سایر زبان ها

صفحه نخست

انتخابات

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

بيانيه/ به مناسبت آغاز سال تحصيلي

براي اسلامي شدن دانشگاه‌ها برنامه بلند مدت نياز است

مجمع تشكل‌هاي دانشگاه آزاد ضمن تبريك به مناسبت آغاز سال تحصيلي جديد،طي بيانيه‌اي اسلامي شدن دانشگاه‌ها را نيازمند يك برنامه بلند مدت برا ي گسترش فرهنگ و اخلاق اسلامي دانست.

به گزارش خبرنگار دانشگاه باشگاه خبرنگاران، در آستانه بازگشايي سال تحصيلي دانشگاه‌ها اتحاديه سوم مجع تشکل‌هاي اسلامي دانشگاه آزاد بيانيه‌اي صادر کرده است.
 
متن بيانيه به دين شرح است:
 
بیانیه مجمع تشکل‌های اسلامی دانشجویان در آستانه آغاز سال‌ تحصیلی جدید
 
"یرفع ا... الذین آمنوا منکم والذین اوتوا العلم درجات "
 
"خداوند کسانی از شما را که ایمان آورده‌اند یک درجه و کسانی را که علاوه بر ایمان ، دانش نیز به آنان داده شده چندین درجه بالا می‌برد."
                                                                                                            
((مجادله – آیه 11))
 
 آغاز هر سال تحصیلی برای عده زیادی از جوانان ورود به مرحله جدیدی از زندگی است. مرحله‌ای که در آن جوان شروع به شکل دهی بنیان‌های فکری و شخصیتی خود می‌کند و با هر اقدام و عملی که انجام می‌دهد فصلی از سرنوشت خود را رقم می‌زند.
 
مهر ماه امسال را در حالی آغاز می‌کنیم که از سویی توفیقات چشمگیر نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران در عرصه‌های علمی، سیاسی، فرهنگی واجتماعی ورشد شتابان جریان بیداری اسلامی و از سوی دیگر درماندگی صهیونیسم و استکبار جهانی، نوید بخش حمایت و یاری بیش از پیش خداوند از ایران اسلامی است.
 
 ملت ایران با اقتدار و عزت و علی رغم چالش‌ها و دشواری‌ها، راه درستی را که برای زندگی و نظام جامعه انتخاب کرده‌است، با امید به وعده‌های الهی و با مجاهدت و وحدت ادامه خواهد داد و با حضور همیشگی خود در صحنه‌های گوناگون، به آرمان‌های خود دست خواهد یافت.
 
قطعاً گسترش نگاه پژوهش محورانه در سال تحصیلی جدید می‌تواند منجر به تولید مقاله‌ها و رساله‌های متعددی در حوزه پژوهش گردد که گسترش این رساله‌ها طبیعتاً بحث‌های جدلی را در جامعه آکادمیک بنیان می‌‌نهد که این مطالب خود باید در چرخه تولید، نقد و باز تولید که چرخه‌ای زمان‌بر اما اصلاح کننده است قرار گیرد و به عبارت دیگر باید زنجیره‌هایی که علوم غربی بدور ذهن اندیشمندان جوان ایرانی تنیده است را از هم گسست تا آنگاه شاهد تغییر و تحول و تطور بر سیطره غرب در علوم انسانی باشیم.
 
در باب اسلامی شدن دانشگاه نیز برنامه‌‌ای بلند مدت برای گسترش فرهنگ اسلامی در دانشگاه نیاز است که لازمه‌ای آن درک صحیح از شرایط فعلی و فرهنگ سیاسی، اجتماعی و مذهبی دانشجوی فعلی است قطعاً گسترش فرهنگ و اخلاق اسلامی در دانشگاه مقوله‌ای نیست که صرفا برخوردهای سلبی و عجولانه راهکار آن باشد.
 
در راستای ارتقاء فرهنگی دانشگاه باید با حرکت در یک چارچوب مشخص و ترسیم خط افق با در نظر گرفتن حق انتخاب برای انسان‌ها در این حوزه و سپس تنظیم طرح‌های بلند مدت و کارشناسی شده با محور قرار دادن ابعاد فلسفی، کلامی و اخلاقی دین به تقویت گفتمان دینی در دانشگاه‌ها، پرادخت یعنی در راستای ارتقای فرهنگ اسلامی در دانشگاه باید نگاهی علمی و آکادمیک و از جنس خود دانشگاه داشته باشیم.
 
در پایان، آغاز سال تحصیلی جدید را به تمامی دانشجویان به خصوص دانشجویان جدید الورود تبریک عرض می‌نماییم و به آن یادآور می‌شویم در جامعه‌ای که در آن مسیر حرکت نیل به مردم سالاری دینی ذیل سایه‌ی ولایت است، هر دانشجویی می‌تواند به نوبه خود سهمی در تولید فرهنگی در کشور داشته باشد در نتیجه نباید از افزایش آگاهی‌های سیاسی و مذهبی خود و آگاهی بخشی به دیگر اقشار جامعه در کنار فراگیری دانش غفلت ورزید.

 مجمع تشکلهای اسلامی دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی(اتحادیه سوم)

 "انتهاي پيام"/پ3
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.