سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

مشهد/

1100هکتار زمین شهری مشهد در انحصار پادگان های نظامی

9 پادگان ارتش، نیروی انتظامی و سپاه، 1100 هکتار از اراضی شهر مشهد را به خود اختصاص داده اند و این در حالی است که با توجه به منویات مقام معظم رهبری چند سالی بحث خروج آنان از سطح شهر مطرح شده اما هیچ گونه خروجی را تا کنون شاهد نبوده ایم.


مدیر پروژه انتقال و احیای بافت شهری پادگان ها در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران مشهد در این خصوص گفت: برای استفاده از این اراضی مدیریتی با عنوان طرح انتقال پادگان ها از سطح شهر راه اندازی شده است.
نیما وارسته با بیان این که ارتش در این طرح همکاری متقابلی را با شهرداری مشهد داشته است اظهار کرد: تا کنون میدان تیر لشکر 77 ثامن الائمه تخلیه و این لشکر در در مکان جدید خود خارج از حریم شهر مشهد مستقر شده است.
وی در خصوص زمین های لشکر 77 تصریح کرد: با همکاری لشکر 77 میدان تیر ارتش در دو قسمت در حال پیگیری است که از سمت جنوب به موازات بزرگراه شهید کلانتری با 230 هکتار و سمت شمال نیز در کمیته طرح در حال بررسی است.
مدیر پروژه انتقال و احیای بافت شهری پادگان ها در خصوص خروج لشکر 77 یادآور شد: یک سال از آماده سازی طرح خروج لشکر 77 از سطح شهر می گذرد اما با وجود اینکه مالک این اراضی ارتش و آستان قدس رضوی است، به علت کمبود بودجه این طرح به تعویق افتاده است.
وی با بیان این که شهرداری در خصوص بحث های بودجه ای برنامه و طرح هایی برای ارائه آماده کرده است افزود: دولت برای انتقال پادگان ها از سطح شهر اعتبارات ناچیزی را ارائه کرده و تنها راه حل موجود را واگذاری اراضی دانسته با این شرط که مبالغ آن پس از تغییر کاربری و از راه فروش زمین ها به مالکین آن پرداخت شود.
وارسته با اشاره به توافق نرسیدن مالکین و دولت گفت: خروج پادگان ها از سطح شهر از سوی شهرداری به مشاور داده شده و در جلسات کمیته راهبری در مسکن و شهر سازی پیگیری شد و در نهایت در کمیسیون ماده 5 به تصویب رسید.
وی از هزینه 200 میلیونی شهرداری برای مشاور و تهیه طرح جنوب خروج لشکر 77 خبر داد و اضافه کرد: در این میان تا کنون ارتش و آستان قدس رضوی مبلغی را نپرداخته اند و اگر هزینه های طرح شمال را نیز در همین حدود باشد شهرداری به تنهایی آن را تأمین میکند و در غیر این صورت آستان قدس رضوی باید همکاری لازم را داشته باشد.
مدیر پروژه انتقال و احیای بافت شهری پادگان ها در خصوص انتقال پادگان های سپاه تصریح کرد: آماده سازی طرح خروج پادگان های سپاه پس از آماده سازی و اجرای طرح های ارتش آغاز می شود که یک کمربندی 75 متری از پادگان قدس عبور می کند.
وی با اشاره به این که انگیزه و هدف انتقال پادگان ها احیای اراضی و فضاهای موجود و امکان بهره وری از آنها به منظور کاهش ترافیک و سهولت در رفت و آمد درون شهری است گفت: از میزان کل زمین های پادگان 77 مصوب شده که 5/56 درصد آن به خدمات شهری و فضای سبز و معابر اختصاص یابد.
وارسته ادامه داد: 5/43 درصد دیگر از این اراضی نیز برای کاربری های انتفاعی بال همکاری ارتش در نظر گرفته شده است.
وی از ایجاد حدود 100 هکتار فضای سبز و معابر در اراضی لشکر 77 خبر داد و خاطر نشان کرد: چهار معبر اصلی در این زمین ها ایجاد می شود و حجم قابل توجهی از ترافیک سطح شهر به آنجا منتقل می شود که اتصال منطقه سیدی به جاده نیشابور یک معبر مهم آن است.
وارسته با بیان این که ایجاد فضاهای تجاری در این اراضی از ابتدا مطرح بوده است گفت: ایجاد پارکینگ به صورت کامل در این اراضی در نظر گرفته شده است.

وی افزود: آماده سازی اراضی و تحویل آن به شهرداری با مالکین است که شهرداری پیشنهاداتی برای آماده سازی و تحویل گرفتن اراضی را ارائه داده و از هر گونه پیشنهادی استقبال می کند.

مدیر پروژه انتقال و احیای بافت شهری پادگان ها در پایان بیان کرد: اگر شهرداری از ابتدا این پروژه را در دست بگیرد می تواند کار را اصولی پیش ببرد و اراضی را بهتر به سرمایه گذاران معرفی کرده و ارزش اراضی را سریعتر بالا ببرد. /س

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.