سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

مشكلات نقدينگي و تامين منابع مالي ازجمله چالش هاي داروسازي كشور

يك داروساز با بيان اينكه چالش هاي داروسازي به دو بخش داخلي و خارجي تقسيم مي شود، گفت: مشكلات نقدينگي و تامين منابع مالي از جمله چالش هاي داخلي داروسازي هستند .

دكتر سيامك افاضلي، داروساز در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران اظهار كرد : با توجه به سياست هاي اعمال شده در نظام دارويي كشور ، تعداد شركتهاي داروسازي به صورت تصاعدي افزايش يافته و منجر به اين شود كه هيچ شركت توليد كننده داخلي نتواند به عنوان عامل اصلي در بازار داخلي ايفاي نقش نمايد.

وي با بيان اينكه نظام دارويي هر كشور داراي زنجيره تامين است گفت: در اين زنجيره هر گونه فشاري به يكي از حلقه ها وارد شود ،حلقه هاي ديگر نيز آسيب مي بينند به طوري كه اگر چالشي در داروخانه هاي كشور به وجود آيد از طريق شركتهاي پخش به صنعت دارو منتقل خواهد شد .

اين داروساز چالش هاي داروسازي كشور را چالش هاي داخلي و خارجي دانست و يادآور شد :چالش هاي داخلي عمدتا مشكلات نقدينگي ، مشكلات تامين منابع مالي، عدم تناسب بين هزينه هاي شركت ها و قيمت دارو ، كاهش سود آوري صنعت دارو به دليل رقابت هاي تنگاتنگ و نيز مشكلاتي كه به واسطه عدم سرمايه گذاري در بحث تحقيق و توسعه بري اين صنعت ايجاد شده هستند .

رئيس هيات مديره شركت داروسازي سها مشكلات خارجي حوزه داروسازي را دو مشكل تامين مواد اوليه و قيمت هاي بسيار بالا به دليل شرايط تحريم  و تورم در صنعت داروسازي كشور و نيز اشكال در سيستم نقدينگي داروخانه ها عنوان كرد و افزود : اين مشكلات به صنعت منتقل شده و صنعت را مجبور ميكند برخلاف عرف رايج در فروش محصولات نسبت به مطالبات خود از داروخانه ها و پخش اقدام نمايند كه سيستم معيوب گردش مالي شركتها را در پي خواهد داشت .

وي در رابطه با راهكار برون رفت از اين مشكلات را تدوين برنامه استراتژيك و همه جانبه براي كل زنجيره تامين دانست و ادامه داد : در اين راستا پرداختن به مشكلات يك بخش نه تنها مسئله اي را حل نخواهد كرد ، بلكه باعث انتقال آن به ساير حلقه هاي زنجيره تامين مي شود .

 *داروسازان شاغل ، تنها راه نجات صنعت داروسازي كشور

دكتر افاضلي يادآور شد : متاسفانه برخوردهاي مقطعي و محدود فقط منجر به تشديد شرايط فعلي نظام دارويي شده كه شايسه است با بهره مندي از دانش و تجربيات همه نخبگان دارويي كشور و استفاده از دانش مديريتي موجود در كشور بتوانيم مشكلات پيش رو را حل نماييم كه اين مهم بر عهده داروسازان بوده و تا زماني كه انتظار حل مشكلات توسط دولت يا نهادهاي ديگر را داشته باشيم به هيچ عنوان موفق به حذف مشكلات نخواهيم شد .

رئيس هيات مديره شركت داروسازي با تاكيد به اينكه همكاران داروساز شاغل در بخش هاي مختلف نظام دارويي كشور تنها راه نجات صنعت دارو و پاسداشت زحمات همكاراني است كه طي 30سال گذشته باعث ايجاد آبرو و اعتبار بين المللي براي صنعت دارو و نظام دارويي كشور شده اند اظهار كرد : صنعت دارو در دنيا طي يك جريان سريع قرار گرفته كه در آينده اي نه چندان دور شاهد تغييرات عمده در روشهاي درماني و دارويي خواهيم بود .

اين داروساز ادامه داد : ايجاد دانش هاي جديد در حوزه هاي مهندسي ژنتيك ، بيوتكنولوژي و ساير علوم زيستي در زمينه نانوتكنولوژي و سيستم هاي دارو رساني شرايط رقابتي را براي داروسازان سنتي سخت تر كرده و از سوي ديگر عدم تمايل به ايجاد تغييرات جدي در صنعت داروسازي شكاف بين استانداردهاي توليد دارو و تكنولوژيك آينده كشورهاي پيشرفته و ايران را شديدتر و بيشتر نمودار مي سازد كه نيازمند حركت جدي در زمينه مديريت تكنولوژي در شركت هاي داروسازي مي باشد .

دكتر افاضلي در پايان خاطرنشان كرد : بنيان هاي اقتصادي لازم براي حركت در مسير تحقيق و توسعه با رويكرد ايجاد فناوري هاي نوين الزامي و نجات بخش صنعت دارويي كشور خواهد بود ./ح
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.