سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

رئيس دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران در گفتگوي ويژه خبري:

انتشار فيلم موهن عليه پيامبر اسلام(ص) نشانگر ناخشنودي اسرائيل از بيداري‌ اسلامي منطقه است

سيد رضا عاملي با حضور در برنامه گفتگوي ويژه خبري شب گذشته گفت: اسرائيل هيچ خشنودي از انقلاب‌هاي ايجاد شده در منطقه ندارد و از گرايش‌هاي اسلامي نيز ناراحت است و خواهان اسلام هراسي در منطقه است و انتشار فيلم موهن عليه پيامبر اسلام(ص) نيز به اين دليل است.

به گزارش خبرنگار سياسي باشگاه خبرنگاران سيد رضا عاملي رئيس دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران در پاسخ به سوال عابدي در برنامه گفتگوي ويژه خبري پيرامون اسلام هراسي و فعاليت رسانه‌هاي مختلف گفت: اسلام هراسي را با واژه اسلام ستيزي مي‌توان مطرح کرد چرا که اين واژه در سال 1997 با کنفرانسي كه به عنوان اسلام هراسي در لندن برگزار شد تا مشخص كند مفهوم اسلام هراسي چه ماهيتي دارد.

وي تصريح کرد:‌ اگر اسلامي هراسي را ريشه‌يابي کنيم چند علت اساسي براي آن مي‌توان عنوان کرد که اولين هدف آن جدا سازي جامعه مسلمين از يکديگر و در پي آن جداسازي دنياي سلطه  است كه ايجاد فاصله بزرگ ميان جامعه مسلمين و غير مسلمين نيز در اين هدف مي‌گنجد..

رئيس دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران هدف ديگر اسلام هراسي دنياي غرب را ريشه تاريخي آن بيان كرد و اظهار داشت: در جنگ جهاني دوم، ديگرهراسي در ميان آمريکايي‌ها موج مي‌زد که آن را مي‌توان با ژاپن هراسي معنا کرد و اين مفهوم در فيلم‌هايي که آنها مي‌ساختند نيز معنا مي‌شود.

وي يکي ديگر از اهداف ديگر هراسي را اينگونه معنا کرد که نظام سلطه به خود مي‌قبولاند که دشمني بزرگ در مقابل او قد راست کرده است.

عاملي همچنين هدف از اسلام هراسي را از نگاه جامعه بين الملل ضرورت جنگ بر عليه
جامعه بيروني بيان كرد و اظهار داشت: هدف سوم در پي اهداف پيشين معنا مي‌شود و هدف چهارم مسلمانان را از درون فرو مي‌ريزد و احساس فروباختگي در ميان آنها ايجاد مي‌کند و اين زمزمه در درون آنها ايجاد مي‌شود که اشتباهي داريم و جامعه مسلمين را به ايجاد خطا مي‌کشاند.

رئيس دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران هدف پنجم را اقتصادي تعبير کرد و گفت: بازار به تجارت جنگ و خشونت سوق داده مي‌شود و اکنون آمارها نشان مي‌دهد بيش از هزار ميليارد دلار تجارت جنگ در جهان وجود دارد در اين بازار هم، کشورهاي اسلامي خريدار هستند و هم کشورهاي غير اسلامي که اين نشان مي‌دهد در اسلام هراسي هر دو سو ايجاد کننده بازار جنگ خواهند بود و فضايي از عصبيت در دنيا ايجاد مي‌شود.

وي همچنين ديگر هراسي و اسلام هراسي را توليد کننده عصبيت دانست و افزود: فضاي رسانه‌اي که توليد کننده فضاي سياسي است و اگر به آن پرداخته نشود فضاي عصبيت را ايجاد مي‌کند و شاهد هستيم در زمان عادي درگيري‌هايي به وجود مي‌آورد و هشدارهايي در راستاي اسلام هراسي ايجاد مي‌کند که بايد به آنها توجه کرد که اينها درگيري‌هاي خود ساخته نظام سلطه ميان جهان اسلام و غير مسلمين است.

