سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

خودکفايي ایران در تولید انواع سوخت هواپيما

رئیس بهره برداری شرکت پالایش نفت آبادان با بيان اینکه تولید سوخت هلی کوپتر بر اساس درخواست و اعلام نیاز شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران است گفت: در مجموع با راه اندازی واحد آلکیلاسیون ظرفیتی برای تولید روزانه 2 میلیون لیتر سوخت هلی کوپتر فراهم شده است.

فریدون جانکی رئيس بهره برداري شرکت پالايش نفت آبادان، در گفتگو با خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران با بیان اینکه با بهره برداری از فاز سوم طرح توسعه پالایشگاه نفت آبادان امکان تولید بنزین انواع هلی کوپتر و برخی از هواپیماهای کوچک آموزشی و کشاورزی فراهم شده است، گفت: در حال حاضر تولید بنزین مرغوب براي سوخت هلی‌کوپتر که جز محصولات فرعی این پروژه نفتی است.

رئیس بهره برداری شرکت پالایش نفت آبادان با اعلام اینکه تولید سوخت هلی کوپتر بر اساس درخواست و اعلام نیاز شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران تولید خواهد شد، تصریح کرد: در مجموع با راه اندازی واحد آلکیلاسیون ظرفیتی برای تولید روزانه 2 میلیون لیتر سوخت هلی کوپتر فراهم شده است.

وي تصريح کرد: با تکمیل و راه اندازی کامل طرح توسعه پالایشگاه نفت لاوان ظرفیت تولید بنزین هواپیمای کشور هم حدود یک میلیون لیتر در روز افزایش می یابد به طوریکه با کاهش گوگرد گازوئیل پالایشگاه امکان استحصال روزانه یک میلیون لیتر سوخت جت در این واحد پالایشگاهی فراهم خواهد شد.

رئيس بهره برداري شرکت پالايش نفت آبادان اضافه کرد: در حال حاضر 420 هزار بشکه خوراک نفت خام از اين پالايشگاه به بازار عرضه مي شود که از اين مقدار 15 ميليون ليتر بنزين با 19 ميليون ليتر نفت و گاز و 3 ميليون ليتر نفت سفيد توليد مي شود و با مدار قرار گرفتن واحد آلکيلاسيون گاز مايع خوراک پالايشگاه کاهش مي يابد و طبق برنامه زماني پيش بيني مي شود که اين ظرفيت به صفر برسد.

جانکي اظهار داشت: مجموع بنزين توليدي از فاز سوم 15 ميليون ليتر خواهد بود که قبلا 9 ميليون ليتر توليد مي شود و اکنون با راه اندازي بخش دوم اين فاز 2 ميليون ليتر بنزين ديگر به ظرفيت پالايشگاه اضافه خواهد شد و با به بهره برداري رسيدن کامل نفت کوره از 38 درصد به 25 درصد کاهش پيدا مي کند.

جانکي با یادآوری اینکه سوخت هلی کوپتر با آخرین استاندارد روز جهان تولید می شود، خاطر نشان کرد: خوراک واحد آلکیلاسیون فاز سوم توسعه پالایشگاه آبادان از طریق گاز مایع و برخی از برش های چهار کربنه این واحد پالایشگاهی تامین می‌شود.

وی از بنزین، بنزین سوپر، گازوئیل و نفت سفید به عنوان محصولات اصلی نفتی این پروژه یاد کرد و افزود: پیش بینی می شود به زودی ظرفیت تولید بنزین پالایشگاه آبادان به حدود 16 میلیون لیتر در روز افزایش یابد./عب

 

 

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.