سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

در گفتگوي ويژه خبري مطرح شد

مسلمانان، اهانت به پيامبر(ص) را به فرصتي براي وحدت مبدل كردند/ لزوم تقويت رسانه‌هاي اسلامي

اهانت اخير غرب به ساحت پيامبر اسلام(ص) و لزوم نقش‌آفريني رسانه‌هاي اسلامي در اين جريان در گفتگوي ويژه خبري شب گذشته بررسي شد.

به گزارش خبرنگار سياست خارجي باشگاه خبرنگاران، عبدالله قصير مدير شبكه المنار لبنان و فواد ايزدي كارشناس مسائل سياسي و استاد دانشگاه در برنامه گفتگوي ويژه خبري شب گذشته به بررسي بازتاب‌هاي رسانه‌اي توهين به ارزش‌هاي اسلامي پرداختند.

عبدالله قصير با اشاره به موج جديد اسلام‌هراسي و اهانت به پيامبر اسلام گفت: پخش فيلم موهن و كاريكاتورهايي كه اخيرا به تصوير كشيده شده همه در راستاي اهانت به پيامبر اسلام(ص) و سياست اسلام‌هراسي بوده و سرويس‌هاي اطلاعاتي صهيونيستي در متن اين مسائل حضور داشته و در آن سهيم هستند.

وي ادامه داد: صهيونيست‌ها در صدد پديدآوردن شرايط ناهنجاري هستند تا بتوانند بين مسلمانان و مسيحيان تنش و اختلاف ايجاد كرده و در برابر موج بزرگ بيداري اسلامي كه جهان را در بر گرفته چالش‌هايي بوجود آورند.

مديرشبكه المنار با اشاره به اختلافات عميق آمريكا و رژيم صهيونيستي تصريح كرد: صهيونيست‌ها با اين اقدام به دنبال ايجاد چالش در سياست‌هاي آمريكا در منطقه هستند چرا كه اين كشور در آستانه انتخابات قرار داشته و اين مسئله باعث رقابت بين نامزدهاي انتخاباتي آمريكا، اوباما و رامني شده است.

قصير همچنين افزود: اقدامات توهين‌آميز غرب اگرچه با نيت سوء انجام شده اما ثمرات مطلوبي داشته است چرا كه مسلمانان جهان را به واكنش واداشته و لذا آنها براي دفاع از اسلام و پيامبر خود به پا خواسته و علي‌رغم تفاوت‌هاي جزئي در گرايش و مذهبشان با هم متحد شده و اين تهديد را به فرصت تبديل كرده‌اند.

در ادامه اين برنامه ايزدي در پاسخ به اين سوال كه آمريكا بازتاب تظاهرات مسلمانان در رسانه‌هاي غربي را چگونه براي افكار عمومي داخلي خود توجيه مي‌كند، گفت: آمريكا در جريان واكنش و تظاهرات جهان اسلام نسبت به اهانت به رسول اكرم(ص)، مسلمانان را مقصر معرفي كرده و براي تفسير و توضيح اين اقدامات از سوي آنها و خشن جلوه دادن چهره مسلمانان از چهره‌هاي سرشناس اسلام‌ستيز استفاده مي‌كند.

وي افزود: در متون ليبرال دموكراسي و در بحث آزادي بيان اصطلاحي تحت عنوان مدارا نيز وجود دارد مبني براينكه در كنار افرادي كه آزادي بيان دارند، افرادي هستند كه با آنها هماهنگ نيستند و بايد مدارا كنند و با اين توجيه از مسلمانان مي‌خواهند با آزادي بيان غرب كه سبب اهانت به مقدسات اسلام شده است، مدارا كنند.

در ادامه عبدالله قصير با اشاره به ادعاي واهي آزادي بيان در غرب گفت: اين حادثه سبب رسوايي غرب و خصوصا آمريكا شده و ماهيت دوگانه سياست‌هاي آنها را آشكار كرد چرا كه غرب دموكراسي را براي ملت‌هاي ديگر روا نمي‌دارد و وقتي كه آزادي بيان به نفع اسلام و مسلمانان باشد با آن مخالفت مي‌كند چرا كه با سياست‌هاي آمريكا در تضاد خواهد بود.

