سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیاء خبر داد

۵۰ مورد اخطار هوایی به هواپیماهای بیگانه در زمان برگزاری‌ اجلاس‌ سران

فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیاء با تأکید بر اینکه این قرارگاه به عنوان متولی اصلی دفاع از آسمان جمهوری اسلامی ایران فعالیت می‌کند، افزود: پدافند هوایی خاتم‌الانبیاء به عنوان یکی از ارکان اصلی تأمین امنیت، اولویت اول نیروهای مسلح است.

به گزارش خبرنگار پارلماني باشگاه خبرنگاران، امير فرزاد اسماعیلی فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیاء در نشست علنی امروز یکشنبه دوم مهر مجلس شورای اسلامی در تشریح رفتارهای خصمانه آمریکا و هم‌پیمانانش در گفت: توهین به مقدسات اسلامی و جسارت به ساحت مقدس پیامبر اسلام(ص) باید محکوم شده و پاسخ داده شود.

فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیاء با تأکید بر اینکه ۸ سال جنگ ناجوانمردانه بر کشور ما تحمیل شد ، گفت: این جنگ در برهه‌ای از زمان اتفاق افتاد که انقلاب اسلامی با حماسه ملت سلحشور، آزاده و ولایتمدار و دین‌محور ایران اسلامی و به رهبری بنیانگذار انقلاب همچون طفل نوپا تازه متولد شده بود.

وی ادامه داد: مردم با ایمان و برومند این سرزمین و خصوصا نیروهای مسلح، ارتش و سپاه در برابر استکبار جهانی صحنه‌های بی بدیل و بی‌نظیری از شهامت، ایثار و مقاومت خلق کردند.

فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیاء با تأکید بر اینکه این صحنه‌ها طبق فرمایش رهبر کبیر انقلاب به جز در برهه‌ای در صدر اسلام بی‌مانند است ،افزود: نسل جوان نیروهای مسلح به ویژه ارتش طیبه ایران اسلامی ، امروز وارث و ره‌پوی این تاریخ پر افتخار است و امیدواریم به فضل خداوند رهروان راستین شهدای فی‌سبیل‌الله باشیم.

امیراسماعیلی در تشریح حماسه های دوران دفاع مقدس گفت: از حماسه های دوران دفاع مقدس به خصوص حماسه‌های کارکنان غیرتمند پدافند هوایی می‌توان به حماسه عاشورایی ۵ مرداد ماه ۱۳۶۷ سایت سوباشی همدان اشاره نمود که نمونه‌اي از تمثیل‌های شهادت رزمندگان است.

وی جنگ تحمیلی را دارای برکات زیادی برای کشور و ملت ایران توصیف و تصریح کرد: افزایش تجربه، شکوفایی خلاقیت، افشای چهره منحوس بیگانگان، تثبیت و صدور انقلاب و ارتقای روحیه اتحاد و خودباوری از جمله برکات دفاع مقدس است.

امیراسماعیلی در تشریح تاریخچه پدافند هوایی از پیش از انقلاب اسلامی تا به امروز گفت: با پیشرفت علوم و فناوری در حوزه هوا و فضا و افزایش چشمگیر تهدیدات هوایی بر علیه منافع حیاتی و حساس کشورها توجه و اهمیت پدافند هوایی قوت گرفت و ایران نیز از سال ۱۳۱۲ از تجهیزات توپخانه ضدهوایی و نیروی زمینی بهره جست.

وی ادامه داد: نهایتاً با توسعه و گسترش عرصه پدافند هوایی این یگان از نیروی زمینی منفصل و به نیروی هوایی پیوست.

فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیاء با تأکید بر اینکه قبل از انقلاب کلیه امور مربوط به پدافندهای هوایی توسط مستشاران خارجی انجام می‌پذیرفته است، افزود: نیروهای دست‌نشانده پیش از پیروزی انقلاب اسلامی به عنوان ژاندارم منطقه در خدمت آمریکا و استکبار جهانی بود و از پدافند هوایی نیز به عنوان ابزاری برای دفاع از پایگاه‌های هوایی استفاده می‌شد، پس از انقلاب اسلامی و تحمیل ۸ سال جنگ به کشور ایران توسط نیروهای بعثی و بمباران وسیع مناطق مختلف توسط هواپیماهای عراقی، پدافند هوایی با تعریف مأموریتی جدید وارد عرصه دفاع مقدس شد.

وی ادامه داد: براساس بررسی‌های انجام شده آمار هواپیماهای عراقی در آغاز جنگ تحمیلی حدود ۳۵۰ فروند بود که این آمار در اواخر جنگ با وجود انهدام ۱۳۵ فروند در عملیات های بیت‌المقدس و والفجر ۸ و ۴۸ فروند در عملیات اچ ۳، از این تعداد کاسته نشد، بلکه تعداد آنها به ۳ برابر یعنی در حدود ۹۵۰ فروند افزایش یافت.

امیراسماعیلی با استناد به این آمار و ارقام تأکید کرد: این آمار حاکی از این حقیقت است که ایران اسلامی در جنگ تحمیلی در مقابل بیش از ۴۳ کشور حامی رژیم بعث قرار داشته است و در نهایت نیز پیروز این عرصه مردم کشور ما بودند.

وی ادامه داد: تا سال ۱۳۸۷ پدافند هوایی به عنوان یکی از فرماندهی‌های عمده نیروی هوایی ارتش در راستای تقویت بنیه دفاع هوایی،اقدامات شایسته‌ای از حیث دستیابی به خودکفایی در تأمین، نگهداری و بهینه‌سازی تجهیزات پدافندی فعالیت‌های زیادی را به انجام رسانده است.

فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیاء با بيان اینکه با تغییر ماهیت تهدیدات و مختصات آنها تأکید کرد: در سال ۱۳۸۷ با ابلاغ فرمان حکیمانه فرماندهی معظم کل قوا ، پدافند هوایی از نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران جدا شده و قرارگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیاء تحت تابعیت ارتش جمهوری اسلامی ایران در دهم شهریور همان سال تشکیل گردید که حاکی از درایت و هوشمندی معظم‌له است.

وی تأکید کرد: لازم به یادآوری است که رهبر انقلاب با توجه به اهمیت پدافند هوایی عامل و غیر عامل در نیروهای مسلح در مقاطع زمانی مختلف تا کنون بیش از ۲۳۶ مرتبه به پدافند هوایی اشاره و به تقویت توان رزمی این بخش از حوزه دفاعی کشور تأکید کرده است.

فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیاء در نقل بیانات رهبر انقلاب در این خصوص گفت: ایشان تأکید کرد‌ه‌اند: "پدافند هوایی اولویت یکم است و اگر حادثه‌ای برای کشور پیش بیاید، اولین مرکزی که باید فعالیت کند قرارگاه پدافند هوایی است"، "در امور مربوط به پدافند هوایی صرفاً از قرارگاه پدافند کسب تکلیف شود"،"امروز بدون اینکه از اهمیت جنگنده‌ها بخواهیم بکاهیم پدافند هوایی جزء اولویت‌های درجه یک ماست"،"به مسئله پدافند خیلی باید اهمیت داده شود ، چرا که این بخش در طول جنگ تحمیلی خدمات عجیبی به ما ارائه داده است".

امیراسماعیلی با اشاره به رشد شتابان مجموعه پدافند هوایی تأکید کرد: براساس مأموریت ابلاغی مصوب فرماندهی معظم کل قوا قرارگاه پدافند هوایی مأموریت دارد ، دفاع مؤثر و مستقر از آسمان جمهوری اسلامی ایران را در برابر هرگونه تهدید با بهره‌گیری از تمام ظرفیت‌های پدافند هوایی کشور در قالب یک شبکه یکپارچه با تأکید بر اصل پدافند زمین پایه ایجاد نماید.

