سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

فیلم / مسلمانان معترض پاکستاني سالنهاي سينما و بانکها را به آتش کشاندند

مسلمانان معترض پاکستاني، براي نشان دادن خشم و انزجار خود از فيلم آمريکايي که در توهين به ساحت مقدس پيامبر (ص) توليد و منتشر شده است، شماري از سالنهاي سينما، بانکها و چند خودرو را در شهر کراچي به آتش کشاندند.

به گزارش گروه چند رسانه ای باشگاه خبرنگاران، در جريان تظاهرات خشونت بار روز جمعه در شهر ساحلي کراچي، دستکم سه سالن سينما، دو ساختمان بانک و بيش از چهار دستگاه خودرو که تعدادي از آنها متعلق به نيروي پليس پاکستان بود، به آتش کشيده شد.
معترضان خشمگين همچنين به تعدادي از فروشگاههاي واقع در هتل شرايتون در اين شهر خساراتي وارد کردند.
اين اعتراضات خشونت بار با پخش فيلمي توهين آميز و ضداسلامي آغاز و به چندين روز تظاهرات در سراسر کشورهاي اسلامي منجر شد. در پي اين مسئله، انتشار چند کاريکاتور که باز هم به منظور توهين به ساحت مقدس پيامبر(ص) تهيه و در  روز چهارشنبه در يک مجله ي فرانسوي منتشر شد، بر موج خشم و انزجار مسلمانان شدت بخشيد.
روز جمعه از سوي دولت پاکستان تعطيل اعلام شد اما منتقدين دولتِ نه چندان محبوب اين کشور، اين اقدام دولت را اقدامي در جهت جلب رضايت احزاب اسلامخواه توصيف کردند.
در اوايل روز، معترضان به خيابانهاي  پيشاور، که يک شهر مرزي قرار گرفته بر روي جاده اصلي منتهي به افغانستان است، ريخته و با به آتش کشيدن دو سينما، با پليس ضد شورش پاکستان درگير شدند. نيروهاي پليس تلاش کردند تا با استفاده از گاز اشک آور سعي در متفرق ساختن جمعيت نمايند.
به گفته ي يکي از پزشکان بيمارستان اصلي شهر کراچي، در جريان اين درگيري ها، دستکم پنج نفر از معترضان زخمي شدند.
شبکه تلويزيوني آري (ARY) نيز در خبري به کشته شدن يکي از کارمندان اين شبکه در جريان درگيري ها اشاره کرد.
معترضان در نزديکي اسلام آباد يکي از باجه هاي دريافت عوارض در بزرگراه را به آتش کشيدند.
يک روز پيش از آن نيز، درگيري سختي ميان پليس با حدود يک هزار نفر از معترضاني رخ دادکه با پرتاب سنگ به سوي نيروهاي پليس، تلاش مي کردند به زور وارد ساختمان سفارت آمريکا شوند.
دولت پاکستان در راستاي اجراي تمهيدات امنيتي پيش از تظاهرات روز جمعه، سرويس خدمات تلفن همراه را در بيش از دوازده شهر اين کشور قطع نمود.
سفارت آمريکا در پاکستان اقدام به پخش تصاويري تبليغاتي نموده و در اين  راستا، بخشي از اظهارات هيلاري کلينتون، وزير امور خارجه آمريکا را در اين رابطه، با زيرنويس پخش کرد. در اين تصاوير، کلينتون تأکيد مي کند که آمريکا هيچگونه دخالتي در ساخت و انتشار اين فيلم موهن نداشته است.



برچسب ها: آتش ، سینما ، بانک ، پاکستان
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.