سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

فروش آزادانه سلاح سرد وقوع جرایم را زیاد می کند

یکی از دلایلی که مجرمان در ارتکاب خیلی از جرایم از سلاح سرد استفاده می کنند در دسترس بودن این ابزار آلات و فروش آزادانه آن ها در شهرهاست.

به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران ،شاید کسی که چاقو را اختراع کرد هیچ وقت فکر نمی کرد که این وسیله ابزاری رایج برای ارتکاب جرم میان مجرمان شود.
وسیله ای که می توان هم بهره های بهتری از آن برد و هم باعث ترس و وحشت دیگران شد.
اينروزها از لا به لای روزنامه ها و سایت ها می توان دید استفاده از چاقو و ابزاری شبیه به آن همچون قمه، تیزی و ... مانند اسباب بازی در دست کودکان به ابزاری ثابت در جیب مجرمان مبدل شده ابزاری که حتی نگهداری آن هم می تواند برای خود فرد خطر آفرین باشد.
*اما این ابزار چرا و چگونه در اختیار افراد قرار می گیرد؟
محمد علی فیاض جرم شناس در این رابطه می گوید: اگر نگاهی به آمار و جرایم به وقوع پیوسته با چاقو یا همان سلاح سرد بیندازیم خواهیم دید که بیشترین جرایم مانند قتل، زورگیری، خفت گیری و ... توسط این ابزار صورت گرفته است.
یکی از دلایلی که این وسیله به راحتی در اختیار مجرمان قرار می گیرد وجود مغازه هایی است که اقدام به فروش انواع چاقو، تیزی و ... می کنند.
مغازه هایی که بزرگترین آنها شاید به اندازه یک دکه روزنامه فروشی باشد اما در خود وسایلی را جای داده که می تواند برای انسان بسیار خطر آفرین باشد.
مغازه های کوچکی که برخی صاحبان آنها به ظاهر چاقوهای کوچک و بزرگ را در اختیار مشتریان خود قرار می دهند ولی در باطن در کنار ان اقدام به فروش ابزار آلات خطرناک تر مانند قمه، شمشیر، پنجه بوکس و ... نیز می کنند.
متاسفانه حضور این افراد و این گونه مشاغل کاذب موجب بروز جرایم بسیار و حتی افزایش آنها می شود.
از آنجایی که سلاح های گرم مانند سلاح سرد به راحتی در معرض فروش قرار نداشته و به دست آوردن آن سخت و استفاده از آن نیازمند مهارت است به همین دلیل مجرمان برای پیش بردن اهداف خود نیازمند ابزاری برای ایجاد رعب و  وحشت هستند که بهترین آن همین چاقوهایی است که به جای استفاده در آشپزخانه ها در اختیار سود جویان قرار می گیرد.
وی افزود: ما نمی توانیم جلوی تولید کنندگان این ابزارهایی که مورد نیاز افراد در منازلشان هست را بگیریم اما مطمئنا با ایجاد قوانین و انجام اقدامات بازدارنده می توان مانع فروش این ابزار آلات وجمع آوری آنها وهمچنین کاهش وقوع جرایم شد.
مریم جعفر پور آسیب شناس اجتماعی نيز در این رابطه می گوید: در جوامع مختلف ناهنجاری های اجتماعی متعدد، متفاوت و حتی مشترکی وجود دارد که یکی از همین ناهنجاری ها که می تواند منجر به بروز آسیب های شدید اجتماعی شود جرایم متفاوتی است که توسط ابزار آلاتی  مانند چاقو، قمه، شمشیر و ... صورت می گیرد ابزارآلاتی که اصطلاحا به آنها سلاح سرد می گویند.
این وسایل که به راحتی عرضه و به فروش می رسند به راحتی نیز می توانند موجب بروز خطرات ناگوار شوند.
در خیلی از جرایمی که اتفاق می افتد فرد با نیت و هدف قبلی اقدام به خرید و تهیه این سلاح می کند اما خیلی مواقع شاهد هستیم که افرادی عادت به حمل و نگهداری چاقو به همراه خود داشتند و با وقوع یک بحث لفظی یا درگیری  ساده نتوانسته اند عصبانیت خود را کنترل کنند و بدون آنکه قصد آسیب رساندن به فردی را داشته باشند مرتکب قتل و یا جراحت فرد شده اند.
متاسفانه برخی نیز بر این باورند که حمل چاقو برای دفاع از خود در مواقع بروز خطر یا مواجه شدن ناگهانی با مجرمان امری ضروری است و داشتن ان به آنها اطمینان و قدرت میدهد.
این امر در میان جوانان و نوجوانان و به خصوص پسرها بیشتر رایج است به طوری که با کمی دقت به راحتی می توان فهمید که بیشترین مرتکبان جرایم با سلاح سرد مردان هستند و کمتر پیش آمده که شنیده باشیم زنان مرتکب جرم با چاقو شده باشند.
خطرات ناشی از این سلاح آنقدر زیاد است که می تواند هم زندگی مجرمان و هم افرادی که مورد وقوع جرم قرار می گیرند را دگرگون کند.
افزایش استفاده از این سلاح در میان افراد چه مجرمان و چه افراد عادی جز ایجاد ناامنی و تفکرات منفی مردم نسبت به عدم امنیت در جامعه را در بر نخواهد داشت.
اگر تدبیری برای افرادی که اقدام به فروش سلاح سرد می کنند اندیشه شود و به راحتی این ابزار در اختیار جوانان قرار بگیرد نه تنها از مجرمان بلکه انتظار افزایش جرم از افراد غیر مجرم را نیز باید داشت./ف
برچسب ها: فروش ، سلاح ، سرد ، جرایم
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.