سایر زبان ها

صفحه نخست

انتخابات

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

شهرکرد /

طیف وسیعی از بیماری ها، باعث بروز بیماری صرع می شود

دكتر محسن بشتام؛ متخصص مغز و اعصاب در استان چهارمحال و بختیاری اظهار داشت: طیف وسیعی از بیماری ها، می تواند منجر به بروز بیماری صرع در افراد شود.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران شهرکرد

دكتر محسن بشتام، اختلالات عفونی نظیر مننژیت و آبسه های مغزی، بیماری های عروقی مثل سكته یا خونریزی مغزی، انواع تومورها و اختلالات متابولیك نظیر كمبود كلسیم، سدیم و افزایش یا كاهش قندخون را از شایع ترین علل ثانویه در بروز بیماری صرع عنوان كرد.

وی تصریح كرد: علل اولیه ابتلا به بیماری صرع، هنوز شناخته نشده، اما عواملی كه عنوان شد، می تواند در افرادی كه زمینه ابتلا به این بیماری را دارند، باعث بروز بیماری شود.

دکتر بشتام افزود: بیماری صرع، یك جریان الكتریكی غیرطبیعی در مغز است كه در این بیماری، نرون ها به صورت غیرعادی در منطقه ای از مغز تحریك می شود و با توجه به اینكه نرون های كدام قسمت از مغز تحریك شده باشد، علائم متفاوتی در مبتلایان به این بیماری ظاهر می شود.

وی، بیماری صرع بزرگ یا گراندمال را یكی از شایع ترین انواع صرع در افراد عنوان كرد و افزود: افراد، در هر سنی می توانند به این بیماری مبتلا شوند.

متخصص مغز و اعصاب افزود: فردی كه به بیماری صرع بزرگ مبتلاست، در اثر تشنج بیهوش می شود و هوشیاری خود را كاملا از دست می دهد و دچار حركات انقباضی در اندام ها به نام حركات تونیك می شود و بعد از این مرحله، بیمار وارد مرحله كلوتیك شده و اندامش، به طور متناوب، دچار حركت های پرشی می شود.

وی، گاز گرفتگی زبان، قفل شدن فك، تنفس غیرطبیعی، كبودی لب و بعضاً بی اختیاری در كنترل ادرار در حین تشنج را از دیگر عواقب این بیماری عنوان كرد.

این متخصص مغز و اعصاب، خاطر نشان كرد: درمان این بیماری، با توجه به علل و بیماری های زمینه ای صورت می گیرد.

دكتر بشتام، درمان دارویی و شناسایی كانون صرع و خارج كردن آن قسمت از مغز را از جمله راه های درمان بیماری صرع عنوان كرد.

وی تصریح كرد: هنگامی كه فرد مبتلا به صرع، دچار تشنج می شود، اطرافیان وی باید مواظب باشند سر بیمار به جایی برخورد نكند و از گذاشتن انگشت یا هر شیء دیگری به داخل دهان بیمار و هر نوع اقدام دیگری خودداری كنند تا بیمار، به حالت طبیعی باز گردد.

وی افزود: چهار تا پنج درصد افراد در جوامع مختلف، به نوعی از تشنج یا بیماری صرع مبتلا هستند./س

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.