رئيس دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران در پاسخ به سوال ديگري در خصوص حساسيت و واکنش سريع دنيا به جنايت مسلمانان در دنيا افزود: در صنعت رسانه‌اي چند تکنيک وجود دارد ، ابتدا بازنمايي که وقتي به آن پرداخته شود بسيار قدرتمند مي‌شود و سپس نمايندگي به وجود مي‌آيد يعني يک برابر همه و همه برابر يک مي‌شوند.

وي تصريح کرد: در مطالعات ايجاد شده همه جرايمي که مسلمين انجام مي‌دهند هم مليت آن‌ها نام برده مي‌شود و هم دين آن‌ها حتما ذکر مي‌شود يعني مسلمان ليبيايي تروريست يا مسلمان پاکستاني تروريست در رسانه‌هاي غرب استفاده مي‌شود.

عاملي در ادامه بيان کرد: قانون، رسانه‌هاي غربي را از ايجاد تنفر در ذهن مخاطب نسبت به مليت و پيروان يک دين بزرگ منع کرده و اين قانون پذيرفته شده تمام جهان است در صورتي که به همان قانوني که خودشان پذيرفته‌اند نيز عمل نمي‌کنند.

وي ادامه داد:‌ نبايد در دنيا تنفر نسبت به جمعيت‌هاي بزرگ ايجاد شود ولي متاسفانه غرب به اين نکته توجه نمي‌کند و اين به خاطر هدفي است که دنبال مي‌کند و تکنيک ايجاد تنفر ميان جوامع بزرگ است که عکس العمل نيز براي غرب هدف مي‌شود چرا که تعمدا عليه جامعه اسلام طراحي شيطنت آميزي مي‌کند و خواهان عکس العمل افراطي و رمزگشايي با خشونت از سوي جامعه مسلمين مي‌شود.

ربيع شاهين مدير تحريريه الاهرام مصر در پاسخ به سوال عابدي پيرامون اسلام هراسي غرب در چند دهه گذشته گفت: غرب همواره خواهان ايجاد دشمني فرضي براي خود است و بعد از اينکه کمونيسم در شرق از بين رفت براي نابودي اسلامي کارهاي بسياري انجام داد و نيروهاي شرقي نيز مي‌خواستند دشمن فرضي براي خود بسازند و اين در حالي است که اسلام با هيچ نيرو و جمعيتي دشمني ندارد.

وي اسلام را دين محبت به همه اقشار دانست و تصريح کرد: ارزش‌هاي اسلامي بالاتر از آن است که افرادي پوچ ديدگاه‌هاي خود را به جاي ديدگاه اسلام بيان کنند و اين بي حرمتي از کتاب آيات شيطاني آغاز و طرح ريزي‌هاي زيادي براي از بين بردن و مخدوش کردن اسلام داشته‌اند، ولي آنچه گذشته 11 سپتامبر دوم است که تنها دسيسه‌اي از جانب کشورهاي غربي عليه مسلمين و بهانه‌اي براي تضعيف حقوق آنهاست.

عاملي در پاسخ به سوال ديگري در ارتباط با بي ارتباط دانستن فيلم موهن توهين به پيامبر ميان دولتمردان و فرد سازنده اين فيلم گفت: به طور خاص اگر اين ديدگاه وجود داشته باشد فرد سازنده فيلم با دولتمردان بي ارتباط است، دولتمردان بايد در قانون‌گذاري رويکردي مثبت پيش بگيرند و رفتارهايي که منجر به اسلام ستيزي و ايجاد نفرت نسبت به مسلمين مي‌شود را از قانون خود حذف کنند هماهنگونه که قانوني تصويب کرده‌اند که اگر کسي عليه اسرائيل صحبتي کند کاخ سفيد سالانه اين نوع صحبت‌ها را بررسي و گزارش‌ها را رسيدگي مي‌کند.

وي تصريح کرد: اگر جامعه‌اي هدف ساختن داشته باشد و در پي برآوردن تضادهاي اجتماعي باشد راه حل‌هاي بسيار روشني در دست دارد و اين در حل منازعات بين‌المللي مشخص خواهد شد که چطور مي‌توان خصومت‌هاي اجتماعي و بين‌المللي را رفع کرد.

