سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

گلستان/

اجرای طرح کشاورزی حفاظتی در 70 هکتار از زمین های آزادشهر استان گلستان

به منظور ترویج و آشنایی کشاورزان با کشاورزی حفاظتی ؛ این طرح در 70 هکتار از زمین های آزادشهر اجرا شد.

 به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران  گرگان ؛ مسئول ترویج جهاد کشاورزی آزادشهر گفت: امسال حدود 60 تا 70 هکتار از ارضی گل چشمه را این نهاد به عنوان الگو با روش خاک ورزی حفاظتی کشت کرد.

حسین عجم، مزایای کشاورزی حفاظتی را افزایش ظرفیت ذخیره سازی آب و بازدهی بیشتر، کاهش فرسایش خاک، جلوگیری از رواناب سطحی، بهبود ساختمان خاک، کاهش مصرف کود، کاهش آلودگی محیط زیست، افزایش فعالیت بیولوژیک خاک، افزایش گردش و ذخیره سازی مواد غذایی در خاک، افزایش ظرفیت مدیریت کودهای حیوانی و دیگر ضایعات کشاورزی، کاهش هزینه های تولید بویژه سوخت و هزینه های کارگری، افزایش حاصلخیزی و باروری خاک، کاهش تبخیر، افزایش ماده آلی خاک، کاهش استهلاک تراکتور، کاهش زمان عملیات خاک ورزی و تسریع در جوانه زنی اعلام کرد.

وی معایب خاک ورزی و کشت مرسوم را مصرف آب زیاد، سوزاندن بقایای گیاهی، افزایش فرسایش آبی و بادی، فشردگی خاک و کاهش نفوذپذیری خاک، کاهش مواد آلی خاک، افزایش 30 تا 40 درصدی مصرف کود شیمیایی، آلودگی محیط زیست، افزایش مصرف سوخت برای تهیه بستر و کاشت، کاهش تدریجی حاصلخیزی خاک، نیاز به وقت و انرژی زیاد، تخریب ساختمان خاک، به هم خوردن تسطیح زمین، ایجاد لایه سخت اعلام کرد.

وی در مورد روش خاک ورزی حفاظتی گفت: روش خاک ورزی حفاظتی و کاشت این است که حداقل 30 درصد یا بیشتر سطح خاک یا بقایای گیاهی پوشیده است و به منظور به نتیجه رسیدن این مقدار ناگریزیم میزان بهم زدن مکانیکی خاک کاهش یابد و دیگر خاک برگردان نمی شود.

وی روش کم خاکورزی را اینچنین توضیح داد: روشی که با شدت و فعالیت کمتری نسبت به خاک ورزی مرسوم انجام می شود و تمام سطح خاک در طی و یا قبل از کاشت به هم خورد و بتواند 15 تا 30 درصد بقایا را بعد از کاشت بر روی سطح خاک باقی گذارد، کم خاک ورزی است./س

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.