سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

مهمانپرست در پاسخ به باشگاه خبرنگاران اعلام كرد

عاري شدن خاورميانه از سلاح هسته‌اي رژيم صهيونيستي مورد توجه اعضاي جنبش"نم"

سخنگوي وزارت امور خارجه گفت:‌ برگزاري اجلاس عدم تعهد در تهران با كيفيت اسنادي كه به تصويب همه كشورها رسيده فضاي جديدي را براي تأثيرگذاري در عرصه بين‌الملل ايجاد كرده است.

به گزارش خبرنگار سياست خارجي باشگاه خبرنگاران، رامين مهمانپرست سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست خود با خبرنگاران كه صبح امروز در وزارت امور خارجه برگزار شد ضمن تبريک ميلاد حضرت فاطمه معصومه(س) در پاسخ به سوال خبرنگار باشگاه خبرنگاران مبني بر اينکه آيا در دستور كار قرار گرفتن پرونده هسته‌اي رژيم صهيونيستي در آژانس بين‌المللي انرژي اتمي براي نخستين بار كه با درخواست اعضاي جنبش نم صورت گرفته بود، تأثير مثبت برگزاري اجلاس عدم تعهد در تهران محسوب ميشود؟ گفت: برگزاري اجلاس عدم تعهد در تهران با كيفيت اسنادي كه به تصويب همه كشورها رسيده فضاي جديدي را براي تأثيرگذاري در عرصه بين الملل ايجاد كرده است.

وي افزود: اعضاي اين جنبش براي دفاع از حقوق كشورهاي مستقل و دسترسي به اهداف خود از هيچ كوششي دريغ نخواهند كرد و اميدواريم كه در همه مجامع بين المللي شاهد زياده‌خواهي هاي چند كشور و سلطه طلبي‌هاي آنها نباشيم چرا كه جنبش عدم تعهد به سمت مثبتي در حال پيشروي است.

مهمانپرست ادامه داد: يكي از موضوعات مهم مبني بر خلع سلاح و عاري شدن خاورميانه از سلاح هسته‌اي رژيم صهيونيستي نيز مورد توجه اعضاي اين جنبش است و جنبش عدم تعهد مي‌تواند تأثير بسيار زيادي در عرصه بين‌الملل داشته باشد.


سخنگوي وزارت امور خارجه گفت: درخواست وزارت امور خارجه کانادا در مورد ايتاليا بعنوان حافظ منافع اين کشور بايد طبق گفتگوها و توافقات رسمي صورت گيرد.
 

* آمادگي کامل ايران براي همکاري با آژانس بين‌المللي انرژي اتمي

مهمانپرست با اشاره به عهدنامه شوراي حکام عليه کشورمان گفت: ما قبلا مواضع خود را اعلام کرده‌ايم و آمادگي کامل براي همکاري‌ها با آژانس بين‌المللي انرژي اتمي را داشته‌ايم چراکه بيشترين بازرسي‌ها از کشورمان صورت گرفته است ولي  تاکنون برخي کشورها ادعاهايي را مطرح کرده‌اند که مورد تأييد قرار نگرفته است.

وي افزود: ما در هر صورت آمادگي خود در مورد همکاري با آژانس را اعلام کرديم و به ادعاهاي آنها پاسخ داديم و اميدواريم مسيري را که کشورها دنبال مي‌کنند، منطقه‌اي عاري از سلاح هاي هسته‌اي باشد.

مهمانپرست در مورد نشست چهارجانبه قاهره گفت: نشست وزراي خارجه ايران، مصر، ترکيه ديشب برگزار شد و اين به دنبال پيشنهاداتي بود که توسط جمهوري اسلامي ايران براي حل بحران سوريه بدون دخالت خارجي مطرح شد.

وي افزود: جمهوري اسلامي ايران از هر طرحي که بتواند خواسته‌هاي مردمي سوريه را برآورده کند و از هر گونه دخالت خارجي ممانعت کند، حمايت مي کند و ما در جلسه سطح معاونين وزراي خارجه که مطرح شده بود نقطه نظرات خود را اعلام کرديم.

سخنگوي وزارت امور خارجه ادامه داد: مطابق پيشنهادات معاونين وزارت خارجه جلسه وزراي خارجه ديشب برگزار شد که ديدگاه‌هاي متعارض نسبت به اين موضوع نداشتيم و ما همچنان بر توقف خشونت‌ها و جلوگيري از مسلح کردن نيروهاي خارجي و راه حل سياسي تأکيد داريم.

