سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

پشت پردۀ تلاشهاي عربستان براي جلوگيري از افزايش شمار زائران براي مناسک حج چيست؟

مطبوعات محلي عربستان سعودي گزارش دادند اين کشور به حدود 40 کشور اعلام کرده است نمي‌تواند به تقاضاي آنان براي افزايش شمار زائران اين کشورها براي مناسک حج پاسخ مثبت دهد اما براستي پشت پردۀ اين امر چيست؟

به گزارش سرويس بين‌الملل باشگاه خبرنگاران، به نظر مي‌رسد اين تصميم به ناآرامي‌هاي سال گذشته در عربستان و منطقه ارتباط دارد. 

مطبوعات عربستان به نقل از "بندر حجار" وزير امور حج عربستان ادعا کردند: "مقامات اين کشور به سبب عمليات گسترده توسعه اماکن مقدس در شهرهاي مقدس مکه و مدينه در غرب عربستان سعودي نمي‌توانند پذيراي زائران بيشتري باشند". 

اين ادعا در حالي مطرح مي‌شود که اين کشور در ماه‌هاي اخير شاهد ناآرامي‌هاي گسترده بخصوص در مناطق شيعه نشين بوده است. بنابراين ممکن است اين تصميم رياض ناشي از نگراني از تاثير مراسم حج بر بحران داخلي اين کشور و غير قابل کنترل شدن آن باشد.

از سوي ديگر به علت قيام‌هاي مردمي در منطقه و تحولات سوريه، احساسات ضد غربي و صهيونيستي در منطقه به شدت افزايش يافته است، بنابراين علت ديگر تصميم رياض ميتواند نگراني تسري و گسترش مراسم برائت از مشرکين در شرايط کنوني و از کنترل خارج شدن آن باشد. 

اوج زمان حج امسال براي بيست و پنج اکتبر پيش بيني شده است. 

خبرگزاري فرانسه با اشاره به اينکه اين نظام سهميه بندي به هر کشوري اجازه مي‌دهد که به ازاي هر يک ميليون جمعيت اين کشور هزار زائر به عربستان اعزام کند افزود: "اين نظام سهميه بندي را سازمان کنفرانس اسلامي که اکنون سازمان همکاري اسلامي ناميده مي‌شود، تاييد کرده است".

در عين حال خبرگزاري فرانسه مي کوشد وانمود کند تصميم رياض هيچ ارتباطي به تحولات داخلي عربستان و منطقه ندارد بنابراين در پايان يادآور شد: "به محض پايان مراسم حج گذشته که در آن حدود سه ميليون زائر شرکت کرده بودند، مقامات عربستاني اعلام کرده بودند نمي‌توانند زائر بيشتري را بپذيرند" ولي عقل سليم چيز ديگري مي‌گويد.
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.