سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

اسحق صلاحی در نشست مطبوعاتی:

شرکت در اجلاس کانادا و پرتغال را تحریم می کنیم

شرکت در اجلاس کشور کانادا و پرتغال را به منظور دیجیتالی کردن منابع و استاندارد سازی به دلیل اقدامات این دو کشور در خصوص حرکت توهین آمیز صهیونیستی اخیر تحریم می کنیم.

به گزارش خبرنگار فرهنگی باشگاه خبرنگاران حاضر در محل؛نشست مطبوعاتی رییس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران که صبح امروز در محل کتابخانه ملی برگزار شد.
اسحق صلاحی درابتدای صحبتهای خود با اشاره به اقدام غیر اخلاقی و توهین آمیز اخیر صهیونیستی علیه مسلمانان و اسلام گفت:ما در راستای این عمل ناپسند نسبت به سه حرکت اقدام کردیم که هرکدام در واقع پاسخی به این رویداد است.
وی افزود:‌سازمان اسناد و کتابخانه ملی به منظور دیجیتالی کردن منابع به کشور کانادا دعوت شده بود،به دلیل این که کانادا به صورت یک طرفه نسبت به این مسئله اقدام کرده و در نهایت سفارتخانه ها را نیز تعطیل کرده است ما این رویداد را تحریم می کنیم و به این کشور برای این دعوت سفر نخواهیم کرد.
صلاحی بیان کرد:تا زمانی که در این کشورها چنین تفکرهایی حاکم است و به دنبال اعمال اندیشه تفکر صهیونیسم هستند ما مشارکتی نداریم.
رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی افزود:نشستی نیز در کشور پرتغال داشتیم که قرار بود در خصوص استاندارد سازی منابع شرکت کنیم؛تمامی اقدامات را نیز در این خصوص انجام دادیم اما به همین خاطر در این نشست نیز شرکت نخواهیم کرد.
صلاحی در ادامه در رابطه با اقدام دیگر سازمان نسبت به این اتفاق اظهار کرد:فراخوانی را از فردا در سایت کتابخانه ملی منتشر و اعلام می کنیم. این فراخوان مبنی بر این است که هرکس در دنیا با هر دین و آئینی اگر آثاری در وصف پیامبر (ص) دارد از طریق ایمیل و اینترنت اعلام کند تا به آثار برتر جایزه داده شود.
وی ادامه داد:افراد متقاضی تا 28 آبان فرصت دارند تا آثار خود را ارائه دهند. ما از این طریق سهم کوچکی از دینی که بر گردن داریم را ادا می کنیم.
صلاحی در خصوص اقدامات اخیر و تازه سازمان اسناد بیان کرد:اجلاس سالانه ایكا امسال در کشور فنلاند برگزار شد که سازمان اسناد 2 مقاله را ارائه داد و هر دو مورد پذیرش قرار گرفت.
وی ادامه داد:این دو مقاله تحسین بسیاری از کشورها را برانگیخت در این سفر نشست روسای کتابخانه های ملی جهان نیز برگزار شد. ما در این نشست حق رای داشتیم زیرا حق عضویتمان را پرداخت کردیم.
صلاحی گفت:در این سفر با 15 رئیس از روسای کتابخانه های دنیا دیدار و مذاکره داشتیم که نتایج بسیار مثبتی در بر داشت.
صلاحی با اشاره به شرکت در نشست اجلاس ایکا (مجمع جهانی اسنادی) بیان کرد: این نشست هر چهار سال یک بار برگزار می شود که امسال در کشور استرالیا برگزار شد و به منظور هماهنگی های لازم برای مجمع جهانی ایکا به این کشور سفر داشتیم.
وی افزود: کلیه بدهکاری های گذشته ما به این مجمع به دلیل فعالیت های سال
گذشته سازمان اسناد و كتابخانه ملي در جهت آموزش براي مرمت آثار پاك شد و اكنون ديگر بدهي نداريم .
صلاحي اظهارداشت:همچنين گواهي شركت در كارگاه تخصصي حافظه جهاني را نيز دريافت كرديم و هيات ايراني در آن شركت خواهد كرد.
وي درخصوص اقدام ديگر سازمان اسناد نيز گفت: يكي ديگر از اتفاقات اخير سازمان شركت در همايش جهاني كتاب سال بلاروس بود كه براي تقدير تفاهم نامه نيز صورت گرفت .
صلاحي تصريح كرد:در اين سفر بازديدي از آرشيو ملي بلاروس داشتم و قرار شد اتاق ايران نيز به منظور ترويج و تعليم زبان فارسي فعال و راه اندازي شود.
وي افزود:بيان ديدگاه ها در حوزه سند از اهميت بسياري برخوردار است كه ما به زودي در نشستي كه در هندوستان برگزار مي شود شركت خواهيمن كرد.
صلاحي بيان داشت:در هفته كتاب امسال دوازدهمين همايش حاميان نسخ خطي را داريم در اين رابطه درحال رايزني هستيم كه اين همايش امسال در كجا برگزار شود تاكنون با استان فارس و شهر شيراز به تفاهم هايي رسيده ايم و امكان برگزاري اين همايش در شيراز وجود دارد تا بتوانيم از ظرفيت هاي استان ها نيز استفاده كنيم .
وي با اشاره به برگزاري نخستين همايش ملي مديريت منابع اطلاعاتي وب در اسفندماه گفت: اين همايش قرار است 2 و 3 اسفند برگزار شود كه هم اكنون در حال جمع آوري مقالات اين همايش هستيم.
صلاحي ادامه داد: اين اقدام باعث مي شود تا بتوانيم براي اولين بار در خصوص توليدات اسنادي براي آرشيو وب ملي اقدام كنيم كه به طور حتم منبع موثقي خواهد بود.
وي با اعلام اين خبر كه اولين شماره فصلنامه اسلام و ايران تا 2 هفته ديگر منتشر مي شود بيان داشت:تاكنون تحقيقات زيادي در حوزه اسلام شناي و ايران شناسي انجام داديم فعاليت سايت و همچنين مركز پژوهش در اين زمينه نمونه بارزي بر اين ادعاست؛اما اكنون و تا 2 هفته ديگر فصلنامه تخصصي مربوط به اين موضوع منتشر خواهد شد كه به كمك از منابع سازمان صورت مي گيرد.
وي همچنين؛درخصوص آخرين آثاري كه به تازگي به ثبت ملي رسيده است،اظهار كرد:اسناد شهداي انقلاب اسلامي،اسناد شهداي دفاع مقدس فيلم مستند "جان مرجان"مربوط به خليج فارس و مجموعه نوارهاي كاست اذان هاي مرحوم موذن زاده اردبيلي آخرين آثاري است كه در كميته ملي حافظه جهاني به ثبت ملي رسيد.
صلاحي خاطرنشان كرد:هر كسي؛چه فرد،چه مجموعه شخصي،چه مركز دولتي و يا غير دولتي و چه سازمان وقفي،سند،كتاب و يا عكسي كه به نظرش براي ثبت ملي مهم است را تا 15 مهرماه به دبيرخانه كميته ملي در كتابخانه ارسال كند كه در سازمان اسناد ارزيابي شود اين اسناد تنها ثبت خواهند شد و در اختيار صاحب اثر خواهد ماند./ه
برچسب ها: شرکت ، اجلاس ، کانادا
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.