سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

سفير آمريکا در لیبی بر اثر خفگي جان باخته است

پزشک بیمارستان بنغازی تاکید کرد که روی جسد سفیر آمریکا آثار ضربه و جراحت وجود نداشته است و سفیر به دلیل خفگی بر اثر استنشاق دود جان سپرده است.

به گزارش سرويس بين‌الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از شبکه تلویزیونی فرانس 24، چگونگی مرگ سفیر آمریکا در لیبی و سه نفر از همکارانش همچنان در هاله ای از ابهام قرار دارد. دیپلمات های آمریکایی در حمله ای که به کنسولگری آمریکا در بنغازی انجام گرفت، کشته شدند.
این حمله در پی انتشار فیلمی که مسلمانان آن را موهن به اسلام و پیامبر اسلام تلقی می کنند، انجام گرفت.
موضوع حمله به کنسولگری آمریکا در بنغازی ابهامات زیادی در خود دارد. سه شنبه پیش تظاهر کنندگان در اعتراض به فیلم ضد اسلامی در برابر کنسولگری آمریکا تظاهرات کردند. تظاهرات به تیراندازی منجر شد و حدود ساعت بیست و دو مهاجمان وارد کنسولگری شدند و ساختمان طعمه حریق شد.
کریستوفر استیونس سفیر آمریکا در لیبی که به همراه دو آمریکایی دیگر داخل کنسولگری بود، بر اثر دود دچار تنگی نفس شده بودند از یکدیگر جدا شدند. چند ساعت بعد کریستوفر استیونس جان خود را از دست داده بود. پزشک بیمارستان بنغازی مشاهدات خود را این طور بازگو کرد:ساعت یک و 45 دقیقه بامداد به وقت محلی ما مرگ سفیر آمریکا را اعلام کردیم. روی بدن سفیر آثاری از ضربه و جراحت وجود نداشت. او به شدت بوی دود می داد و بر اثر خفگی جان خود را از دست داده بود. گزارشگر خاطر نشان کرد: این حمله از نبود امنیت در لیبی، پس از سقوط معمر قذافی حکایت دارد. لوئیز مارتینزکارشناس مسایل سیاسی از بحرانی تر شدن اوضاع امنیتی لیبی گفت:اکنون غیر نظامیان در لیبی مسلح شده اند. گفته می شود که یک صد و پنجاه هزار غیر نظامی در این کشور سلاح در اختیار دارند. گروه هایی که خود را جهادگر می نامند و برخی از آنها با القاعده همکاری دارند، در بنغازی فعال هستند. از طرف دیگر دولت لیبی قادر به کنترل اوضاع امنیتی این شهر نیست.
گزارشگر افزود: یک سال پس از سقوط معمر قذافی مطالبات مردم لیبی افزایش یافته است و برقراری امنیت اصلی ترین خواسته مردم این کشور است. یکی از شهروندان لیبیایی گفت:خواسته اصلی مردم لیبی این است که دولت آینده این کشور مشکل امنیتی را حل کند. این برای ما یک اولویت است. گزارشگر خاطر نشان کرد: وظیفه اصلی دولت جدید لیبی ایجاد ارتش و پلیس حرفه ای و خلع سلاح شبه نظامیان خواهد بود. بدرالدین خالد الکلیبی فرمانده واحدی از نیروهای امنیتی لیبی گفت:مردم خواستار برقراری امنیت هستند و با حضور غیر نظامیان مسلح در سطح شهرها مخالف هستند. جوانان انقلابی لیبی اکنون جذب واحدهای تحت امر وزارت کشور و وزارت دفاع شده اند.
گزارشگر ادامه داد: اکنون نزدیک به یک صد و پنجاه هزار غیر نظامی در لیبی مسلح هستند. معمر قذافی در دوران حکومت خود بیست و هفت میلیارد دلار سلاح خریداری کرده بود و این سلاح ها را در زرادخانه های مخفی خود پنهان کرده بود. در جریان انقلاب مقادیر زیادی از این سلاح ها به دست مردم افتاده است.
برچسب ها: سفیر ، آمریکا ، خفگی ، مرگ ، لیبی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.