سایر زبان ها

صفحه نخست

انتخابات

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

حجت‌الاسلام اميني:

بدون كار عادلانه قاضي عدالتي شكل نمي‌گيرد

معاون آموزش و تحقيقات قوه قضاييه در مراسم افتتاحيه دوره‌هاي كارآموزي قضايي 139 الي 141 تهران و در جمع كارآموزان قضايي گفت: اهميت كار قاضي براي اين است كه بدون كار عادلانه قاضي عدالت در جامعه شكل نمي‌گيرد .

به گزارش حوزه حقوقي قضايي باشگاه خبرنگاران، حجت‌الاسلام اميني معاون آموزش و تحقيقات قوه قضاييه در مراسم افتتاحيه دوره‌هاي كارآموزي قضايي 139 الي 141 تهران و در جمع كارآموزان قضايي اين دوره‌ها اظهارداشت:  يكي از اصلي‌ترين اهداف دين بسط و اجراي عدالت است كه در آيات و روايات به آن اشاره شده و از مردم خواسته شده قيام به قسط كنند تا جهان عادلانه تري داشته باشيم .

و ي افزود: هدف اجراي دين بسيار موثر است، اساسا شغل قاضي كه از شئون حاكميت است به خاطر اين اهميت پيدا مي‌كند كه او اجراي عدالت و احقاق حق مي‌كند و اهميت كار قاضي براي اين است كه بدون كار عادلانه قاضي عدالت در جامعه شكل نمي‌گيرد.

حجت الاسلام اميني با اشاره به روايتي نبوي ادامه داد: حضرت مي‌فرمايند يك ساعت تلاش براي اجراي عدالت از هفتاد سال عبادت بهتر است و يك ساعت كار كسي كه  حكمي غير عادلانه صادر مي‌كند از شصت سال معاصي خدا بدتر است.

معاون آموزش و تحقيقات قوه قضاييه در ادامه با اشاره به روايات زياد در خصوص اهميت شغل قضا گفت: اين امر گاه باعث مي‌شود ما برداشت كنيم چون شغل ما مهم است پس ما آدم مهمي هستيم و ممكن است باعث شود تواضع و تلاش لازم را نداشته باشيم خطير است، به خاطر اينكه اجراي عدالت در دستگاه قضا به دست قضات است .

وي ادامه داد: روايت است اقامه يك حد از حدود الهي از اينكه چهل روز باران ببارد نعمتش بيشتر است ، ما با چنين فرهنگي روبروييم. اهميت كار قاضي از اين روست كه جامعه‌اي كه دستگاه قضايي درستي داشته باشد آن جامعه عادلانه تر است.اگر هدف دين اجرا و بسط عدالت باشد از اركان آن مساله قضاوت است و دستگاه قضايي چيزي جز تصميماتي كه قضات ما مي‌گيرند نيست. مساله بعدي اين است كه كار قاضي تصميم قضايي است و تصميم قضايي غير از دانش قضايي است.درست مثل فرق بين فتوا و حكم  است . فتوا يعني نظر كه مبتني بر آگاهي و دانش صادر مي‌شود.اما تصميم محتوايش نظر است ،صورتش تصميم است و پشت آن اراده قرار دارد. پس كار قاضي، نمود علم و اراده است.از اين رو مي‌گويند حكم مبتني بر انشاء است، اخبار نيست. فتوا اخبار از يك مطلب است. اما قاضي تصميم مي‌گيرد و بر حسب ظاهر حقوقي را اجرا و حقوقي را سلب مي‌كند. تصميم قضايي دو مولفه مهم دارد: دانش شناختي و معرفتي و اراده.

براساس اين گزارش به نقل از روابط عمومي و اطلاع رساني معاونت آموزش و تحقيقات قوه قضاييه؛ حجت الاسلام اميني ادامه داد: وقتي تصميم قضايي مبتني بر شناخت و اراده است هر كدام از اينها مقدماتي دارند،  بعضي مقدمات موجد علم اند و بعضي موجد اراده. علم نتيجه زنجيره‌اي از مقدمات است؛ بعضي از اين مقدمات، مقدماتي است كه تحصيلش به دست ماست، آيا ما مي‌توانيم مقدماتي را تحصيل كنيم كه دانش قضايي خاص مساله را داشته باشيم؟جنبه‌هاي شخصيتي هم همينطور است.

معاون آموزش و تحقيقات قوه قضاييه اخاطرنشان كرد: نتيجه اين مقدمات اين است كه شما  نمي‌توانيد بعدا عذر بياوريد كه مثلا فلان كتاب نبود يا دوره كارآموزي داراي اشكال بوده است.

"انتهاي پيام"/پ3
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.