سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

صعود تراز سن ازدواج جوانان منفی یا مثبت

این روزها در پیچ و خم انواع آسیب های اجتماعی شعله ور شده در اجتماع پدیده ای به خرمن جوانی این سرزمین رخنه کرده است...

این روزها در پیچ  و خم انواع آسیب های اجتماعی شعله ور شده در اجتماع پدیده ای به خرمن جوانی این سرزمین رخنه کرده است که این نسل تعیین کننده سرنوشت یک اجتماع را با چالش های منفی در قالب افزایش سن ازدواج و تشکیل خانواده و همزمان با اتفاقاتی مثبت نشات گرفته از این رویداد رو به رو ساخته است.

به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران با گذشت مدتی از اعلام نتایج سرشماری سال 1390 در بخش ازدواج و سیر صعودی میانگین سنی آن در بین جوانان قابل تامل و بررسی است که دلایل و نکاتی که این مهم را باعث شده اند چه عواملی هستند.
در همین رابطه راهب روانشناس در مورد دلایل افزایش سن ازدواج در بین جوانان گفت: در کنار آسیب های اجتماعی این واکنش جمعیتی مزایایی نیز در طول زمان برای اجتماع در بر خواهد داشت.
راهب با اشاره به این که مشکلات فعلی اقتصادی بسیار تاثیر گذار بوده است عنوان کرد: اما دلایلی همچون کاهش اجبار والدین برای ازدواج زودهنگام جوانان و صرف زمان طولانی از دوره جوانی جهت دستیابی به درجات علمی و پیشرفت های اقتصادی از سوی جوانان نیز در تشدید این پدیده اجتماعی نقش داشته اند.
این روانشناس در ادامه تصریح کرد: افزایش سن ازدواج در کنار آسیب هایی همچون کاهش جمعیت کشور بر اثر تقلیل زاد و ولد، تهیه سلامت فرزندان به علت بارداری در سنین بالا، افزایش اختلاف سنی بین والدین و فرزندان، این پدیده مزایا و فرصت هایی را نیز پیش روی جمعیت فعال کشور قرار خواهد داد.
* حلول عقلانیت در کالبد خانواده ها
راهب همچنین در ادامه افزود: از جمله مزایایی که افزایش سن ازدواج با خود به همراه خواهد داشت می توان به مواردی همچون حاکم شدن انتخاب عقلانی به جای احساس در گزینش زوجین، کاهش طلاق های زود هنگام، افزایش تجربه والدین، بالا رفتن سطح آگاهی و قدرت تجزیه و تحلیل مناسبات زناشویی، وجود فاصله سنی کمتر بین والدین، ایجاد حس امنیت روانی بیشتر در محیط خانواده و نهایتا نهادینه شدن خانواده های سبک و فعال در جامعه به عنوان موتور متحرکه اجتماع اشاره کرد.
با توجه به موارد فوق و ذکر مزایا و آسیب های پیش روی افزایش سن ازدواج باید این نکته را مد نظر قرار داد که آیا جامعه کنونی ما بیشتر نیازمند مزایا و نتایج این افزایش است یا این که تقلیل جمعیت کشور بر اثر ازدواج دیر هنگام و به تبع آن کاهش زاد و ولد در دوره بازه زمانی کم زندگی زناشویی اثرات مخربی را در زمان کنونی بر کشورمان تحمیل خواهد کرد./ل

گزارش بهنام عزیزی

برچسب ها: پیچ ، خم ، سن
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.