سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

چيستا يثربي:

خلاقیت،حرکت و بداهه نقش اساسی در تئاتر درمانی دارند

چیستا یثربی نویسنده و کارگردان تئاتر در خصوص تئاتر درمانی گفت: تئاتر درمانی یعنی خلاقیت،حرکت، بداهه نقش اساسی در تئاتر کاربردی بازی می کنند.

به گزارش خبرنگار حوزه تئاتر باشگاه خبرنگاران، دومین نشست تخصصی مرکز ملی اسیتج ایران با عنوان درام کاربردی و درمان برای کودکان و نوجوانان با حضور دکتر چیستا یثربی(نویسند،استاد دانشگاه و کارگردان تئاتر) علی ظفر قهرمانی نژاد(کارگردان، پژوهشگرو مدرس تئاتر)و بهزاد صدیقی(نمایش نامه نویس ،منتقد و پژوهشگر تئاتر) روز گذشته در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار شد.
بهزاد صدیقی در ابتدای نشست در خصوص درام کاربردی و نمایش خلاق در کشور گفت: درام کاربردی و نمایش خلاق بحث تازه و جدیدی در کشور ما نیست اما از آن جاکه این گونه بحث ها در تئاتر ایران کم تر صحبت شده و متاسفانه هیچ نهاد و ارگانی وجود ندارد که در خصوص پژوهش تئاتر کار کند و این بحث ها به طور دائمی در هیچ پژوهشگاهی  کار نشده و در این باره لاک پشتی حرکت می کنند بنابراین این نیاز  هم چنان احساس می شود تا درباره آن سخن گفت و یه طور جدی پژوهش کرد.
وی همچنین افزود: مرکز ملی اسیتج ایران در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان نیاز به پژوهش و تولیدرا به طور جدی با پشتوانه مالی و فرهنگی دنبال می کند و این نشست ها یکی از نشست های کاربردی است که در صورت استمرار می تواند تاثیرات خوبی بگذارد و پس از یک سال از انجام آن می توان از آن یک کتاب پژوهشی تالیف و منتشر کرد.
صدیقی  در مورد  درام کاربردی اظهار داشت: درام کاربردی و درمان برای کودکان و نوجوانان همان طور که از اسمش پیداست برای کودکان و و نوجوانان استفاده می شود، زیرا این امر زمینه های رشد ذهنی و فکری مخاطبان کودک و نوجوان را به وجود می آورد و خانواده ها و مربیان با بهره گیری و آگاهی از این علم می توانند زمینه های رشد ذهنی کودکان و نوجوانان را فراهم کنند.
در ادامه چیستا یثربی درباره تئاتر درمانی اظهار داشت:اساسا تئاتر درمانی یعنی خلاقیت، حرکت، بداهه، و این ها نقش اساسی در تئاتر کاربردی بازی می کنند.
نویسنده نمایش نامه "زنان مهتابی،مرد آفتابی" بیان داشت: خلاقیت ،حرکت و بداهه نه فقط برای درمان استفاده می شود بلکه برای آموزش تربیت نسل ها نیز به کار می رود.
این کارگردان تئاتر اذعان داشت:داستان های شاهنامه و مولوی داستان هایی شفا بخشی دارند و ما می توانیم با استفاده از قصه، بازی و تئاتر کمک کنیم بچه ها یا بزرگسالان با استفاده از تئاتر به آگاهی برسند.
وی در ادامه یادآورشد:انسان زمانی می تواند فکر کند که در آزادی عمل باشد و از تئاتر درمانی در زندگی اجتماعی استفاده کند. استفاده از بداهه گویی، خلاقیت به وجود می آورد و این کار، تئاتر کاربردی است.
دکتر یثربی در خصوص به وجود آمدن تئاتر کاربردی تاکید کرد: تئاتر کاربردی برای آشنایی مردم با شیوه های صحیح الگو های رفتاری و آشنا شدن با الگو ها به وجود آمد.
وی افزود: مشارکت یکی از اجزای تئاتر کاربردی است زیرا سبب می شود مردم به ریزترین چیزها توجه پیدا کنند،  خوب گوش کنند ، خوب صحبت کنند و خوب نگاه کنند.
یثربی در باره استفاده از اساطیر و قصه گفت : با استفاده از اساطیر و قصه هایی نظیر(رستم و سهراب  رستم و اسفندیار ...) می توان به تئاتر کاربردی رسید.
یثربی هم چنین در این نشست گفت: عطار برایش درمان است و در خصوص نگارش نمایش نامه "زنان مهتابی مرد آفتابی" از داستان های عطار استفاده  کرده که قصدش رسیدن به نوعی درمان بوده است.
این نویسنده در خصوص نیاز تئاتر درمانی گفت: تئاتر درمانی زمانی به وجود می آید که نیازش احساس شود و تئاتر درمانی و تئاتر کاربردی یک سرمایه ی معنوی است.
علی ظفر قهرمانی نژاد دیگر مهمان این برنامه در خصوص تئاتر درمانی گفت: شیوه آموزش مدارس ما رفتارنگر است و این خیلی شیوه تجویزی است و خلاقیت ندارد
ظفر قهرمانی در مورد تفاوت های تئاتر بازنمودی و کاربردی  بیان داشت:در تئاتر بازنمودی هدف یک واکنش دارد، هدف، انتقال معلومات است و هنرمند، مولدو  تماشاگرف مصرف کننده و تغییر پذیر است ولی در تئاتر کاربردی ،هدف ،تغییر به کنش  ، افزایش دانش مخاطب و انگیزهبخشی به  تماشاگر است و تماشاگر مولد است .در واقع نفس این اتفاق درمانگر است.
 این کارگردان در مورد پنج ابزاری تئاتر گفت :1 نقش گذاری 2 بداهه سازی 3 خلاقیت 4 تئاتر شورایی 5 بازی ،پنج ابزاری است که در آموزش و درمان استفاده می شود.
دکتر یثربی در بخش بعدی صحبت هایش  تاکید گفت:گرفتن ترس از بچه ها، اولین اصل در تئاتر درمانی است
وی همچنین معتقد است استفاده از قصه های اساطیری سبب می شود بازی ها ،شفا بخش شوند.
 علی ظفر قهرمانی نژاد نیز در تایید صحبت های یثربی اضافه کرد:ما باید افراد را در مقام روایت گر بگذاریم و به مردم یاد بدهیم خودشان تئاتر را خلق کنند
ظفر قهرمانی بیان داشت: تئاتر کاربردی از دل دغدغه ها بیرون می آید، تئاتر کاربردی بازیگر تربیت نمی کند بل که تربیت توسط بازی انجام می شود تئاتر کاربردی رقابت را به جای رفاقت می دهد.
 صدیقی در پایان یادآور شد: تئاتر کاربردی به کار گیری ان برای درمان کودکان و نوجوانان، برای ارتقای  ذهن و فکرآنان استفاده می شود و به بُعد آموزشی آن توجه ویژه ای نگاه می کند
در پایان این نشست ،صدیقه حسن زاده ،رئیس مرکز ملی استیج ایران ،گفت: بحث درام کاربردی گسترده است و این نشست زمینه ای برای سر فصل های درام کاربردی را مطرح کرد و گفت امیدوارم در نشست های بعدی بتوانیم جزئی تر وارد بحث کودک و نوجوان شویم و تاثیرات آموزشی و پرورشی آن را مطرح کنیم زیرا کودک و نوجوان بخشی از جامعه مدنی هستند.
لازم به یاداوری است در پایان این نشست کتاب "درام درمانی" نوشته منیژه محامدی به طور کامل نیز معرفی شد./ي2
 
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.