وی ادامه داد: در همین راستا یگان‌های پدافند هوایی موظف است در سایت‌های راداری، ایستگاه‌های جمع‌آوری اطلاعات سیگنالی، مواضع پدافند زمین به هوا، مراکز فرماندهی و کنترل سامانه‌های ارتباطی و غیره به طور شبانه‌روزی و در زمان صلح و جنگ به صورت مستمر آسمان کشور را با هوشیاری کامل رصد نموده و اقدام تاکتیکی مناسب را به موقع اجرا نماید.

فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیاء در تشریح اهم اقدامات حوزه عملیات و تجهیزات این فرماندهی تصریح کرد: در طول بازه زمانی ۴ سال گذشته، ده‌ها مورد مأموریت غرورانگیز طرح ولایت جهت تأمین پوشش پدافند هوا و فضا در مناطق مورد بازدید مقام معظم رهبری انجام گرفته است.

وی در ادامه این مطلب افزود: انجام رزمایش‌های سراسری با مشارکت تمام یگان‌های پدافندی نیروهای مسلح و تجهیزات نیروهای هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در گستره کل کشور از دیگر مواردی است که در سال‌های گذشته با موفقیت انجام شده است.

امیراسماعیلی در ادامه این گزارش تشریح کرد: اجرای رزمایش‌های منطقه‌ای براساس سناریوهای واقعی پیش‌بینی شده به منظور ارتقای سطح آمادگی رزمی کارکنان، تجهیزات پدافندی و اجرای افتخارآمیز، مبتکرانه و شهامت‌مندانه دستگیری ریگی ملعون سرکرده گروه‌های ضد انقلاب منطقه شرق کشور با هماهنگی نیروی هوایی از دیگر نقاط قوت کارنامه پدافند هوایی در سال‌های اخیر است.

وی ادامه داد: تأمین پوشش پدافند هوافضای کشور در انجام اعیاد و مراسم مهم کشور همانند یوم‌الله ۲۲ بهمن، روز قدس و هفته دفاع مقدس، تأمین پوشش پدافندی تست تجهیزات راهبردی کشور نظیر سکوی پرتاب ماهواره و موشک‌های بالستیک و سامانه‌های زمین به هوا و تأمین موفقیت‌آمیز پوشش پدافند هوافضای کشور در زمان برگزاری غرورآفرین اجلاس سران غیر متعهد از موارد مهمی است که ذکر آنها ضروری به نظر می‌رسد.

امیراسماعیلی با اشاره به اینکه در طول برگزاری اجلاس سران غیر متعهد بیش از ۵۰ مورد اخطار هوایی به هواپیماهای منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای با هدف تقرب به مرزهای جمهوری اسلامی ایران داشته است، افزود: مجموعه دفاعی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران به خصوص شبکه پدافند هوایی کشور به دلیل نیات خبیثانه استکبار جهانی و رفتارهای دو گانه و تبعیض‌آمیز این کشورها در تحریم اقتصادی ایران ناگزیر به استقلال نظامی است و این استقلال تنها در سایه پشتیبانی و حمایت‌های مستمر کلیه نهادهای کشوری و لشکری میسر می‌شود.

فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیاء تأکید کرد: قرارگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیاء ارتش با عنوان متولی اصلی دفاع از آسمان جمهوری اسلامی ایران با پراکندگی بیش از ۳ هزار نقطه در کشور به عنوان یکی از ارکان اصلی تأمین امنیت، اولویت اول نیروهای مسلح و خط مقدم دفاع از کشور است لذا ایجاب می‌نماید به منظور تشریح تهدیدهای هوایی و فضایی منطقه‌ای و فرا منطقه‌ای و ارائه راهکارهای دفاعی به وکلای ملت و ایجاد هماهنگی و انسجام بیش از پیش ارکان نظام در جلسات مرتبط کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس حسب مورد حضور یابد.

انتهاي پيام/
برچسب ها: مجلس ، فرمانده ، پدافند ، اجلاس
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.