سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

افروغ در گفتگو با باشگاه خبرنگاران:

هنرمندان ابزار هنر را در معرفي رحمةللعالمين به کار گيرند

استاد جامعه شناسي گفت: ما نسبت به معرفي شخصيت بزرگوار پيامبر اکرم (ص) به عنوان رسولي که رحمتش شامل کل جهان مي‌شود کار زيادي انجام نداده‌ايم و اجازه داديم که قرائت‌هاي طالبانيزم و اسلام خشن مانور دهند و ما از ابزار هنري و سينمايي براي مقابله با اين اسلام طالبانيزم براي شناساندن پيامبر رحماني و اسلام رحماني خوب استفاده نکرديم.

 عماد افروغ استاد جامعه شناسي، در گفتگو با خبرنگار دانشگاه باشگاه خبرنگاران  با بيان اينکه پروژه اسلام هراسي و اسلام ستيزي در دستور کار نظام سرمايه‌داري و يا به عبارتي پيوند ناميمون استکبار و صهيونيسم قرار گرفته است، اظهارداشت: سياست برخي دولت‌هاي غربي بر اصل تجاوز استوار است و سياست‌هاي غربي که امروز بر جهان حاکم است، مبنايش بر ديگر سازي استوار است يعني هويت و ذات مشخص و تعريف شده‌اي ندارد و مدام در پي اين است که دشمني براي خود به وجود آورده و از قبل آن هويتي به دست آورد.

افروغ با بيان اينکه امروزه بعد از فروپاشي بلوک شرق اين ديگر سازي، در قالب اسلام هراسي و اسلام ستيزي خود را عيان ساخته است، تصريح کرد: بسياري از متفکران غرب بر اين موضوع اذعان دارند که بعد از فروپاشي بلوک شرق تمام دغدغه نئوليبرالسم در قالب نظريه جهاني‌سازي اين بود که اسلام را به عنوان رقيب جدي خود معرفي کند.

کارشناس مسائل فکري فرهنگي با بيان اينکه سياست‌هاي دوگانه‌اي را در اين زمينه شاهد هستيم، اضافه کرد: از يک سو غربي‌ها در ذيل تئوري مسئوليت اجتماعي در آزادي، مسئوليت‌هايي را براي صاحبان جرائم مختلف قيد مي‌کنند و از طرف ديگر وقتي پاي توهين به يک دين بزرگ و مقدس به ميان کشيده مي‌شود، بحث آزادي رها از هر گونه مسئوليتي را مطرح مي‌کنند که اين در واقع نوعي رفتار متناقض است که اگر مسئوليتي را براي آزادي رقم مي‌زنيم نبايد تبصره‌اي در‌ آن ايجاد کنيم.

افروغ با تاکيد بر اينکه اين هتک حرمت به گونه‌اي برنامه‌ريزي شده صورت گرفته است، خاطرنشان کرد: اگر هتاکي به رسول خدا(ص) بدون برنامه‌ريزي قبلي پي‌ريزي شده باشد، مي‌توان آن را به بسياري از متفکران بزرگ غربي که بحث به کار بستن يکسري قيد و قيودها براي پاسداشت و حرمت آزادي بيان را مطرح کردند، ارجاع داد.

افروغ گفت: اين ساده انگارانه است که فکر کنيم چند نفر ناشي فيلمي را ساخته و پخش کرده‌اند و بايد ديد که مسئوليت اصلي اين قبيل اهانت‌ها بر عهده کيست؟

اين استاد جامعه شناسي با اشاره به اينکه بحث آزادي بيان مختص به يک محدوده جغرافي خاص نيست و اين کار ممکن است اهانت به عقايد افرادي باشد که در محدوده جغرافي ما هم زندگي نکنند، بيان داشت: به هرحال معتقديم اين کار اقدامي کاملا با برنامه در جهت اسلام هراسي و اسلام ستيزي است.

اين منتقد سياسي با بيان اينکه انقلاب اسلامي که در ايران اتفاق افتاد يک انقلاب ايراني و محدود به جغرافيايي ما نبود، تصريح کرد: اين تفسيرهاي غلطي است که بعضا در داخل کشور هم شنيده مي‌شود، انقلاب اسلامي در واقع انقلابي است که امروزه ما شاهد بروز مجدد آن در کشورهايي مانند مصر، ليبي، تونس، يمن و امثال ذلک هستيم، اسلامي که بر عزت، کرامت و عدالت، اخلاق و معنويت انسان‌ها اصرار مي‌ورزد و با استبداد و استکبار مخالف است. ما با اين ادبيات اسلامي روبرو هستيم و اين ادبياتي نيست که به مذاق نظام سرمايه‌داري يا نظام‌هاي مرتجعي که در کشورهاي اسلامي سابقه داشتند،‌ سازگار باشد.

کارشناس مسائل فکري فرهنگي با بيان اينکه مسئولان غربي جزو افرادي هستند که به طور مستقيم دست به چنين هتاکي‌هايي زده‌اند، گفت: اين در حالي است که کشورهاي ديگر نيز با سکوت خود به صورت غيرمستقيم اجازه مي‌دهند که به راحتي به عقايد مردم توهين شود و در اينجا مسئوليتي نيز متوجه جمهوري اسلامي و کشورهايي که به لحاظ ايجابي نقش خود را به خوبي ايفا نکرده و معرفه خوبي از اسلام عرضه نمي‌کنند، است.

افروغ با بيان اينکه ابزار هنر به ويژه سينما معرفه خوبي براي شناسايي اسلام کامل‌ است،‌ تصريح کرد: در جمهوري اسلامي فيلم‌هاي بسيار خوبي در زمينه معرفي زندگاني و سيره انبيا(ص) ساخته شده است و اين نشان مي‌دهد که برخلاف تصور غربي‌ها مبني بر پيامبرستيزي و پيامبر هراسي، ما اين نگاه را نسبت به پيامبران آنها نداريم، اماچيزي که هست ما نسبت به معرفي شخصيت بزرگوار پيامبر اکرم (ص) به عنوان رسول رحمت که رحمتش شامل کل جهان مي‌شود کار زيادي انجام نداده‌ايم و متاسفانه اين چهره را معرفي نکرديم و اجازه داديم که قرائت‌هاي طالبانيزم و اسلام خشن مانور دهند و حداقل اين است که ما از ابزار هنري و سينمايي براي مقابله با اين اسلام طالبانيزم براي شناساندن پيامبر رحماني و اسلام رحماني خوب استفاده نکرديم.

وي در پايان خطاب به مسئولان غربي گفت: به پيامدهاي آزادي‌هاي بيان خود بينديشيد؛ روز اول که در تاريخ جهان بحث آزادي بيان مطرح شد، بحث آزادي ابتذال، توهين و اساعه ادب نبود، آزادي در جهت عزت انسان بود، در جهت ارزش‌هاي متعالي و براي دوري از استبداد و بندگي بود، لذا مسئولان غربي نقطه اصلي عظمت آزادي بشري را فراموش نکنند و خودشان با دست خودشان آزادي بشري را به ابتذال نکشانند. چرا که آن دغدغه‌اي که آزاديخواهان متفکر داشتند اين نبود که اين آزادي را در خدمت ابتذال و توهين به عقايد بگيرند.
انتهاي پيام/
برچسب ها: شخصیت ، سینما ، اسلام
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.