سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

سارقان خفت گیر، افرادی نگران هستند

برخلاف تصورات سارقانی خفت گیر افرادی ترسو و نگران هستند که به دلیل ترس از طعمه با سلاح سرد دست به سرقت می زنند.


به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران: یکی از جرایمی که دربین سارقان شیوه ای متداول محسوب می شود سرقت به روش خفت گیری است و روشی که به جرأت می توان گفت حین وقوع آن طعمه برای دفاع از خود هیچ عکس العملی نمی تواند انجام دهد.
فرهاد امیری جرم شناس درخصوص این شیوه سرقت می گوید: همانطور که می دانید سرقت های متفاوتی درسطح جوامع توسط مجرمان صورت می گیرد، مانند سرقت خودرو، منزل، کیف قاپی، لوازم داخل خودرو، سرقت مسلحانه و سرقت به شیوه خفت گیری و ... که در تمامی اینها متهم با انگیزه های متفاوت مرتکب جرم می شود.
وی افزود: در شیوه خفت گیری نیز دلایل متفاوتی برای ارتکاب جرم وجود دارد غالبا افرادی که به این روش دست به ارتکاب جرم می زنند به صورت باندی و در غالب گروه های چند نفره عمل می کنند.
این کار باعث می شود تا طعمه نتواند هیچ عکس العملی انجام داده و در مقابل سارقان مقاومت کند برخلاف آنچه تصور می شود و برخلاف جثه بدنی برخی سارقان خفت گیر شاید به جرأت بتوان گفت افرادی که به این شیوه مرتکب جرم می شوند اشخاصی نگران و ترسو محسوب می شوند چرا که هم در غالب باند و هم با در دست داشتن سلاح های سرد مانند چاقو و قمه مرتکب جرم می شوند که این نشان از ترسیدن از طعمه در مقابل عکس العمل ناگهانی وی است.
این جرم شناس ادامه داد: خفت گیرها معمولا جز مجرمان خشن و سابقه دار هستند که معمولا به وسیله موتورسیکلت اقدام به سرقت می کنند.
درمیان سرقت هایی که به وقوع می پیوندد این شیوه، جز روش های متداول درمیان سارقان است چرا که متهم یا متهمان با توسل به سلاح سرد به راحتی طعمه را ملزم به اطاعت از آنها می کنند.
امیری اذعان داشت: در این شیوه غالبا خود مالباخته موجب جذب سارقان و طعمه قرار گرفتن خود می شود.
افرادی که سوژه ای این گونه سارقان می شوند معمولا کیف دستی، جواهرآلات، وجه نقد و یا اجناس با ارزشی به همراه دارند که در معرض دید متهمان قرار گرفته و موجب می شوند که سارق یا سارقان برای ارتکاب جرم ترغیب شوند.
در برخی از خفت گیری ها نیز متهم تنها یک متهم در صحنه حضور دارد و غالبا نیز با تهدید چاقو مرتکب جرم می شود.
خفت گیرانی که به تنهایی مرتکب جرم می شوند بیشتر طعممه های خود را از میان زنان و دختران که از قدرت بدنی کمتری برخوردار بوده و مقاومت کمتری دارند انتخاب می کنند تا به دلیل تنها بودنشان کمتر دچار مشکل شوند.
سرقت هایی که به این شیوه صورت می گیرد نیز در خیابان ها و اماکن خلوت صورت می گیرد و کمتر پیش می آید این اتفاق در ملاء عام بیفتد گاهی مواقع هم دیده شده که مالباخته به دلیل مقاومت در برابر سارق یا سارقان بلافاصله مورد ضرب و جرح قرار گرفته و مجروح شده و حتی شاهد پرونده هایی بودیم که ایراد ضرب و جرح ابتدا و سپس سرقت، شیوه ی مجرمان بوده است و درآن مالباخته بدون آنکه حتی قصد مقاومت داشته باشد بلافاصله مورد ضرب و جرح قرار می گیرد تا کوچکترین عکس العملی از وی سرنزده و به راحتی تسلیم شود.
مریم جعفرپور آسیب شناس اجتماعی در خصوص پیامدهای حاصل از این گونه ارتکاب جرم می گوید: افرادی که مورد سرقت خفت گیران قرار می گیرند پس از بروز حادثه دچار پیامدهای ناگواری همچون ترس، کابوس، بی اعتمادی نسبت به جامعه، نگرانی و حتی افسردگی می شوند.
اینگونه حوادث در سطح جامعه باعث بی اعتمادی افراد نسبت به یکدیگر و سلب آسایش می شود خیلی مواقع شاهد بودیم افرادی که بدین شیوه طعمه سارقان و مورد ضرب و جرح قرار گرفته اند به دلیل ترس از اتفاق دوباره، مدت ها خود را در خانه حبس کرده و متحمل بیماری های روانی بسیاری شده اند و در این میان زنان آسیب پذیرتر نسبت به مردان هستند مردم باید بیشتر مراقب اجناس با ارزشی که با خود حمل می کنند باشند و از سوی دیگر باید مسئولین با تدابیر و قوانین بازدارنده مانع فعالیت بیشتر مجرمان شوند./ل
برچسب ها: سارقان ، خفت گیر ، طعمه
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.