سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

پیش‌نویس طرح اصلاح قانون انتخابات آماده شد

عزم جدی مجلس برای تغییر قانون انتخابات پیش از انتخابات ریاست جمهوری

"پیش‌نویس طرح اصلاح قانون انتخابات آماده شد"این خبری بود که رئیس کمیسیون شورا‌ها و امور داخلی مجلس اعلام کرد تا عزم جدی مجلس برای اصلاح قانون انتخابات تا قبل از انتخابات ریاست جمهوری یازدهم بیش از پیش نمایان شود.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران ، امیر خجسته با اشاره به آماده شدن طرح پیش‌نویس اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری با همکاری کمیسیون شورا‌ها و امور داخلی کشور مجلس، برخی از اعضای هیات رئیسه و وزارت کشور، گفت: سعی داریم آن را برای اعلام وصول در صحن علنی مجلس به هیات رئیسه تقدیم کنیم.

این پیش‌نویس با همکاری کمیسیون شور‌ا‌ها، مرکز پژوهش‌های مجلس، نمایندگانی از وزارت کشور و برخی از اعضای هیات رئیسه مجلس، تنظیم شد و تمام تلاش خود را به کار بستیم تا این طرح را برای اعلام وصول در صحن علنی مجلس به هیات رئیسه تحویل دهیم.

به این ترتیب ماجرای تغییر قانون انتخابات رنگ و بوی جدی تر ی به خود گرفته است.

ماجرای تغییر قانون انتخابات اما حرف امروز نیست.از مدت ها قبل در آستانه انتخابات های سرنوشت ساز برای کشور، همواره صحبت از اصلاح و تغییر قانون انتخابات پیش می آید و هر از گاهی مطرح می شود و به دست فراموشی سپرده می شود.

این بار اما موضوع با موافقت شورای نگهبان جدی تر شد ه و همین امر مخالفت دولتی ها را در پی داشته است.

بعد از این که علی لاریجانی در دیدار با برخی از مراجع قم از تغییر قانون انتخابات سخن گفت و موافقت مجلس برای این تغییر را تلویحا اعلام کرد، سخنگوی شورای نگهبان نیز سخنان علی لاریجانی را تایید کرد و قانون انتخابات را دهه ۶۰ ای خواند و نیزمند تغییر دانست.

اولین واکنش دولتی ها به این اظهارات را اما محمدرضا ميرتاج‌الديني معاون رييس‌جمهوري در اجراي قانون اساسي که در واقع سمتی غیر قانونی است! نشان داد.

معاون رييس‌جمهوري در اجراي قانون اساسي طي يادداشتي اعلام كرد: «هرگونه تضعيف دولت، تضعيف نظام جمهوري اسلامي است.»

ميرتاج‌الديني همچنين تاكيد كرد: «معلوم نيست طرح‌كنندگان چنين موضوعي چه ايده‌اي را در خلوت ذهن‌شان مي‌پرورانند ولي به شخصيت‌هاي انقلابي و دلسوز يادآور مي‌شوم، طوري نباشد كه غافلانه در ميدان دگرانديشان بازي كنيم كه اين نشستن بر شاخه و بن بريدن است.»

بعد از آن بود که بار دیگر عباس علی کدخدایی سخنان خود را تکرار کرد .هرچند موضع شورای نگهبان این بار نرم تر بود و کدخدایی اعلام کرد نباید دستگاه مجری انتخابات تغییر کند بلکه باید نظارت بر کار دولت بیشتر شود اما با زهم سیل اعتراضات دولتی ها به تغییر قانون انتخابات ادامه دار شد.

این بار اما نوبت استاندار تهران بود تا از موضع شورای نگهبان انتقاد کند. مرتضي تمدن ، اظهارنظر درباره تغيير مجري انتخابات را همانند سخن بيگانگان مبني بر دخالت ناظران خارجي در امر برگزاري انتخابات دانست.

در هر حال، سخنگوی شورای نگهبان با وجود این اعتراضات، بارها اعلام کرده این شورا موافق تغییر قانون انتخابات است و مجلس نیز نشان داده که به دعوت شورای نگهبان برای تغییر قانون انتخابات لبیک گفته است .

حالا اما باید منتظر نتیجه این طرح جدید بود و دیید آیا مجمع تشخیص نیز رای به تغییر قانون انتخابات خواهد داد یا خیر؟
برچسب ها: انتخابات ، قانون ، اصلاح
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.