سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

کلينيک پوست؛

آيا کم خوني باعث شکنندگي ناخن ها مي شود؟

يکي از علل شکنندگي ناخن ها را مي توان کم خوني ناشي از فقر آهن ذکر کرد.

به گزارش خبرنگار کلينيک باشگاه خبرنگاران؛ کم خونی وضعیتی است که در آن ، تعداد یا اندازه گلبولهای قرمز یا مقدار هموگلوبین موجود در خون کاهش یافته و تبادل اکسیژن و دی اکسید کربن بین خون و سلولها دچار اختلال می شود.

از علل شکنندگي ناخن ها مي توان زمينه هاي ارثي،ضربه هاي کوچک، خيس و خشک شدن ناخن توسط مواد قليايي نظير شوينده ها، کم خوني ناشي از فقر آهن، کاهش روي، کاهش گردش خون محيطي و همچنين استفاده از مواد آرايشي انواع لاکها و استون يا مانيکور کردن ناخن ها را نام برد.

از نظر درماني بهترين درمان جهت شكنندگي ناخن ها درمان هاي نگهدارنده از قبيل خشك نگهداشتن دست، كوتاه نگهداشتن ناخن و همچنين استفاده از مرطوب كننده هاي دست به طور مرتب و در صورت لزوم استفاده از مواد نگهدارنده ي ناخن است.

به منظور برطرف کردن این عارضه به نکات زير توجه کنيد:

- علاوه بر قرار دادن میزان کافی شیر و پروتئین در برنامه غذایی می توانید مقداری ژلاتین نیز در آب میوه مخلوط کرده و میل کنید.

- در هنگام نظافت حتماً از دستکش دولایه استفاده کنید که لایه داخلی آن پوشش نخی داشته باشد، زیرا استفاده از دستکش های پلاستیکی ساده موجب عرق کردن دستها و نرم شدن ناخنها و شکنندگی بیشتر آنها می شود.

نکته مهم در درمان کم خونی فقرآهن آن است که باید درمان را تا یکی دو ماه پس از رفع کامل علایم و عوارض ادامه داد تا ذخایر مغز استخوان نیز از آهن سیراب شوند./عط
برچسب ها: ناخن ، کم خونی ، شکنندگی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.