سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

ازسرگيري محاکمه 365 افسر ترک به اتهام توطئه براي سرنگوني دولت ترکيه

محاکمه 365 افسر فعال يا بازنشسته متهم به طراحي کودتايي براي سرنگون کردن دولت وابسته به حزب عدالت و توسعه ترکيه پنجشنبه در حومه استانبول از سرگرفته شد.

به گزارش سرويس بين‌الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از خبرگزاري فرانسه ؛ قرار است احکام متهمان تا روز جمعه صادر شودحدود دويست و پنجاه نظامي که تحت بازداشت پيشگيرانه قرار دارند در بخش متهمان بودند و صدها تن از حضار نيز در راهروهاي دادگاه سيليوري حضور داشتند.

اين محاکمه دسامبر دوهزار و ده آغاز شده است. قرار بود پنجشنبه آخرين اظهارات هريک از متهمان را اعلام شده و سپس حکم دادگاه حداکثر تا جمعه صادر گردد .

در اين شرايط ، ژنرال بازنشسته چتين دوغان فرمانده پيشين ارتش که به طراحي اين نقشه بي ثبات کننده کشور براي برکناري دولت حزب عدالت و توسعه از قدرت متهم است در دادگاه  از قضات انتقاد کرد.

براساس ترجمه کتبي نطق ژنرال چتين دوغان، اين ژنرال بازنشسته گفت:«ما در اينجا مشاهده مي کنيم محاکمه اي براي ضربه زدن به سربازان مصطفي کمال (آتاتورک بنيانگذار ترکيه نوين) که جان خود را براي کشور فدا و پايبندي خود را به جمهوري و اصول آن اعلام کرده اند ،ترتيب داده شده است.»

چتين همچنين اين محاکمه را ناعادلانه و غير قانوني و مسبب ايجاد ذهنيتي دانست که همه کساني را که به به يک گروه مذهبي وابسته نيستند، دشمن محسوب مي کند.

وي به ريشه هاي اسلامگرايي دولت و قدرت گروه مذهبي فتح الله گولن خطيب اسلامگراي ترک در درون دستگاه قضايي ترکيه اشاره مي کرد. دادستاني ترکيه بين پانزده تا بيست سال زندان عليه نظاميان بازداشت شده به اتهام  تلاش براي جلوگيري از فعاليت هاي دولت جمهوري درخواست کرده است.

در ميان متهمان شمار زيادي از ژنرال هاي بازنشسته و نيروهاي فعال ارتش به چشم مي خورند.
دادستاني ترکيه اين نظاميان را به طراحي مجموعه اي از حملات براي ايجاد آشوب و توجيه کودتا عليه دولت متهم مي کند.

برچسب ها: ترکیه ، افسر ، توطئه ، سرنگونی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.