سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

خوزستان/

زيباترين حسينيه تاريخی كشور رسیدگی می‌خواهد

مسوول دفتر فني پايگاه سازه‌های آبي ـ تاريخي شوشتر گفت: حسينيه شيخ جعفر شوشتری نياز به مرمت اساسي دارد.





یه گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران خوزستان ؛علي‌محمد چهارمحالي در گفت‌وگو با خبرنگاران اظهار كرد: حسينيه شيخ منسوب به حاج شيخ جعفر شوشتري است. او از مراجع بزرگ عالم تشيع در زمان ناصرالدين شاه قاجار بوده است. اين حسينيه زمانی هم مدرسه علميه بوده و هم حسينيه و مي‌توان گفت تنها حسينيه تاريخي استان خوزستان و زيباترين حسينيه تاريخي كشور محسوب می‌شود.

چهارمحالي گفت: از مجموعه‌هاي شهري در شوشتر مجموعه شيخ از چند اثر هم‌چون حسينيه، مسجد و چندين ساباط و خانه تاريخي شيخ جعفر شوشتري تشكيل شده که این حسینه نیز جزو آن مجموعه است.

او ادامه داد: در حسينيه شيخ كه يك مدرسه علميه نيز بوده روحانيون زيادي تحصيل كردند. از ويژگي‌هاي مهم اين حسينيه بست بودن آن است. بست بودن به این معنا که در بعضي اماكن مذهبي زنجيري روی ورودي آن‌ها آويزان بود و دو طرف اين زنجير گرفته شده و وسط آن بالا رفته است. اگر حكومت آن زمان به کسی معترض و او به حسينيه پناهنده می‌شد كسي اجازه نداشت او را در آن ‌جا دستگير كند مگر آن كه خودش بيرون بيايد.

مسوول دفتر فني پايگاه سازه‌های آبي ـ تاريخي شوشتر بيان كرد: گفته‌اند كه در دوران قاجاريه متهمي به اين حسينيه پناهنده مي‌شود. حكومت وقت نيز به مساله بست بودن حسينيه توجه نمي‌كند و وارد حسينيه مي‌شود. به همين علت حاج شيخ جعفر شوشتري از آن محل نقل مكان مي‌كند.

او تاکید كرد: در حال حاضر مي‌توان گفت اين حسينيه از زيباترين حسينيه‌هايي است كه از ابتداي ساخت تاکنون تمام مراسم سينه‌زني و عزاداري در آن برگزار شده است.

چهارمحالي توضيح داد: همچنين مقبره شيخ محمد كاظم شيخ پدر حاج شيخ جعفر شوشتري نيز در ضلع جنوبي حسينيه قرار دارد. علاوه بر اين از وقايع بسيار مهم اين حسينيه شهادت شيخ مرتضي نوه حاج شيخ جعفر شوشتري در مجاورت اين حسينيه است که به دست انگلیسی‌ها ترور شد.

وي خاطرنشان كرد: اين حسينيه از سه طبقه تشكيل شده است. طبقه هم‌كف آن شبستان و از زيباترين شوادان‌هاي شوشتر است و با تزیينات آجري آراسته شده و در فصول گرم سال از آن براي نماز خواندن و تجمعات استفاده می‌شد.

او بيان كرد: همچنين مرحوم ملاعباس شباب شوشتري از شاعران دوران قاجاريه لقب شبابش را در حسينيه و از دست حاج سيد جعفر شوشتري دريافت كرد.

مسوول دفتر فني پايگاه سازه‌های آبي ـ تاريخي شوشتر اظهار كرد: با توجه به رانشی که در بعضي از بخش‌ها وجود داشته حسينيه نيازمند مرمت است. البته به همت هيات امنا و مردم منطقه يك سري كارهای جزيي انجام شده اما به كارهاي جامع‌تر و كلي‌تري نياز دارد. همچنين رواق‌هاي حاشيه حسينيه بايد مرمت شوند.

وي اضافه كرد: منزل تاريخي حاج شيخ جعفر شوشتری نيز كه از زيباترين خانه‌هاي تاريخي ايران به شمار می‌آید نيازمند مرمت است. هم‌اکنون ساباطی كه در ضلع جنوبي خانه و ضلع شمالي حسينيه واقع است مرمت شده اما اين دو اثر به مرمت اساسي نياز دارند./س


برچسب ها: زیباترین ، حسینیه ، کشور
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.