سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

به بهانه هفته دفاع مقدس؛

یادداشت//ادبيات جنگ و يادماني از نمايش "خنكاي ختم خاطره"

ادبيات جنگ و نگاه به تئاتر دفاع مقدس با وجود توانايي در خلق لحظات ناب از سوي كارگردانان و نمايش نامه نويسان خلاق جايگاه سزوار خود را نيافته است.

باشگاه خبرنگاران- تئاتر دفاع مقدس از ابتداي فعاليتش جايگاه ويژه اي داشته است اما اين جايگاه ويژه به عنوعي تنها مخصوص قشري خاص بوده كه هميشه دغدغه اين ژانر و به صحنه بردن نمايش هايي با محوريت جنگ را داشته اند.

متاسفانه نويسنده و نمايش نامه نويس در خصوص دفاع مقدس و جنگ كم داريم و كساني كه در اين حوزه دستي بر قلم دارند نيز سفارشي و يا مقطعي كار مي كنند هر گاه به هفته دفاع مقدس نزديك مي شويم يادمان مي افتد كه چه كساني درر اين زمينه آثار ماندگاري چه مكتوب و چه صحنه اي در حوزه تئاتر به يادگار گذاشته اند و وقتي خوب مي انديشيم تنها به نمونه هاي كمي بر مي خوريم كه شايد از انگشتان دو دست هم كمتر باشند در صورتي كه ما از لحاظ پتانسيل فردي در زمينه دفاع مقدس مانند بازيگراني كه توانايي ايفاي نقش هايي در اين سبك نمايش دارند غني هستيم و بسياري از بازيگران هستند كه مي توانند نقش هاي ماندگاري ايفا كنند، چنان كه تاكنون با آن ها روبه رو شده ايم.

به نظر مي آيد جدا از كساني كه به ژانر دفاع مقدس علاقه مندند تنها افرادي آثار جذاب و قابل بحث به صحنه برده اند كه خود جنگ را از نزديك لمس كرده اند و عزيزاني را در اين بين از دست داده اند.

در اين خصوص اثري چون "خنكاي ختم خاطره" از جمله نمايش هايي بود كه در اين ژانر توانست مورد استقبال بسياري از مخاطبان و هنرمندان قرار گيرد.

اين اثر نمايشي كه نوشته حميدرضا آذرنگ و به كارگرداني نيما دهقان اجرا شد، رگه هايي را با خود به همراه داشت كه توانست اثري ماندگار بر جا بگذارد.

اين اثر نمايشي در تابستان 88 و در تالار استاد سمندريان ايرانشهر اجرا شد و مصادف با هفته دفاع مقدس به صحنه رفت.

نوع پرداخت و نگاه نويسنده و پس از آن كارگردان به اين نمايش طوري بود كه لحظات نابي را خلق كرد.

تا آن زمان شايد آثار زيادي در اين ژانر اجرا شده بود اما اين تاثير گذاري و ميزان آن نشات گرفته از حسي بود كه با جنگ انس داشت و گرنه چنين وجه تمايزها و تفاوت هايي را به وجود نمي آورد.

در هر حال وضعيت كنوني تئاتر دفاع مقدس از آن زمان كه ديديم اثري با اين ژانر مي تواند چه قدر موفق ظاهر شود تغيير چنداني نكرده است و شايد اين اتفاق نيز در زمره مشكلات حمايتي قرار دارد و خارج از آن نيست.

تئاتر و به خصوص در حوزه ادبيات جنگ، دست بر قلم هاي زيادي دارد كه مي تواند با يك نگاه كارگرداني بكر همراه شوند و اثري به ياد بگذارند كه از ذهن ها پاك نشود./ي2
يادداشت از شيوا حميدخاني.
برچسب ها: تئاتر ، دفاع مقدس ، آذرنگ
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.