سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

گلستان/

اجرای «طرح کتاب من» در 2000 کتابخانه کشور/ درخواست‎ها از مرز 2 میلیون نفر گذشت

مدیرکل امور کتابخانه‌های نهاد کتابخانه‎های عمومی گفت: «طرح کتاب من» از پروژه‎های خوب نهاد کتابخانه‎ها است و 2 هزار کتابخانه کشور به این سیستم تجهیز شده‎اند.





به گزارش گروه استان هاي باشگاه خبرنگاران ، ابراهیم شمشیری صبح امروز در جمع مدیران کتابخانه‌های استان گلستان اظهار داشت: در طرح کتاب من، ظرفیتی برای مراجعه‎کنندگان و اعضای کتابخانه‎ها به وجود آمده است تا علاقمندان از طریق این سیستم، کتاب موردنظرشان را به نهاد سفارش دهند و پس از این مرحله، کتاب‎های مورد درخواست به کتابخانه‎ها ارسال خواهد شد.

وی با بیان اینکه سه سال از اجرای «طرح کتاب من» در کشور می‎گذرد، تصریح کرد: این پروژه تا حدی توانسته نیاز مخاطبان و اعضای کتابخانه‎های عمومی را پاسخگو باشد؛ به طوری که تعداد درخواست‎های ثبت شده در این سامانه از مرز 2 میلیون نفر گذشته است.

مدیرکل امور کتابخانه‌های نهاد کتابخانه‎های عمومی یادآور شد: نهاد کتابخانه‎های عمومی نزدیک به هشت سال است که فعالیت خود را به صورت جدی آغاز کرده و به صورت یک نهاد عمومی غیردولتی در سراسر کشور تشکیلات خود را شکل داده است.

شمشیری با بیان اینکه در گذشته فعالیت کتابخانه‎های عمومی زیر نظر اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی مدیریت می‎شد، خاطرنشان کرد: از سال 1382 قانون نهاد به تصویب مجلس رسید و در سال 1383 فعالیت خود را به صورت جدی آغاز کرده است.

وی گفت: در حال حاضر بالغ بر 2 هزار و 800 کتابخانه عمومی در کشور فعالیت می‎کنند که از این تعداد یک‌هزار و 930 کتابخانه کاملاً توسط نهاد مدیریت می‎شوند و نزدیک به 800 کتابخانه نیز به صورت مشارکتی اداره می‎گردد.

مدیرکل امور کتابخانه‌های نهاد کتابخانه‎های عمومی اضافه کرد: حدود 50 کتابخانه به صورت مستقل در کشور وجود دارند که صرفا از نهاد مجوز فعالیت دریافت می‎کنند.

شمشیری با بیان اینکه کتابخانه‎های عمومی موظف هستند ذیل مجموعه نهاد کتابخانه‎ها مدیریت شوند، خاطرنشان کرد: به غیر از کتابخانه ملی، کتابخانه مجلس، کتابخانه آستان قدس رضوی، کتابخانه آیت‎الله مرعشی، کتابخانه حضرت معصومه (س)، کتابخانه حضرت شاه‎عبدالعظیم (ع) و کتابخانه شاهچراغ (ع) که قانون، آنها را استثناء قرار داده است مابقی کتابخانه‎ها با مدیریت نهاد اداره می‎شوند.

وی یادآور شد: بر اساس برآوردی که در کشور صورت گرفته است نزدیک به 500 کتابخانه دیگر نیز به زودی زیر نظر این نهاد مدیریت خواهند شد./ج1

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.