رئيس دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران پيامبر اسلام را با نفوذ ترين شخصيت جهان معاصر دانست و  فردي که فيلم موهن را عليه پيامبر ساخته است لايق محاکمه دانست و افزود: آزادي بيان در دنيا وجود ندارد چرا که امروز کوچکترين حرف يک فرد در مورد اسرائيل و هولوکاست به عنوان تروريست محاکمه خواهد شد ولي در مقابل حجاب يک بانو به عنوان اولين حرف در بعضي کشورهاي غربي محترم شمرده نمي‌شود.

عاملي با توجه به بيانات مقام معظم رهبري سازنده فيلم را فردي ضد اخلاق دانست و گفت:‌ اين فرد مشکلات اخلاقي و اجتماعي نيز داشته و هنرپيشه‌هاي فيلم را بدون اطلاع به فيلم خود دعوت کرده ، اين در صورتي که مشروعيت لازم در اين کشورها وجود نداردکه حتي پيرامون اسلام صحبت کند.

ربيع شاهين در خصوص سوال ديگري در رابطه با اينکه چرا حال که موج اسلام گرايي در مصر و جوامع اسلامي در منطقه در حال خيزش است شاهد انتشار اين فيلم موهن هستيم، گفت: در زماني که انقلاب‌هاي مختلف اسلامي در حال خيزش هستند رژيم صهيونيستي ارزش‌هاي مرسي را بررسي مي‌کند و اين در حالي است که مرسي پيرامون رژيم صهيونيستي هيچ صحبتي نکرده و اين يعني اسرائيل هيچ خشنودي از انقلاب‌هاي ايجاد شده ندارد و از گرايش‌هاي اسلامي نيز ناراحت است و خواهان اسلام هراسي در منطقه است.

وي ادامه داد: نيت کشورهاي آمريکايي جريحه دار کردن کشورهاي مسلمان در سطح منطقه است و اراده آنها را به اجرا مي‌گذارد اين در حالي است که خدشه‌اي به شخصيت پيامبر وارد نمي‌کند و چنين کارهايي در اين چندوقت بسيار روي داد و جنبه قانوني نيز ندارد.

سيد رضا عاملي در پاسخ به سوال ديگري پيرامون بحث آکادميک در دانشگاه ها پيرامون اسلام هراسي چنين گفت: دوره قرون وسطي که عصبيت شديدي بين جهان اسلام و غير اسلام که تعابير سخيفي به پيامبر اسلام  زده مي‌شد و اين از سوي عصبيت قرون وسطايي و مقالات علمي و پژوهشي از 1949 تا 2009 که دوره شصت ساله مطالعات ماست که نقطه عطفي را نشان مي‌دهد که آغاز اسلام هراسي در غرب با پيروزي انقلاب اسلامي ايران را شروع شده است.

ربيع شاهينن در سوال پاياني پيرامون اينکه جامعه نخبگان براي مقابله با سياست هاي غرب چه بايد بکنند گفت:‌ بايد نخبگان علمي به رسانه ها در جامعه غرب توجه داشته باشند وجامعه خود را بسازند و اسير ساز و کار صهيونيسم جهاني نشوند چرا که در غرب صهيونيسم بسيار قوي عمل مي کند بنابراين جامعه غرب بايد بداند عليه  اسلام نمي تواند فعاليت کند و فعاليت آنها به هيچ جايگاهي نمي رسدو از تفرقه ميان مسلمانان نمي توانند به هيچ جايگاهي برسد.

عاملي در پاسخ به همين سوال گفت: بشريت سوار يک کشتي است که دنياي بي خرد سياسي غرب به طور خاص آمريکا ، فضاي تخاصم تشديد مي کند در چنين شرايطي قطعا اگر دشمنان بي‌عقلي کنند با خرد جمعي بايد شرايط را مديريت کرد.

وي تصريح کرد:‌ امام در منشور روحانيت خود در اواخر عمرشان فرمودنداگر کمي در مقابل دشمنان کوتاه بياييم مسئله حل مي‌شود ولي روندجهان سلطه اثبات کرد که آنها کوتاه نمي‌آيند و کشتگان جنگ در قرن 20 چند برابر کشتگان جنگ در قرن 19 شد مسير جهان سلطه به سمت بي‌خردي پيش مي‌رود.

انتهاي پيام/ب2
برچسب ها: موهن ، فیلم ، اسرائیل ، بیداری
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.