سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

استفاده از آلرژن های اختصاصی برای تشخیص مواد آلرژی زا

استفاده از آلرژن های اختصاصی می تواند جایگزین مناسبی برای عصاره های مواد آلرژی زا برای تشخیص و ایمونوتراپی قرار گیرند.

دکتر عبدالرضا وارسته، دانشیار مرکز تحقیقات ایمونولوژی دانشگاه علوم پزشکی مشهد در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران افزود: در سالهاي اخير شاهد شيوع بيش از پيش بيماريهاي آلرژيك هستيم كه باعث تحميل هزينه‌هاي سنگين به جامعه شده است، بنابراين تشخيص و درمان اين دسته از بيماريها در 20 سال گذشته، از جايگاه خاصي برخوردار شده است.

وی گفت:علاوه بر گرفتن شرح حال، استفاده از آزمون پوستي توسط عصاره تام مواد آلرژي‌زا ، از قديمي‌ترين روشهاي تشخيص است. استفاده از عصاره تام كه مشكلات متعددي در فرآيند تهيه و استانداردكردن آن وجود دارد، اغلب از حساسيت و ويژگي لازم جهت تشخيص بيماريهاي آلرژي برخوردار مي‌باشد. برخي از مشکلات ناشي از تنوع آلرژنها در يک عصاره ماده آلرژي از (الرژنهاي اصلي و فرعي) و مواد غير آلرژي زادي موجود در اين عصاره ها مي باشد.

وارسته تصریح کرد: پيشرفتهاي دهه‌هاي اخير در زمينه روشهاي بيوشيميايي و فناوري بيولوژي مولكولي و مهندسي ژنتيك پروتئين‌ها، امكان شناسايي تهيه و تخليص آلرژي‌زا‌هاي طبيعي و نوتركيب را فراهم ساخته است. استفاده از آلرژنهاي اختصاصي مي تواند جايگزين مناسبي براي عصاره هاي مواد آلرژي زاي براي تشخيص و ايمونوتراپي اختصاصي مورد نظر قرارگيرند.

وی خاطر نشان کرد:  استفاده از آلرژنهاي نوتركيب، امکان تهيه ميکرواري هاي خاص هر منطقه با تعداد بسيار زياد آلرژنهاي اختصاصي آن منطقه جغرافيايي را فراهم مي نمايد. بکارگيري اين ميکرو اري ها امکان تشخيص بسيار دقيق آلرژي يک فرد (با حساسيت و ويژگي بالا) با مقدار بسيار اندک نمونه با روشهاي غير تهاجمي فراهم خواهد نمود. به نظر مي رسد در آينده نزديک استفاده از اين آلرژنها، روش انتخابي در تشخيص و درمان خواهد بود./ح

برچسب ها: آلرژی ، عصاره ، بیوشیمیایی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.