سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

اردبیل/

شیرینی های سنتی اردبیل رو به فراموشی/ بی توجهی به سلامت غذایی

پخت شیرینی های محلی اردبیل که بر اصل رعایت رژیم درست غذایی تاکید داشته است، این روزها به سنتی فراموش شده تبدیل گشته و جای خود را به شیرینیهای وارداتی رنگارنگ و ناسالم داده است.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران اردبیل/ پارتاما، پیشی، چنگونی، باقلوای زعفرانی، سه گوش، قطاب، شیرینی کشمشی، راحت الحلقوم، مارمالاد، حلوای زعفرانی، باقلوای بادام، میندال یا قربیه گردو و پاپیون از جمله شیرینی هایی است که از گذشته در اردبیل پخت می شده و امروز می توان در قنادیهای سنتی و یا قدیمی شهر نمونه های آن را به شکل محدود مشاهده کرد.

اما قدمت این شیرینی ها به درستی مشخص نیست و در هیچ منبعی نیز اشاره مشخصی به آن نشده بطوریکه تلاش برای یافتن سابقه پخت این شیرینی ها بی نتیجه ماند و شیرینی پزهای سنتی اردبیل نیز قدمتی نزدیک به 100 سال را تخمین می زنند.

برخی از این شیرینی ها از استانهای دیگر وارد اردبیل شده که نمونه آن شیرینی قربیه است اما اردبیلی ها شیرینی پارتاما، قطاب و باقلوای اردبیلی را جزو شیرینی های مختص این استان می دانند.

شیرینی به ماده غذایی اطلاق می‌شود که ماده اصلی آن شکر یا پودر قند یا قندهای مصنوعی باشد و در تعریف به قدری گسترده است که شکلات‌ها را هم در بر می‌گیرد. در اغلب شیرینی‌ها، آرد و تخم‌مرغ مواد اصلی علاوه بر ماده شیرین کننده به شمار می‌آید و به همین دلیل این گروه از غذاها می تواند به عنوان یک میان وعده مقوی کالری بدن را در طول روز تامین کند.

یکی از شیرینی پزهای سنتی اردبیل نزدیک به 60 سال در این زمینه فعالیت کرده و به یاد دارد که استادکار وی با بیش از 20 سال سابقه فعالیت جزو اولین شیرینی فروش های اردبیل محسوب می شده است./س

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.