مهمانپرست خاطرنشان کرد: اميدواريم به خواسته‌هاي مسالمت آميز مردم سوريه توجه شود و اقدامات لازم در اين زمينه صورت گيرد چرا که دولت سوريه از اوج بحراني که با اعتراضات تروريستي روبه‌رو بود عبور کرده و اقدامات تروريستي تنها در راستاي اهداف رژيم صهيونيستي در منطقه است.

*درخواست کانادا در مورد انتخاب کشور ايتاليا بعنوان حافظ منافع بر اساس توافقات رسمي است

مهمانپرست درپاسخ به سوالي مبني بر درخواست وزارت خارجه کانادا در مورد انتخاب کشور ايتاليا بعنوان حافظ منافع خود افزود: بله اين درخواست صورت گرفته که بايد براساس توافقات رسمي و طبق گفتگوها صورت بگيرد.

*سفر رئيس جمهور براي حضور در اجلاس مجمع عمومي سازمان ملل در حال برنامه ريزي است


وي همچنين درباره سفر رئيس جمهور براي حضور در اجلاس مجمع عمومي سازمان ملل افزود: سفر رئيس جمهور براي حضور در اين اجلاس در حال برنامه ريزي بوده و انجام برنامه‌ها پيش بيني شده که اعلام خواهد شد.

مهمانپرست درباره روابط ايران و ترکمنستان ادامه داد: يکي از موضوعاتي که بين کشورهاي همسايه مورد توجه قرار مي‌گيرد مسائل مرزي، حمل و نقل و کنسولي است، ما با ترکمنستان در اين زمينه رابطه بسيار خوبي داريم که مي‌تواند مکمل روابط اقتصادي دو کشور باشد و اگر در برخي مسائل مشکلاتي بوجود آيد در نشست هاي دوجانبه رفع خواهد شد.

*مسائل مربوط به حفظ امنيت و تأسيسات هسته‌اي در دستور کار ارگان‌هاي ذي‌ربط قرار دارد

وي درپاسخ به سوالي در مورد انفجار در يکي از خطوط برق فردو افزود: طبيعي است که مسائل مربوط به حفظ امنيت و تأسيسات هسته‌اي در دستور کار ارگان‌هاي ذي‌ربط قرار دارد و اين سوال اينجا ايجاد مي‌شود که چطور ادعاهايي عليه برنامه‌هاي صلح آميز کشورمان مطرح شده، تصميمات ناعادلانه و يا ترور دانشمندان هسته‌اي کشورمان صورت مي‌گيرد.

وي افزود: همچنان تلاش مي‌شود تا اختلالاتي در تأسيسات هسته‌اي کشورمان بوجود آورند که نتايج بررسي‌ها را ارگان‌هاي ذي‌ربط بايد اعلام کنند.

*تلاش غربي‌ها در جهت تحت تاثير قرار دادن موفقيت‌هاي اجلاس
"نم"

مهانپرست در مورد جوسازي‌هاي رسانه‌هاي غربي در جهت تخريب فضاي اجلاس عدم تعهد افزود: ما در اجلاس عدم تعهد شاهد فعاليت‌هاي رسانه‌هاي غربي در جهت تخريب فضاي موفق اجلاس بوديم و قبل از برگزاري اين اجلاس غرب تلاش مي کرد تا نکات مثبت اين اجلاس را منفي جلوه دهد تا موفقيت‌هاي اين اجلاس را تحت تأثير قرار بدهد.

*نگراني آمريکا و رژيم صهيونيستي از همکاري ايران و مصر

وي ادامه داد: حضور مرسي رئيس جمهور مصر در اين اجلاس موجب نگراني آمريکا و غرب شد چرا که رژيم صهيونيستي و دولت مردان غربي از همکاري گسترده دو کشور قدرتمند ايران و مصر نگران هستند.

مهمانپرست در پاسخ به سوالي مبني بر عدم حضور وزير خارجه عربستان در اجلاس قاهره گفت: وزير خارجه عربستان شرايط جسمي خوبي را براي حضور در اين اجلاس نداشته ولي حضور کشورهايي که مي‌توانند نقش موثري در حل بحران منطقه داشته باشند به اين موضوع کمک خواهد کرد.

