سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

تازه‌ترين تحقيقات نشان داد؛

استاتين‌ها از لخته شدن خون جلوگيري نمي‌كنند

تأثيرات داروهاي استاتيني در جلوگيري از لخته شدن خون در صورت وجود بسيار كم است.

به گزارش گروه علمي پزشكي باشگاه خبرنگاران به نقل از وب‌دا، تجزيه و تحليل زيادي توسط محققان بين‌المللي نشان داد كه به نظر نمي‌رسد استاتين‌ها و داروهاي كاهنده كلسترول بتوانند از ايجاد لخته شدن خون (ترومبو آمبولي وريدي) در بزرگسالان جلوگيري كنند.
 
براساس اين گزارش يك گروه بين‌المللي به رهبري كاظم رحيمي از دانشگاه آكسفورد در انگلستان، با انجام يك متا آناليز از 29 كارآزمايي‌هاي كنترل شده تصادفي چاپ شده و چاپ نشده شامل تأثير استاتين‌ها روي بيش از 100000 شركت كننده و بيش از 1000 وقايع نشان دادند كه استاتين‌ها تأثير بسزايي در پيشگيري از لخته شدن خون ندارند.
 
براساس اين گزارش در تجزبه و تحليل مشترك، محققان دريافتند كه ترومبوز وريدي در 509 نفر از افرادي كه استاتين‌ها را مصرف كردند در مقايسه با يك درصد از افرادي كه آن را مصرف نكردند، رخ داده است و اين نشان مي‌دهد كه تأثير استاتين در صورت وجود، بسيار كوچك است و نهايتاً هيچ مزاياي مهمي از مصرف دوزهاي بالا و پايين آن بر روي جلوگيري از لخته شدن خون در افرادي كه آن را مصرف مي‌كنند حاصل نمي‌شود.
 
از طرفي نتايج ديگر اين مطالعه مي‌افزايد كه با اين حال كاهش باليني ارزشمند در وقايع ترومبو آمبوليك وريدي در برخي از بيمارها و يا انواع بيماري‌ها را نمي‌توان رد كرد.
 
به گفته برخي از محققان غير درگير در اين مطالعه، قوي‌ترين تجزيه و تحليل‌ها درخصوص ارتباط بين استاتين‌ها و ترومبوز وريدي نشان مي‌دهد كه در صورت مؤثر بودن داروهاي استاتيني بر كاهش ترومبوز وريدي اثرات آن بسيار ناچيز بوده و هرگونه اثري محدود به داروي روز و استاتين است./عط
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.