وي ادامه داد: حمايت آمريكا از رژيم صهيونيستي باعث شد تا اين كشور شبكه المنار را به خاطر پخش سريالي كه در آن به رژيم صهيونيستي توهين شده بود ممنوع‌الفعاليت كند و قوانيني در جهت مبارزه با كساني كه در تضاد با رژيم صهيونيستي قرار دارند تدوين كند؛ اگر غرب مدافع حقوق بشر بوده چرا با تدوين قوانيني از توهين به اسلام جلوگيري نكرده و با مجرمان اين مسئله برخورد نمي‌كند؟

همچنين در ادامه اين گفتگو ايزدي در پاسخ به اين سوال كه در پس اين اقدام اهانت‌آميز چه كسي اعم از دولت آمريكا، يك فرد، يك جريان سياسي و يا نظام ليبرال دموكراسي غربي قرار داشته است، گفت: شايد اين فيلم را مجموعه‌اي از افراد محدود ساخته باشند اما دولت آمريكا پس از انتشار‌ آن مي‌توانست با آن برخورد كرده و عاملانش را دستگير كند.

وي اضافه كرد: آمريكا در برخورد با اين اقدام واكنشي از خود نشان نداد چرا كه اسلام‌ستيزي در غرب موضوع نهادينه‌شده‌اي است و ترويج آن و تأثيري كه بر افكار عمومي داشته است اقدامات آمريكا در كشورهاي اسلامي و كشتار هر روزه مسلمانان را توجيه مي‌كند.

اين كارشناس مسائل سياسي و استاد دانشگاه اظهار داشت: بحث اسلام‌ستيزي در آمريكا از چند راه انجام مي‌شود، اول اينكه دولت آن را ترويج مي‌كند ثانيا رسانه‌هاي موجود در اين كشور اعم از رسانه‌هاي خبري و سينمايي و ... به ترويج آن كمك مي‌كنند و ثالثا صهيونيسم مسيحي كه در پي متوقف كردن روند رشد اسلام در غرب بوده رابعا شرقي‌هاي غرب‌زده‌اي كه به جاي موضع‌گيري عليه غرب با آنها همسو شده‌اند.

ايزدي افزود: دولت آمريكا داراي سياست‌هاي دوگانه‌اي است چرا كه اين كشور از يك سو ادعاي حمايت از حقوق بشر در ايران را دارد در حالي كه سازمان منافقيني كه باعث كشتار بيش از 12 هزار نفر شده‌اند را از فهرست گروه‌هاي تروريستي خارج مي‌كند.

مدير شبكه المنار در بخش ديگري از برنامه تصريح كرد: ما اجازه نخواهيم داد به هيچ ديني توهين شود و غرب بايد بر اساس برابري و عدالت همانطور كه در برابر توهين به مقدسات صهيونيستي قوانين وضع كرده در برابر اهانت به دين اسلام نيز قوانيني اين چنيني تدوين كند.

عبدالله قصير در پاسخ به اين سوال كه رسانه‌هاي اسلامي در مقابله با موج اسلام‌هراسي چه تداركي ديده‌اند، گفت: رسانه‌ها نقش اساسي در جنگ نرم دارند لذا وظيفه خطيري بر دوش رسانه‌هاي اسلامي است و ما به صورت جدي تلاش خواهيم كرد تا با فراهم‌كردن امكانات و متحد‌شدن با يكديگر نقش خود را در مقابله با جنگ نرم به درستي ايفا كرده و حقايق و واقعيت‌ها را براي مردم و مخاطبان رسانه‌ها آشكار كنيم چرا كه جنگ نرم افكار و عقايد مردم را هدف قرار مي‌دهد.

عبدالله قصير همچنين خاطرنشان كرد: از عمر رسانه‌هاي اسلامي زمان زيادي نگذشته اما با اين حال اين رسانه‌ها در طول اين مدت موفقيت‌هاي زيادي داشته‌اند و بعد از  اهانت به اسلام و پيامبر(ص) بايد با برنامه‌ريزي‌هاي مناسب در جهت پيشرفت گام بردارند چرا كه جهان اسلام هر زمان با تهديد مواجه شود با قدرتي بيشتري وارد ميدان مي‌شود.

در انتهاي برنامه ايزدي با اشاره به امپراطوري بزرگ رسانه‌اي غرب و تقويت رسانه‌هاي اسلامي گفت: مسلمانان ابتدا بايد اسلام و پيامبر خود را بدرستي شناخته و سپس در جهت تبليغ دستورات ايشان قدم بردارند چرا كه آشنايي با مفاهيم اسلامي وحدت مسلمانان را بيشتر كرده و تفرقه بين آنها را كم مي‌كند.

وي خاطرنشان كرد: رسانه‌هاي اسلامي بايد در زمينه‌هاي تكنيكي، نظري و كيفيت تقويت شده و براي جذب مخاطبان و تحت تأثير قرار دادن آنها به درستي با فرهنگ آنها آشنا شده و بر خصوصياتشان اشراف داشته باشند.
انتهاي پيام/س2
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.