سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

هنری از جنس ایثار و شهادت+تصاوير

دیوارهای شهر با تصاویر شهدای جنگ تحمیلی آراسته شده ،‌تصاویری که یادآور فرهنگ ایثار و شهادت و تلنگری است براینکه به یاد بیاوریم آرامش امروز در ميهن‌مان را مدیون خون شهدای هشت سال دفاع مقدس هستیم.


به گزارش خبرنگار تجسمی باشگاه خبرنگاران؛ شروع هنر دیوارنگاری که بعدها با عنوان نقاشی دیواری از آن یاد شد با کنده کاریهای انسان های نخستین بر روی دیوارها برای صحبت کردن با یکدیگر بود.
قدیمی ترین آثار نقاشی بدست آمده مربوط به حدود يك هزارسال قبل از میلاد بوده است البته این آثار به صخره های موجود در غارهای "‌دوشه" و "میدملاس" در منطقه کوهدشت لرستان پیدا شده است.
"ایرانیان" در دوره های مختلف هنرهای بسیاری را کشف کردند در حقیقت ایران به عنوان یکی از کشورهای مهم در آغاز هنر بوده است.
نقاشی دیواری امروزه به عنوان دیوارنگاره‌هایی با رنگ‌آمیزی های متفاوت در سطح شهر مطرح شده است در حقیقت این هنر (نقاشی دیواری) به سرعت جای خود را بر دیوار شهرها پیدا کرد و جزیی از زندگی روزمره مردم شد.
نقاشی دیواری از دهه‌ءهای بیست به بعد بیشتر مورد توجه مردم قرار گرفت در حقیقت این هنر از این دهه به بعد به عنوان هنری عمومی با فضا ، معماری شهر تلفیق شد.



تأثیر نقاشی های دیواری به اندازه ای شده است که گاهی اوقات ما را به یاد خاطرات تلخ و شیرین در زندگی‌مان می اندازد، گاهی اوقات به دیدن برخی نقاشی های دیواری به خود می بالیم و از اینکه در میهن اسلامی با آرامش زندگی می کنیم بسیار خوشحالیم.
نقاشی های دیواری که نشان دهنده فرهنگ ایثار و انقلابی بودن ایران است ؛رشد و شکوفایی نقاشی دیواری که نشان گر اعتقاد و ایمان مردم ایران اسلامی بوده است را باید پس از انقلاب شکوهمند اسلامی بدانیم.

*هنری از جنس رشادت و حماسه

در کشورمان پس از انقلاب اسلامی ایران هنرهای تجسمی شهری از جمله نقاشی دیواری فزاینده ای پیدا کرد به عبارت دیگر پس از انقلاب اسلامی نقاشی دیواری جزء معدود هنرهایی بود که در زندگی روزمره مردم نقش تعیین کننده ای را پیدا کرد.



این هنر به قدری تأثیر گذار و تعیین کننده شد که در طول هشت سال جنگ تحمیلی نیز مورد استفاده قرار گرفت.
تصاویر رزمندگان اسلام ، جانبازان ، شهدای جنگ تحمیلی در قالب نقاشی دیواری به سرعت ارائه شد و نقش بسیاری در انتقال احساسات به مردم بدون هیچ نوشته ای را داشته است.
نقاشی دیواری در دوران هشت سال دفاع مقدس سبب شد تا مردم حداقل در طول مسیرهای روز از خود با نگاهی هرچند کوتاه به یاد رشادت های آنها بیفتند.

*آرامش امروز نتیجه رشادت و شهادت است




بعد از جنگ تحمیلی و هشت سال دفاع مقدس نیز همین نقاشی های دیواری که در برگیرنده تصاویر شهدای جنگ تحمیلی است یادآور خاطره و شهادت و شهادت آن سالهاست.
چهره های شهدای هشت سال دفاع مقدس برروی دیوار شهر برای آن است که به یاد آوریم که آرامش را که امروز در سايه آن به راحتي زندگي مي‌كنيم نتيجه رشادت و شهادت همين شهدا است.
امروز ديوارهاي شهرمان با ارزشهاي بزرگ آراسته شده است ارزشهايي كه بدون آن ها هيچگاه بدست نمي آمد.
 چهره هاي ارزشمندي از شهداي شصت سال دفاع مقدس بر روي ديوار شهر سبب شده تا نسل جديد با ديدن اين تصاوير باور كنند كه شهر و كشورمان بر پايه ايمان هايي شكل گرفته كه امروز به عنوان امانت به دست ما سپرده شده است.

*آشناترين المانهاي شهري

تصاوير شهدا را بايد آشناترين سمبل و المان دانست چرا كه بدون هيچ توضيحي هر مخاطبي را جلب مي‌كند.
در حقيقت اين نقاشي هاي ديواري نشان دهنده فرهنگ ايثار و شهادت در ايران زمين است كه مي تو اند هر كسي را اعم از ايراني و غير ايراني را مجذوب خود كند.



تصاوير شهداي جنگ تحميلي بر ديوارهاي سطح شهر خودنمايي مي كند و هدايت ما رابه ياد رشادتها و حماسه هاي آنها و دفاع شان از ميهمن اسلامي مي اندازد.
هر سال با فرا رسيدن هفته دفاع مقدس شاهد رونمايي از تنديس و تصاوير شهداي جنگ تحميلي هستيم و اين كار بدان معناست كه هيچگاه فراموشي نخواهيم كرد كه امنيت و آرامش مان را مديون خون شهداي هشت سال دفاع مقدس هستيم.
تنديس، تصاوير، نامگذاري خيابانهاي وكوچه ها به ياد شهداي جنگ تحميلي تلنگري است كه نسل گذشته و امورز بدانند كه راحتي در زندگي امروزمان را مرهون جان نثاري شهدا هستيم.
براي ديدن اين قاب عكسهاي بزرگ نشان از شهادت، ايثار، شهادت است نيازي نيست كه به گالري يا نگارخانه اي مراجعه كنيد تنها كمي بر تك تك ديوارهاي شهر نگاه كنيد و تصاوير جوانان برومند ايران اسلامي كه براي دفاع از آب و خاك و ميهن اسلامي مان به شهادت رسيدند.
در شلوغي شهر هم مي‌توانيم اين قاب عكسهاي بزرگ را ببينيم تصاوير شهداي جنگ تحميلي هشت سال دفاع مقدس يادآور هنر ايثار و شهادت است./ص
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.