سایر زبان ها

صفحه نخست

انتخابات

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

اصفهان/

دیوار نویسی بر روی بناها ی تاریخی و فرهنگی ناهنجاری اجتماعی است

کارشناس میراث فرهنگی، و گردشگری اصفهان گفت: دیوار نویسی بر روی بناهای تاریخی و تخریب مجموعه های فرهنگی در تضاد کامل با هنجارهای اجتماعی یک جامعه است .

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران اصفهان شهرام امیری" افزود : وندالیسم "یا تخریب گرائی (آنهم به صورت کنترل نشده) اشیاء و آثار فرهنگی و تاریخی از نظر علوم اجتماعی و علم روانشناسی یک ناهنجاری اجتماعی آنهم در سطح گسترده به شمار می رود .

وی اظهار داشت: واژه وندالیسم برگرفته شده از نام قوم "وندال" می باشد که از نژاد ژرمن و اسلام بودند و در سده پنجم میلادی در حدود رودخانه "ویستول" در شمال شرق اروپا و در حدود "لهستان "امروزی زندگی می کردند . امیری افزود :معیشت این قوم از طریق تهاجم وتخریب دستاوردهای اقوام پیرامونشان صورت می پذیرفت لذا پدیده تخریب گرائی برگرفته شده از نام این قوم می باشد .

وی با اشاره به اینکه امروزه پدیده تخریب گرایی را می توان در اماکن عمومی وتاسیسات خدمات شهری نظیر اتوبوس های شهری ملاحظه نمودافزود : لکن پدیده تخریب گرایی در آثارتاریخی و فرهنگی مقوله متفاوتی است زیرا تخریب رساندن دراماکن عمومی ...البته باصرف اعتبار زیاداکثرا قابل ترمیم می باشد.

وی ادامه داد : اما در آثار تاریخی در برخی موارد حتی با هزینه زیاد هم در برخی موارد نمی توان تخریب ها رامرمت نمود.

این کارشناس میراث فرهنگی و گردشگری می افزاید : از سوی دیگر وندالها در طول تاریخ اموال دیگران را تخریب می کردند لکن در تخریب آثار تاریخی ما شاهد تخریب گرایی میراث و هویتمان بدست خودمان

می باشیم.

به گفته وی ، بدیهی است فرهنگ سازی مناسب از طریق دستگاههای فرهنگی و یاری رسانی به سازمان میراث فرهنگی می تواند نقش مهمی در آگاه سازی عموم مردم و به حداقل رساندن این معضل بزرگ اجتماعی و فرهنگی داشته باشد .

وی در پایان گفت: با این وصف ادامه این روند زیبنده کشورمان با فرهنگ و تمدن غنی کهن همچون ایران نمی باشد ./س

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.