سخنگوي دستگاه ديپلماسي درمورد ديدار اعلام شده بين جليلي و اشتون در استانبول گفت: بدنبال تصميمات قبلي که بين نمايندگان ايران و 1+5 مطرح شد و همچنين بعد از ديدار معاونين جليلي و اشتون و بعد از تماس تلفني قرار شد تا در يک شرايط مناسب مکاني براي توافق ديدارها صورت گيرد که طبق اين توافق‌ها با توجه به اينکه جليلي سفري به ترکيه داشتند فرصتي پيش آمد تا اشتون هم حضور داشته باشد و ما امروز شاهد اين جلسه خواهيم بود.

وي ادامه داد: اين جلسه در ادامه بحث‌ها و رفع ابهامات فعاليت‌هاي صلح آميز کشورمان مطرح مي‌شود لذا ما بايد شاهد باشيم تا ببينيم در اين توافقات به کجا مي رسيم.

*ريشه ناامني‌ها در منطقه حضور کشورهاي خارجي و غربي است

مهمانپرست به مانور کشورهاي عربي و آمريکا در خليج فارس اشاره و با بيان اين مطلب که نيروهاي نظامي کشور ما با دقت تمام تمام تحرکات را زير نظر دارند گفت: امنيت و ثبات خليج فارس براي ما اهميت زياد دارد چرا که ريشه ناامني‌ها در منطقه حضور کشورهاي خارجي و غربي است لذا با توجه به توانايي‌هاي کشورهاي منطقه هيچ نيازي براي حضور کشورهاي خارجي در منطقه نيست و کشورهاي منطقه بايد ثبات امنيت را برقرار کنند.

مهمانپرست درمورد دخالت‌هاي رژيم صهيونيستي در منطقه ادامه داد: همکاري و مشارکت کشورهاي منطقه به ضرر رژيم صهيونيستي خواهد بود چرا که منافع اين رژيم جعلي را به خطر مي اندازد بنابراين کشورهاي منطقه بايد نسبت به اين فتنه‌ها آگاه باشند.

*رابطه تنشي ميان ايران و آذربايجان وجود ندارد

وي درمورد روابط ايران و آذربايجان تصريح کرد: درحال حاضر رابطه تنشي ميان ايران و آذربايجان وجود ندارد و ما با آذربايجان رابطه خوبي داريم لذا اختلاف نظرهايي که ميان برخي بخش‌هاي دو کشور بوجود مي‌آيد بايد حل و فصل شود و مقامات اين دو کشور بايد مراقبت فتنه انگيزي هاي کشورهاي غربي باشند.

*طرح ايران براي حل بحران سوريه بدون دخالت خارجي و راه حل سياسي است


مهمانپرست درپاسخ به سوالي درمورد عدم حضور نظامي ايران در سوريه گفت: ما همانطور که قبلا اعلام کرديم حضور نظامي در سوريه و لبنان نداريم، در نشست قاهره پيشنهاداتي مطرح شد که از جمله طرح ايران براي حل بحران سوريه بدون دخالت خارجي و راه حل سياسي است.

سخنگوي دستگاه ديپلماسي در پاسخ به سوالي مبني بر ادعاهاي برخي رسانه‌هاي غربي و آمريکايي در مورد تحريم رسانه‌اي سفر رئيس جمهور کشورمان به نيويورک افزود: سفر احمدي نژاد به نيويورک جهت حضور در اجلاس مجمع عمومي سازمان ملل مورد توجه همه ملت‌ها است و طبيعي است که رسانه هاي غرب و مقامات آمريکايي تلاش مي‌کنند تا اطلاع رساني مناسب براي سفر رئيس جمهور کشورمان انجام نشود اما اين موضوع جديدي نيست و متأسفانه علي‌رغم ادعاي آزادي بيان در کشورهاي غربي شاهد چنين رفتارهايي هستيم.

 وي ادامه داد: در سالهاي گذشته تلاش بسياري انجام شده تا صحبت‌هاي رئيس جمهور کشورمان به گوش مردم نرسد که اين امر بي نتيجه مانده است.

*عزم بين‌المللي جدي براي مقابله با فتنه‌هاي ضد اسلامي کشور‌هاي غربي

مهمانپرست در پاسخ به سوالي مبني بر اظهارات برخي کارشناسان و کشورهاي اسلامي درمورد تحريم کشورهاي غربي براي مقابله با فيلم موهن ضد اسلامي عليه پيامبر اکرم(ص) افزود: اين موضوع نياز به يک عزم بين‌المللي جدي براي اين فتنه‌ها دارد چرا که اهانت به اديان قابل توجيه نيست و نتيجه  عکسي براي حمايت کننده‌هاي اين اقدامات ضد انساني خواهد داشت.

