سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

سردار جلالي در پاسخ به باشگاه خبرنگاران

توانايي حمله متقابل سايبري را داريم‌/ هيچ حمله سايبري به صورت رسمي از سوي ايران عليه آمريكا صورت نگرفته است

رئيس سازمان پدافند غير‌عامل با رد ادعاي حمله سايبري ايران به بانك‌هاي آمريكايي گفت: ما مي‌توانيم قدرتي توليد كنيم كه اگر حمله‌اي شود به آنها پاسخ دهيم‌؛ ويروس استاكس نت براي ما حقيقتاً بركات زيادي داشته است و باعث شد كه مسئولين هوشيار‌تر از قبل باشند و با قاطعيت مي‌گويم كه سيستم هسته‌اي ما نسبت به اين موارد واكسينه شده است.

به گزارش خبرنگار دفاعي ـ امنيتي باشگاه خبرنگاران، سردار غلامرضا جلالي در نشست خبري صبح امروز درباره تهديدات رژيم صهيونيستي و ميزان جدي بودن اين تهديدات به خصوص در زمينه سايبري گفت: اين تهديدات بيشتر در عرصه اقتصادي است و آن‌ها مردم را هدف گرفته‌اند تا با تهديدات اقتصادي و اخلال در فضاي سرمايه‌گذاري مردم را عليه حكومت به پا خيزانند و عمده تهديدات آن‌ها در اين زمينه صورت مي‌گيرد.

سردار جلالي با بيان اينكه گاهي يك فرد يا يك گروهي در يك كشور دست به حملات سايبري عليه ديگران مي‌زنند، تصريح كرد: اين مشخص شده است كه برخي كشورها به صورت رسمي و غير رسمي مسئوليت حملات سايبري عليه ايران را پذيرفته اند كه تكليف ما هم در اين زمينه مشخص است اما اين كه آن‌ها چه قدر در اين حملات موفق بوده‌اند را بايد در عرصه عمل ديد.

رئيس سازمان پدافند غير‌عامل در خصوص تبعات حمله ويروس استاكس نت به مراكز هسته‌اي گفت: اين حمله به منظور به عقب انداختن فعاليت‌هاي هسته‌اي كشورمان به مدت دو سال بود، اما ديديم كه فعاليت‌هاي ما در اين عرصه با موفقيت ادامه دارد، هر چند كه به دلايل امنيتي نمي‌توانيم به جزئياتي از آن اشاره كنيم‌.

وي همچنين تصريح كرد: ويروس استاكس نت براي ما حقيقتاً بركات زيادي داشته است و باعث شد كه مسئولين هوشيار‌تر از قبل باشند و با قاطعيت مي‌گويم كه سيستم هسته‌اي ما نسبت به اين موارد واكسينه شده است.

سردار جلالي با بيان اين مطلب كه هدف كنوني ما ارتقاي بهداشت سايبري با ايمن‌سازي ساختارهاست، تصريح كرد: ما نسبت به گذشته كارهاي مهمي در اين زمينه انجام داده‌ايم ولي بايد نسبت به وضعيت مطلوب تلاش بيشتري انجام دهيم‌.

رئيس سازمان پدافند غير‌عامل كشور در پاسخ به سوال باشگاه خبرنگاران مبني بر اينكه گفته مي‌شود دو كشور ايران و روسيه توانايي حمله سايبري به آمريكا را دارند و آيا اين موضوع ارتباط به اين دارد كه مسئوليت حمله سايبري به بانك‌هاي آمريكايي را ايران بر عهده گرفته است، گفت: آمريكا و رژيم صهيونيستي سعي دارند با مبالغه‌كاري بر توانمندي هسته‌اي كشورمان ايران را وارد يك بازي كنند تا براي حمله خود ايجاد مشروعيت كنند‌.

وي همچنين تاكيد كرد: رسانه‌ها بايد در اين زمينه دقت بيشتري كنند؛ آن چيزي كه مشخص است اين است كه ما بازدارندگي خوبي در كشور براي جلوگيري از حملات سايبري ايجاد كرده‌ايم هر چند كه راه حل ديگر اين است كه ما قدرتي توليد كنيم كه اگر حمله‌اي شود به آنها پاسخ دهيم و اين قطعا پاسخ به يك تهديد خواهد بود‌.

رئيس سازمان پدافند غير‌عامل كشور با بيان اينكه انجام حملات متقابل سايبري بحث حقوقي دارد و بايد اين موضوع در شوراي امنيت ملي مصوب شود، گفت: پليس فتا در ايران تمام اقدامات حمله و هك را رديابي مي‌كند و اگر كشور خارجي مدعي است كه ايران حملاتي انجام داده است مي‌تواند با همكاري پليس فتا و پليس بين‌الملل اين موضوع را دنبال كند ولي تاكنون رسماً هيچ گونه حمله سايبري از سوي ايران به كشور آمريكا صورت نگرفته است‌.

