سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

مشهد/عضو هيات علمي دانشکده سينما و تئاتر دانشگاه هنر:

نهادهای مختلف حمایت از هنر کودکان و نوجوانان را وظیفه خود بدانند

عضو هيات علمي دانشکده سينما و تئاتر دانشگاه هنر گفت: نهادهای مختلف حمایت از هنر کودکان و نوجوانان را وظیفه خود بدانند و یک نهاد خاص را متولی این حوزه ندانند.



دکتر شهرام زرگر در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران مشهد تصریح کرد: نیازی به فراخوان برای حضور هر نهاد در این حوزه نیست.هر نهادی باید به هنر این قشر از جامعه توجه خاص داشته باشد و تحقق اشکال آن را جزو وظایف اصلی خود بداند.

وی تاکید کرد: نباید این حوزه را فقط در حیطه کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان دید. خیلی‏ها می‏توانند کانون را حمایت کنند مثلا آموزش و پرورش و هر نهاد دیگری که بتواند امکان گردهم‏اوری کودکان و نوجوانان را فراهم بیاورد باید قدم جلو بگذارد.

زرگر برگزاری دومین جشنواره نمایشنامه‏خوانی رضوی را اتفاق مهمی در عرصه نمایشنامه‏خوانی کودک و نوجوان برشمرد و افزود: به عقیده من جشنواره‏ها همچون ذره‏بین هستند و در حقیقت توجه افراد دیگر را به حوزه مدنظر خود معطوف می‏کند و سبب می‏شود که این حوزه به چشم آمده و مطرح شود.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به خصوصیات خاص مشهد و حضور یکی از قدیمی‏ترین پایگاه‏های تئاتری کشور در مشهد برگزاری جشنواره نمایشنامه‏خوانی بسیار راهگشاست. خوشبختانه با برنامه‏های آموزشی‏ای که امروزه هست نمایشنامه‏خوانی کودک دارد شکل اصلی خود را پیدا می‏کند. لازم است که دیگر نهادهای استان هم از این تجربیات استفاده کنند و زمینه بازتولید این آثار را پدید بیاورند.

این عضو هيات علمي دانشکده سينما و تئاتر دانشگاه هنر با پرداخت به نوپایی پدیده نمایشنامه‏خوانی در ایران تصریح کرد: این پدیده در جهان نیز 30 تا 40 سال به شکل امروزی حضور دارد اما به دلایل مخالف در ایران جای خود را باز کرده است شاید خوانش نمایشنامه جای خالی خیلی از اجراها را می‏گیرد.

وی ادامه داد: مشکلات سخت افزاری و عدم بضاعت گروه‏های تئاتری در به‏صحنه بردن یک نمایش باعث شده که این شکل کم هزینه در شور ما استقبال خوبی داشته باشد.

زرگر در بخش دیگری از سخنان خود گفت: رونق نمایشنامه‏خوانی سبب شده که برخی از هنرمندان از جنبه‏های تربیتی و توان‏بخشی هم به آن نگاه کنند. چنین دیدی از نمایشنامه‏خوانی ابزاری ساخته است برای کشف استعداد‏های کودکان و نوجوانان و بخشیدن اعتماد به‏نفس به آن‏ها.

این پژوهشگر حوزه تئاتر افزود: در ابتدا خیلی‏ها که با حوزه کودک آشنا بودند به سمت نمایشنامه‏ خوانی گرایش پیدا کردند اما آن چنان که باید با این ابزار آشنا نبودند بنابراین نمایشنامه‏ خوانی در خیلی از موارد با این خطر روبرو بوده که پهلو بزند به دور‏خوانی کتاب که در کشور ما سابقه بیشتری دارد./س


برچسب ها: عضو ، هیات ، علمی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.