سخنگوي وزارت خارجه گفت: ما فکر مي‌کنيم کساني که به دنبال اين گونه اقدامات هستند نگران موج بيداري اسلامي در منطقه بوده‌اند اما به هيچ وجه مردم دنيا اين اقدام زشت آنها را نخواهند پذيرفت چراکه توليد اين‌چنين فيلم‌هاي موهني قابل توجيه نيست.

وي خاطرنشان کرد: اگر کشورهاي اسلامي قصد تحريم  رژيم صهيونيستي و آمريکايي را داشته باشند مورد حمايت ما خواهند بود و حتما بايد در سازمان همکاري هاي اسلامي در اين‌باره گرفته شود.

مهمانپرست درمورد سفر اخضر ابراهيمي به ايران ادامه داد: وقتي نماينده‌اي از طرف سازمان ملل در حل بحران سوريه انتخاب مي‌شود طبيعي است که بايد با ديدگاه‌ها و نقطه نظرات کشورهاي مختلف در اين خصوص آشنا شود، اين کاملا قابل انتظار است که اخضر ابراهيمي به شکل هاي مختلف با مقامات کشورمان در تماس باشد و قبلا نيز با وزير امور خارجه کشورمان تماس تلفني داشته و در دمشق هم با سفير کشورمان ملاقاتي نيز داشته است لذا درصورت سفر وي به تهران حتما اطلاع رساني خواهد شد.

سخنگوي دستگاه ديپلماسي درمورد مذاکرات هسته‌اي ايران و 1+5 ادامه داد: ما آمادگي براي مذاکرات را داريم و اين مذاکرات بايد هدفمند باشد چراکه مذاکرات با فشار طرف مقابل نتيجه عکس خواهد داشت و به هيچ وجه اين قطع نامه‌ها مورد قبول ما نخواهد بود لذا زماني به نتيجه مثبت مي‌رسيم که طرف مقابل با يک انگيزه وارد بحث شود و به حقوق ملت ما و کشورهاي مستقل براي داشتن دانش و فعاليت‌هاي هسته اي احترام بگذارد.

مهمانپرست درمورد اخبار مختلف موجود توسط برخي رسانه‌هاي کشورهاي عربي در مورد روابط ايران و مصر افزود: اين ادعاها تنها به دنبال اختلاف افکني بين ايران و مصر است چرا که رژيم صهيونيستي و برخي کشورهاي عربي از همکاري نزديک دو کشور بزرگ مصر و ايران نگران هستند.

وي درمورد حل بحران سوريه افزود: در سوريه در يک طرف دولت و اصلاحات لازم وجود دارد و در بخش ديگر افرادي هستند که خواهان تغييرات بوده و در بخش سوم نيز مردمي هستند که شاهد ناامني ها و بي ثباتي‌ها در کشورشان هستند لذا ممکن است بين مخالفين نقطه نظرات مختلفي وجود داشته باشد که بايد با گفتگو حل و فصل شود و کشورهايي نيز از بيرون به دنبال ناامني در منطقه هستند که مي خواهند از اين موضوع بهره برداري کنند.

* مرزهاي سوريه بايد کنترل شود

مهمانپرست افزود: مرزهاي سوريه بايد کنترل شود و اجازه ندهند تا سلاح به سوريه وارد شده و امکان گفتگوي ملي فراهم شود.

وي در پاسخ به سوالي در مورد دستگيري خبرنگار شبکه سحر در آذربايجان ادامه داد: رسانه‌ها نقش مثبتي در تقويت روابط دوجانبه دارند و برخورد مناسب با رسانه‌ها فضاي همکاري‌ها را توسعه مي‌دهد لذا اميدواريم که خبرنگاراني که با کشورهاي مختلف همکاري مي‌کنند تمام اين موضوعات را در نظر بگيرند اما سفارت ما در آذربايجان پيگير اين مسئله است.

مهمانپرست در پايان خاطرنشان کرد: وضعيتي که در سوريه حاکم است مسئله‌اي است که برخي‌ها قصد دارند درگيري‌هاي قوميتي و مذهبي بوجود آورند اما همه بخش‌هاي مختلف اتباع کشور سوريه مورد حمايت ما هستند چرا که کساني که بدنبال درگيري قوميتي در سوريه هستند به دنبال تأمين منافع خود بوده و سعي دارند در اين کشور فتنه ايجاد کنند لذا بحث درگيري بين شيعه و سني يک فتنه است و ما تمام تلاش خودمان را براي راه حل سياسي در سوريه و پايان اين درگيري‌ها انجام خواهيم داد.

انتهاي پيام/
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.