سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

بجنورد/

جشنواره تئاتر رضوی کارگاهی آموزشی برای تولید اثر نمایشی فاخر است

روسای فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان های خراسان شمالی با تأکید بر اهمیت برگزاری جشنواره سراسری تئاتر رضوی دراین استان آن را کارگاهی آموزشی در جهت تولید تئاتر فاخر و ارزشی دانستند.

 

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران بجنورد؛ رضا رضایی، رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی بجنورد، گفت: زمانی می توان رشد هنر نمایش را اندازه گیری کرد که معیار سنجش یا سنگ محکمی داشته باشیم که این جشنواره فرصتی برای محک زدن هنرمندان است.

وی اظهار داشت: یکی از مزیت های نسبی استان خراسان شمالی به خصوص شهرستان بجنورد هنر نمایش است که این شهرستان از پتانسیل و ظرفیت بالایی برخوردار است.

مدیر اجرایی این جشنواره با اشاره به ساماندهی گروه های نمایشی و عنوان اینکه فضای بیشتری برای این گرو ه ها فراهم شده است افزود: نتیجه این ساماندهی پیشرفت چشم گیر هنر نمایش استان و حضور هنرمندان در جشنواره بین المللی تئاتر فجر است.

رضایی افزود: برپایی دبیرخانه دائمی جشنواره تئاتر رضوی در استان خراسان شمالی گویای این موفقیت هاست

وی برگزاری جشنواره تئاتر رضوی در استان را فرصت ارزنده ای برای هنرمندان استان دانست و افزود: هنرمندان استان می توانند با ایده ها، الگو ها ، فرهنگ و قومیت های مختلف آشنا شوند و همچنین از تجربه های تازه هنرمندان، داوران و اساتید استفاده کنند.

رئیس اداره ارشاد بجنورد برگزاری اجرای تئاتر برای عموم، اردبیهشت تئاتر، اعزام هنرمندان به سایر جشنواره ها، برپایی گارگاه های آموزشی و نشست های تخصصی از جمله اقدامات انجام شده رشد و شکوفایی بیشتر هنرمندان عنوان کرد.

وی اظهار داشت: گام های خوبی برای آموزش، هنرنمایش، تولید آثار فاخر و شرکت در جشنواره برداشته شده است.

رضایی خاطرنشان کرد: تمام بسترها برای برگزاری جشنواره تئاتر رضوی انجام شده است

* اسماعیل مقدس، رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی مانه و سملقان نیز در ادامه با ابراز خرسندی از برگزاری این جشنواره برای چهارمین سال در استان خراسان شمالی گفت: برگزاری این جشنواره نشان دهنده استقبال و پتانسیل قوی هنر نمایش در استان است.

وی با اشاره به اینکه شرکت هنرمندان در اینگونه جشنواره ها پایه های هنر نمایش را قویتر می کند، افزود: خلق آثار هنری توسط هنرمندان به تشویق، تقدیر و همچنین فراهم سازی بسترهای مناسب احتیاج دارد.

وی با اشاره به اینکه برگزاری چهارمین دوره جشنواره تئاتر رضوی در استان کاری گروهی است اظهار داشت: اجرای نمایش های این جشنواره فقط به مرکز استان ختم نشود.

مقدس، خواستار اجرای نمایش های این جشنواره در سالن آمفی تئاتر سایر شهرستان های استان شد.

*علی اصغر نودهی، رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی فاروج با اشاره به اینکه تولید تئاتر و خلق یک اثر هنری نیازمند دو عامل اساسی کارگردانی و متن نمایشی است، تقویت این عوامل را مورد توجه قرار دادو گفت: در این راستا برنامه ریزی و تلاش می کنیم .

وی با اشاره به اینکه شهرستان فاروج با کمبود هنرمند دست و پنجه نرم می کند، افزود: آموزش درهر زمینه ای از کودکی سرچشمه می گیرد که این اداره با همکاری کانون های مساجد آموزش در زمینه تئاتر کودک را شروع کرده است.

وی تلاش برای رشد و ماندگاری هنرمندان این عرصه را از اولویت هااین حوزه عنوان کردو در این رابطه به برگزاری دوره های آموزشی تخصصی برای هنرمندان فعال تئاتر اشاره کرد.

*حسین هلاکویی، رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی اسفراین به ترویج و توسعه فرهنگ تئاتر رضوی اشاره کرد و افزود: با زبان هنر به شکلی گویا و توانمند می توان رابطه عشق و علاقه مردم به ائمه را به روی صحنه آورد.

با اشاره به برگزاری موفق سه دوره گذشته جشنواره تئاتر رضوی در این استان اظهار داشت: تئاتر رضوی در استان ما ارتباط عمیقی با هنردوستان برقرار کرده و تاثیر بسزایی دارد که هنرمندان بخوبی با خلاقیت و استفاده از تئاتر علمی در انتقال ارزش های دینی موفق عمل کرده اند.

وی عدم متون نمایشی مناسب را از مهمترین عوامل حضور هنرمندان استان در جشنواره امسال نام برد.

هلاکویی به نمایش های برگزیده تئاتر رضوی در دوره های قبل اشاره کرد و افزود: ایجاد زمینه برای اجرای عمومی این نمایش ها در واقع اجرای کلاس های آموزشی برای هنرمندان شهرستان اسفراین خواهد بود.

*موسی زاده، رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان جاجرم گفت: جشنواره تئاتر رضوی فرصتی برای بیان و پرداختن به آنچه که برای افراد به عنوان ارزش های اعتقادی، عرفانی و دینی است چرا که زبان هنرگویاترین زبان است.

وی در ادامه با بیان اینکه برگزاری جشنواره های مختلف بسترها را برای شکوفایی استعداد ها تعامل بیشتر بین هنرمندان، بالا رفتن شناخت و آگاهی از هنر تئاتر و همچنین ارتقاء سطح تئاتر از لحاظ کیفی و کمی برای هنرمندان را فراهم می کند، به نیازهای گروه های تئاتر در شهرستان ها اشاره کرد و اظهار داشت: این گروه های با نبود اساتید و کمبود بازیگر، امکانات و هزینه های مالی روبرو هستند که تمام این عوامل باعث کاهش انگیزه در هنرمندان می شود.

موسی زاده خاطرنشان کرد: هنرمندان با افزایش الفبای تئاتر به صورت صحیح می توانند از ظرفیت ها به نحو مطلوبی استفاده کنند به طوری که این هنرمی بایست روزانه خوراک فکری و روحی هنرمندان در این عرصه شود.

*شکوری، رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی گرمه برگزاری این جشنواره را فرصتی برای کسب تجربه نو آموزان از اساتید پیشکسوت دانست و اظهار داشت: هنرمندان می بایست مطالعه، ارتباط و تعامل خود را با هنرمندان و اساتید جشنواره بیشتر کنند.

وی افزود: امسال شرکت کنندگان قویتری در این جشنواره حضور دارند که برای ارتقاء سطح هنری هنرمندان بسیار حائز اهمیت است.

* سارا سلامتی، سرپرست اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شیروان نیز در ادامه گفت: تئاتر رضوی به لحاظ ارزش های اسلامی، اخلاقی و انتقال مفاهیم دینی به مخاطبان از اهمیت ویژه ای برخورداراست گفت: این استان از پتانسیل های خوبی در زمینه نمایش برخوردارکه برای رشد و شکوفایی استعدادهای نهفته می بایست نیازهای هنرمندان این شهرستان در زمینه های کارگردانی، بازیگری و از همه مهمتر در اختیار گذاشتن متون نمایشی مناسب می باشد./س

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.