وي همچنين تاكيد كرد: براي بازدارندگي بايد توان خود را آن قدر بالا ببريم كه دشمن جرأت حمله به ما را نداشته باشد.

سردار جلالي اضافه كرد: اين كه شخص يا گروهي به خاطر اهانت به پيامبر گرامي اسلام تصميم مي‌گيرد كه با حمله سايبري ناراحتي خود را از اهانت به پيامبر اسلام نشان دهد موضوع متفاوتي است و آن‌ها قطعا اين توانايي فني را دارند كه كشور حمله كننده را شناسايي كنند‌.

رئيس سازمان پدافند غير‌عامل در ادامه اين نشست خبري با اشاره به موضوع پدافند غير‌عامل در دفاع مقدس اظهار داشت: اين موضوع در تاريخ بشريت همواره مورد نظر بوده و در ايام دفاع مقدس با نام‌هاي متفاوتي نيز انجام شده كه نمونه‌هاي آن را در خصوص مهاجرين جنگ‌زده در شهرهاي آبادان و خرمشهر نيز شاهد بوديم.

سردار جلالي با بيان اينكه در دوران جنگ تحميلي، ايران و عراق يك قدرت تقريبا هم طرازي بودند، تصريح كرد: در تهديدات امروز به خصوص در تهديدات اخيري كه آمريكا و اسرائيل جانشين عراق شده‌اند اين توازن تهديد به هم ريخته و ما بايد اين موضوع را از طريق پدافند غير‌عامل پوشش دهيم، لذا پدافند عامل و غير‌عامل مكمل يكديگر عمل مي‌كنند.

وي تاكيد كرد: تهديدات امروز بيشتر يك حالت هوشمند و سيستمي پيدا كرده است و در كنار تهديدات در حوزه‌هاي اقتصادي، سايبري، بيولوژيك، الكترومغناطيس و ... بايد خود را براي مقابله با همه تهديدات آماده كنيم.

رئيس سازمان پدافند غير‌عامل با تاكيد بر تخصصي بودن اين موضوع گفت: در اين زمينه بايد با ايجاد ارتباط با مراكز دانشگاه‌هاي تخصص‌هاي و دانش‌هاي لازم در اين زمينه را كسب كنيم.

جلالي با اشاره به دستور مقام معظم رهبري در تاريخ هشتم آبان هشتم آبان 82 مبني بر صدور فرمان تشكيل پدافند غير‌عامل گفت: ايشان در همان تاريخ برخي مراكز را در اولويت قرار دادند و ما امروز در تمام دستگاه‌هاي اجرايي مسئول پدافند غير‌عامل داريم و امسال معاونت منابع انساني رئيس جمهور ساختار پدافند غير‌عامل را در استان‌ها و وزارتخانه‌ها ابلاغ كردند.

سردار جلالي نكته راهبردي در پدافند غير‌عامل را بحث آموزش دانست و اظهار داشت: ما در بحث آموزش عمومي با استفاده از ظرفيت بسيج، آموزش و پرورش و صدا و سيما به دستاوردهاي خوبي رسيده‌ايم و امروز حدود 500 معلم را در زمينه پدافند غير‌عامل آموزش داده‌ايم.

وي با اشاره به تدوين درس آموزش پدافند غير‌عامل براي دانش آموزان گفت: ما در روز بسيج دانش‌آموزي نيز مانور پدافند غير‌عامل در مدارس را انجام خواهيم داد‌.

سردار جلالي همچنين تصريح كرد: رشته دفاع سايبري را در سطح كارشناسي ارشد از مهر ماه امسال پيشنهاد داده‌ايم وبه طور آزمايشي امسال دو دانشگاه امام حسين و مالك اشتر به مدت دو ترم به صورت پايلوت در اين زمينه فعال خواهند بود.

رئيس پدافند غير‌عامل كشور همچنين از ارائه لايحه پيشنهادي سازمان پدافند غير‌عامل به مجلس خبر داد و خاطر‌نشان كرد: يكي از مصوبات كميته دائمي پدافند غير‌عامل ايجاد قرارگاه دفاع هسته‌اي، پرتوي و زيستي است و دكتر عباسي فرمانده قرارگاه دفاع پرتوي خواهند بود كه از يك ماه قبل نيز تمرين مقابله با اين تهديدات را در مراكز هسته‌اي در دستور كار قرار داده‌ايم.
انتهاي پيام/
برچسب ها: پدافند ، جلالی ، غیر عامل
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.