سایر زبان ها

صفحه نخست

انتخابات

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

یاسوج/

پزشك خانواده شهری مهمترین راهبرد مدیریتی در تامین سلامت عمومی است

رییس مركز بهداشت بویراحمد گفت: طرح پزشك خانواده شهری مهمترین و مناسب ترین راهبرد مدیریتی در تامین و ساماندهی فرایند سلامت عمومی افراد و خانواده هاست.

'خسرو مشرفزاده' در گفت وگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران یاسوج  افزود: با توجه به زیرساخت های موجود اولیه درشهرستان بویراحمد این طرح بزودی در سطح این شهرستان اجرایی و عملیاتی خواهد شد.
وی جمعیت زیرپوشش اجرای طرح پزشك خانواده شهری در شهرستان بویراحمد را افزون بر 100 هزار نفر عنوان كرد و افزود:هر پزشك عمومی بیش از دو هزارو 500 نفر را تحت پوشش درمانی خود قرار می دهد.
مشرف زاده اظهار داشت: هر نوع خدمت و اقدامی از سوی پزشك خانواده در سطح یك ومراجعه به پزشك عمومی شامل آزمایش ، دارو ، جراحی های سرپایی مشمول تخفیف و بهره مندی بیش از 95درصدی بیمه ای خواهند شد.
وی با بیان اینكه تاكنون 37پزشك عمومی در سطح شهرستان بویراحمد در این طرح نام نویسی كرده اند ، افزود: تعداد كل پزشكان عمومی مورد نیاز برای اجرای طرح پزشك خانواده شهری در این شهرستان 54نفر است.
وی ابراز داشت: در طرح پزشك خانواده شهری پزشك عمومی و تیم وی مسوولیت كامل سلامت افراد و خانوارهای زیر پوشش خود را بر عهده داشته وحتی پس از ارجاع فرد به سطوح تخصصی نیز موظف است سرنوشت بیمار و پرونده سلامتی او را به دقت رصد كند.
مشرف اظهار داشت: برای ساماندهی و اجرای عدالت در تامین سلامت تك تك افراد و خانواده ها نیازمند اجرایی كردن این طرح ملی در سطح كشور هستیم .
رییس مركز بهداشت شهرستان بویراحمد گفت: در اجرای طرح پزشك خانواده شهری هر پزشكی با تشكیل پرونده الكترونیكی بیمار از تمامی سوابق خانوادگی، بیماری‌ها و مشكلات وی اطلاع می یابد و هر گاه بیمار به پزشك مراجعه كند ، پزشك با دقت می‌داند كه مشكلات قبلی این بیمار چه بوده و در حال حاضر چه اقدام پزشكی باید برای وی صورت گیرد.
مشرف زاده عنوان كرد: افزایش و دسترسی منظم مردم و شهروندان به تمامی خدمات بهداشتی و درمانی در طول شبانه روز، اشتغال زایی افراد تحصیلكرده ، بالا بردن شاخص های بهداشتی با تحت پوشش قرار دادن كامل مردم، تقویت سیستم ارجاع و پیشگیری از درمان های غیر ضروری در سطوح بالاتر و كاهش هزینه های درمانی از مهمترین مزایای اجرای طرح پزشك خانواده شهری است.
وی اصلاح نظام سلامت ، ‌اصلاح نظام ارجاع ، افزایش پوشش خدمات بهداشتی و درمانی ، پاسخگویی منطقی و معقولانه به انتظارات مردم ، اجرای عدالت در سلامت عمومی و اصلاح فرهنگ مصرف دارو را از دیگر مزایا و اهداف مهم این طرح عظیم و ملی دانست.
مشرف زاده با بیان اینكه در اجرای طرح پزشكی خانوداه رویكرد و سیاست سلامت محوری جایگزین درمان محوری شده است ، افزود: كشورهای توسعه یافته و پیشرو با اجرای موفق این طرح توانسته اند تا حدود زیادی رضایت مندی عمومی از نحوه ارایه خدمات بهداشتی را در سطح جوامع خود بدست آورند.
وی افزود: توجه همه جانبه به سلامت عمومی فرد، ریشه یابی علمی و عوامل بیماری در شخص ، آشنایی فرد برای چگونگی مقابله با بیماری ها ، مشاوره های بهداشتی و درمانی و تشخیص و درمان به موقع بیماری از جمله موارد مورد اهتمام كشورهای پیشرفته دنیا در اجرای طرح پزشك خانواده بوده است.
مشرف زاده با بیان اینكه بلوك بندی و سطح بندی جمعیت زیرپوشش این طرح هم اكنون درشهرستان بویراحمد انجام گرفته است ، افزود: مردم می توانند با مراجعه به پایگاه های بهداشتی مستقر در این بلوك بندی ها و یا مراكز بهداشتی نزدیك محل سكونت خود تا فاصله حدود 'دو كیلومتری' برای نام نویسی در این طرح اقدام كنند.

وی خوستار همكاری و تعامل بیش از پیش مردم ، سازمان های بیمه گر و پزشكان عمومی برای اجرای موفق این طرح ملی و عظیم در سطح شهرستان بویراحمد شد.
مشرف زاده همچنین از رسانه های جمعی ومطبوعات خواست تا با تشریح جزئیات و نحوه اجرای این طرح ملی مردم و شهروندان را بیش از پیش آگاه كنند./س

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.