سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

ارومیه/

تگرگ و سیل در آذربایجان‌غربی خسارت زد

تگرگ و سیل در آذربایجان‌غربی به باغات و اراضی کشاورزی آذربایجان‌غربی خسارت زد.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران ارومیه بخشدار مرکزی شهرستان خوی گفت: باغات و اراضی کشاورزی شهرستان خوی بر اثر تگرگ و سیل 20 تا 100 درصد خسارت دیدند.

سیدجمال حسنی در بازدید از اراضی کشاورزی و باغات میوه خسارت دیده از بارش تگرگ و جریان سیل اظهار داشت: بارش شدید تگرگ و جریان سیل به بیش از 300 هکتار از باغات سیب، گلابی و گردو و سایر محصولات و نیز 500 هکتار از اراضی کشاورزی از جمله آفتابگردان، کدو، یونجه و گوجه‌فرنگی بین 20 تا 100 درصد خسارت زد.

وی با بیان اینکه بارش شدید تگرگ و جاری‌شدن سیل به بیش از 700 هکتار از باغات و اراضی کشاورزی این شهرستان خسارت زده است، افزود: این خسارت بیشتر به باغات شهر خوی، فیروق و روستاهای بدل‌آباد، پیرموسی، پسک و دیزج جمشیدخان وارد شده است.

معاون برنامه‌ریزی فرمانداری خوی نیز در این بازدید گفت: بر اثر بارش شدید تگرگ به تعدادی از خودروهای شخصی خوی نیز خسارت وارد شد.

میرسیاوش اسبقی افزود: همچنین بیش از 100 واحد مسکونی در مناطق شهری و روستایی دچار آب‌گرفتگی شدند.

وی اظهار داشت: مجموع خسارات وارده این حادثه نزدیک به 30 میلیارد ریال برآورد شده است.

همچنین بارش باران در مهاباد در عصر امروز موجب جاری‌شدن آب جوی‌ها در سطح خیابان‌ها شد و مشکلاتی را برای رفت و آمد مردم و عبور و مرور خودروها در سطح این شهر به وجود آورد.

بارش باران تابستانی که با وزش باد شدید و رعد و برق همراه بود همچنین موجب خنک شدن دمای هوا و خوشحالی مردم شد.

رئیس اداره هواشناسی مهاباد گفت: عبور امواج ناپایدار و تشکیل یک سیستم جبهه‌ای در منطقه موجب بارش باران به صورت رگبار در این شهرستان شده است.

اسماعیل خوشخو اظهار کرد: این وضعیت‌جویی همچنین موجب افت دمای هوا به میزان پنج درجه در سطح این منطقه شده است.

این در حالی است که به گفته رئیس اداره هواشناسی مهاباد میزان بارندگی در سال زراعی جاری در مهاباد 17 درصد کاهش نشان می‌دهد.

خوشخو اضافه کرد: در سال زراعی جاری در مجموع 296 میلی متر بارش در این شهرستان به وقوع پیوسته است که این میزان 51 میلی متر کمتر از سال زراعی گذشته است.

محمودی

سرمایه‌گذاران ظرفیت‌های گردشگری آذربایجان‌غربی را فعال کنند

دبیر ستاد تسهیلات سفرهای تابستانی آذربایجان‌غربی گفت: سرمایه‌گذاران ظرفیت‌های گردشگری مناطق مختلف آذربایجان غربی را بیش از بیش فعال کنند.

حسین امامی در گفت‌و‌گو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران ارومیه اظهار داشت: از کسانی که برای سرمایه‌گذاری و فعالیت در حوزه گردشگری آمادگی دارند برای همکاری دعوت می‌شود تا بعد از صدور مجوزهای مورد نیاز در این حوزه وارد شوند.

وی با بیان اینکه بخش خصوصی با قرار گرفتن در کنار دولت برای رشد صنعت گردشگری باید اهتمام کند، اضافه کرد: در شمالی‌ترین تا جنوبی‌ترین نقطه استان ما مناطق دیدنی و جاذبه‌های تاریخی، مذهبی و طبیعی زیادی وجود دارد که برای سرمایه‌گذاری مستعد است و یکی از مناطق بکر استان ما در این مقوله شهرستان ماکوست.

امامی با اظهار به اینکه ماکو یکی از شهرهای آذربایجان‌غربی واقع در شمال غربی ایران است، ادامه داد: این شهر در نزدیکی مرز ایران و ترکیه قرار دارد و در دره‌ای بنا شده که رودخانه زنگمار از آن می‌گذرد.

وی با اشاره به اینکه رودخانه مذکور، شهر را به دو بخش شمالی و جنوبی تقسیم می‌کند، اضافه کرد: قسمت جنوبی شهر در دامنه کوه سبد قرار گرفته و آبادانی چندانی ندارد ولی بخش شمالی آن آبادتر و بزرگتر است.

دبیر ستاد تسهیلات سفرهای تابستانی آذربایجان‌غربی خاطرنشان کرد: ماکو در دوره‌های مختلف تاریخ به نام‌های مختلف معروف بوده که از آن جمله می‌توان به ماگوش، آرتاز، شاورشان و قلعه قبان نیز اشاره کرد و همچنین این شهر به دلیل قرار گرفتن در کنار مرز و گمرک بازرگان، محل عبور مسافرانی است که قصد سفر زمینی به ترکیه و اروپا را دارند.

امامی در برشماری دیدنی‌های ماکو به کلیسای طاطاووس در ده قره‌کلیسا، تپه ماقبل تاریخ خلیل‌آباد در 300 متری شوط، معبد سنگی، برج و بارو و کتیبه، خرابه تعدادی از کلیساهای ارمنی در روستاهای مختلف، آثار تاریخی شهر دامبات و خرابه‌های قدیمی گزلو اشاره کرد./س

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.