سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

رئیس مرکز آمار ایران در صحن علنی مجلس مطرح كرد

لزوم اقدام مجلس براي تشکیل شورای عالی جمعیت/ رشد جمعيتي كشور به شدت كاهنده است

رئیس مرکز آمار ایران با بيان اينكه آمارها حاكي از رشد كاهنده جمعيت كشور است، بر لزوم اقدام مجلس براي تشکیل شورای عالی جمعیت تاكيد كرد.

به گزارش خبرنگار پارلماني باشگاه خبرنگاران، عادل آذر رئیس مرکز آمار ایران با حضور در جلسه علنی صبح امروز (یکشنبه دوم مهرماه) مجلس شورای اسلامی به ارائه گزارش نتایج بررسی نفوس مسکن در سال ۱۳۹۰ پرداخت.

رئیس مرکز آمار ایران با بيان اينكه سرشماری سال ۹۰ در آبانماه و به مدت ۲۰ روز انجام شد، گفت: طي اين سرشماري تلاش شد شیوه‌ها و روش‌های نوین در آ‌ن به کارگیری شود و همه حوزه‌های سرشماری مد نظر قرار گیرد.

وی در ادامه با اشاره به اینکه ۱۱۴ هزار نفر در سرشماری نفوس و مسکن سال۱۳۹۰ مشغول بودند، تصريح كرد: از این جمعیت ۵۴ هزار نفر مامور آمارگیری بودند و ۸۰۰ نوع گزارش در سراسر کشور انتشار داده شد.

عادل آذر جمعیت دقیق کشور را 75 ميليلون و 149 هزار و 669 نفر اعلام کرد و افزود: از این جمعیت ۵۰.۴ درصد مرد و ۴۹.۶ درصد خانم‌ها هستند که ۷۱ درصد این جمعیت‌ها شهری و ۲۹ درصد روستایی هستند که برای نمایندگان مجلس آمار قابل توجهی است که نشان می‌دهد جمعیت روستاهای ما به شدت کاهش پیدا کرده است.

رئیس مرکز آمار ایران همچنين  با بيان اينكه در کشور ما امید به زندگی به شدت در حال افزایش است که در بین آقایان ۷۲ سال و در بین خانم‌ها ۷۴.۶ سال است، اضافه كرد: جمعیت كشور ما از ۳۳ میلیون نفر در سال ۵۵ به بیش از  ۷۵ میلیون نفر در سال ۹۰ رسیده است که نسبت جنسی به این معنی که در برابر هر ۱۰۰ زن چند مرد قرار دارد به ۱۰۲ مرد رسیده است.

عادل آذر با بيان این که خانواده‌ها در سال ۵۵ حاضر به داشتن سه فرزند بوده‌اند، افزود: در سال ۹۰ به یک و نیم بچه رسیده است به این معنی که خانواده‌های ما کمتر حاضر به داشتن فرزند هستند. رشد جمعیتی ما در سال ۹۰، ۱.۲۹ درصد که در سال ۸۵، ۱.۶۲ بوده است یعنی رشد جمعیتي کشور به شدت کاهنده است.

رئیس مرکز آمار ایران با اشاره به کاهش رشد جمعیت در استان‌های اردبیل، ایلام و لرستان گفت: از سوی دیگر در استان‌های بوشهر و البرز رشد جمعیتی بسیار بالایی داشته‌ایم که هر دو این تغییرات مربوط به بحث مهاجرت است.

وی میانگین سنی جمعیت کشور را ۳۰ سال خواند و گفت: میانگین سنی خانم‌ها در سرشماری سال ۹۰ ، ۳۰ سال و آقایان ۲۹ سال است که نشانه بالا رفتن امید به زندگی در کشور است.

عادل آذر به آمار تابعیت‌ها در کشور اشاره کرد و ادامه داد: جمعیت افغانی‌ها در کشور از سال ۸۵ که یک میلیون و ۲۱۱ هزار نفر بوده است به یک میلیون و ۴۵۲ هزار نفر در سال ۹۰ رسیده است یا جمعیت مهاجران عراقی از ۴۴ هزار نفر به ۵۱ هزار نفر افزایش یافته است و جمعیت مهاجرین کشورهایی مانند پاکستان و ترکیه نیز افزایش داشته است.

رئیس مرکز آمار ایران افزود: میانگین سن ازدواج در سال ۵۵ بین آقایان ۲۴ سال و برای خانم‌ها ۲۰ سال بوده است که در سال ۹۰ برای آقایان به ۲۷ سال و برای خانم‌ها به ۲۳.۵ سال رسیده است.

وی ‌آمار باسوادی جمعیت در سال ۹۰ را ۹۳ درصد اعلام کرد که در سال ۸۵ ، ۹۱.۷ درصد بوده است و افزود: آمار تحصیلات عالی در سال ۹۰ جمعیت ۱۰ میلیون و ۴۰۰ هزار نفر دارای مدارک عالی دانشگاهی و حوزه هستند و در سال ۹۰ درصد برخورداری از تحصیلات عالی خانم‌ها از آقایان افزایش یافته است.

عادل آذر آمار خدمات عمومی ارائه شده به مردم در سطح کشور رو به رشد خواند و ادامه داد: آمار خانواده‌های دارای خودروی سوم از ۳۳ درصد به ۴۲ در صد رسیده که در برابر آن آمار خانواده‌های دارای موتورسیکلت از ۲۴.۷ درصد کاهش چشمگیری یافته است.

رئیس مرکز آمار ایران آمار خانواده‌های دارای کامپیوتر را در سال ۸۵، ۲۲ درصد که به ۳۳ درصد افزایش یافته است خواند وافزود: ۷۸ درصد خانواده‌های کشور برای پخت و پز و گرمایش از گاز طبیعی استفاده می‌کنند.

وی گفت: در طول ۵ سال ۴ میلیون واحد مسکونی ایجاد شده است که در حال حاضر در آن زندگی جاری است و یک میلیون و ۶۰۰ هزار واحد مسکونی در کشور خالی هستند. در واقع در طول ۵ سال هر سال یک میلیون و ۲۰۰ هزار واحد مسکونی ساخته شده است یعنی به ازای هر ۱.۱ واحد مسکونی یک خانوار داریم که از شاخص‌های ارزشمند است.

عادل آذر افزایش جمعیت کشور را در آینده رقمی بین ۹۱ میلیون تا ۱۰۲ میلیون نفر اعلام کرد و گفت: برای اعمال سیاست‌های افزایش جمعیتی لازم نیست تمام گروه‌های سنی را هدف‌گذاری کنیم و اگر تمرکز برنامه‌ریزی را روی سن ۲۰ تا ۲۴ سال بگذاریم می‌توانیم دغدغه‌های رهبر معظم انقلاب را در این خصوص برطرف کنیم.

رئیس مرکز آمار ایران با تاکید بر این که باید در سیاست‌های جمعیتی کشور تجدیدنظر کرد افزود: توصیه می‌کنیم مجلس شورای اسلامی نسبت به تشکیل شورای عالی جمعیت اقدام کنند.

وی در پایان به چالش‌های جدی در بحث جمعیت کشور اشاره کرد و افزود: بحث سالمندان در ۳۰ و ۴۰ سال آینده کاملا جدی است و جوانان، دانشگاه، اشتغال،‌تامین اجتماعی و حمایت از سالمندان از مسائل مورد اهمیت در این زمینه است.

انتهاي پيام/
برچسب ها: آمار ، مجلس ، شورا ، جمعیت
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.