سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

دود اعتیاد مادران در ریه نوزادان

مضطرب است و نگران، مدام پشت در اتاق، راهرو را بالا و پايين می‌کند به جعبه هاي گز و شيريني و پولكي نگاه می‌اندازد؛ اميدوار است با خبر خوب خانم دكتر، كام همه را شيرين كند.

به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران، منتظر است كسي از در خارج شود و پيام خوبي را برايش بياورد ... پرستار از اتاق عمل خارج می‌شود، همسرش پسري را برايش به دنيا آورد، پسري زيبا اما لاغر و رنجور...!

بچه را در آغوش می‌گیرد، هميشه فكر مي‌كرد نوزادان وقتي به دنيا می‌آیند آرام می‌خوابند و ... اما بچه او يك لحظه آرام نبود و مدام گريه مي‌كرد... رو به دكتر كرد و پرسيد: «چرا اين بچه اينطوري مي كنه؟ چشه؟».

دكتر متعجب مرد را نگاه می‌کند، حرف‌های مرد را درك نمی‌کند. خطاب به مرد می‌گوید: «با توجه به شرايط خانوم شما، اين حالت نوزاد كاملا طبيعيه!» .

مرد جمله دكتر را تكرار می‌کند: «شرايط خانوم من!؟ شرايط خانوم من مگه چيه؟».دكتر می‌گوید: «ما بايد با هم صحبت كنيم!» .

مرد را به سمت دفترش هدايت مي‌كند، مرد آرام و قرار ندارد، احساس می‌کند رازي را بايد بداند كه نمی‌داند توان شنيدن اين حقيقت را دارد يا نه؟ حقيقتي كه بايد می‌دانسته اما همسرش او را از دانستن آن محروم كرده است ... .

در دل به افكارش می‌خندد، احساس می‌کند ضعف جسماني زنش باعث اين امر شده و دكتر همين را می‌خواهد برايش بگويد. دلشوره يك لحظه امانش نمی‌دهد، كلام دكتر همه رشته افكارش را پاره می‌کند... «نمي دونم چطوري بگم!؟»دکتر با نگاه مستقيم به مرد ادامه می‌دهد: «خانوم شما به هروئين اعتياد داشت، که به ما مراجعه كرد، بچه هم اعتياد داره، تحت نظر باشه اتفاقي نمي‌افته...!» .

سندرم «مادران الکلي»

مريم قاضي زاده، متخصص زنان و زايمان با بيان اينکه اعتياد مادران به الکل يا مواد مخدر مي‌تواند باعث بروز ناهنجاري و مشکلات جسمي در نوزادان شود، می‌گوید: در اصطلاح پزشکي به نوزاداني که از مادران الکلي و معتاد به مواد مخدر متولد می‌شوند و داراي ناهنجاري‌هاي ظاهري نسبت به نوزادان سالم هستند سندرم «مادران الکلي» گفته مي‌شود.

به گفته اين استاد دانشگاه اين نوزادان به مواد مخدر اعتياد دارند و بعد از تولد به علت نرسيدن مواد به آنها علایمي از قبيل درد در تمام بدن، آبريزش بيني و مشکلاتي از اين دست را از خود نشان مي‌دهند زيرا در دوران جنيني، مواد مخدر از طريق بند ناف به نوزاد منتقل شده و بعد از تولد، اين نارسايي و قطع مواد باعث بروز ناآرامي در نوزادان مي‌شود.

وي با تاکيد بر ترک مواد مخدر در دوران بارداري ادامه می‌دهد: هر کدام از اين مواد تاثير جداگانه‌اي بر روي جنين دارد و اغلب باعث بروز نقص عضو در نوزادان مي‌شود.

مطب دكتر دور سر مرد می‌چرخد، دكتر نمی‌دانست كه زن اين موضوع را از شوهرش پنهان كرده است، او می‌گوید: «هر بار كه براي معاينه به مطب می‌آمد، ادعا می‌کرد شما هم پشت درهستيد، چندباري خواستم شما را ببينم اما نگذاشت!!».

مرد تقريبا صداي دكتر را نمی‌شنود از مطب خارج می‌شود، بايد يك دل سير گريه كند... .

قاضي زاده می‌افزاید: بارداري به اندازه كافي براي زنان استرس ايجاد می‌کند به همين دليل ما نمی‌توانیم با وادار كردن مادر به ترك مواد استرس او را افزايش دهيم زيرا اين كار خطرات بيشتري براي جنين دارد به همين دليل اقدام به پايين آوردن ميزان مصرف مادر به همراه داروهايي تكميلي می‌کنیم.

به گفته اين پزشك، كودك آنها مانند هزار كودك ديگر كه مادر معتاد دارند، با اعتياد مادرش معتاد به دنيا آمده است، تا زماني كه جنين بود مواد را از طريق بند ناف از مادرش دريافت می‌کرد و حالا كه به دنياآمده است بايد آن را با شير از مادرش بگيرد.

مرد وقتي بيشتر ناراحت می‌شود که می‌فهمد احتمال ابتلا به اعتياد در افرادي كه در دوره نوزادي معتاد بوده‌اند 60 درصد بيشتر از ساير افراد است. او خوب می‌داند كه زنش، شريك زندگی‌اش عاقبت فرزندشان را تباه كرده است... .

حالا ماه‌هاست كه از آن تاريخ گذشته است، همسرش را طلاق داد و كودك چهار ماهه‌اش مدتي است سلامت خود را به دست آورده است ... اما او هميشه بايد نگران باشد، تا پايان عمرش هر بار كه پسرش از خانه خارج شود، تا بازگردد او به خود می‌لرزد كه مبادا درگير مواد شده باشد.

سهيلا مادر نوزادي كه معتاد به دنيا آمد، بعد از طلاق دوباره مصرف مواد را شروع كرد، اصلا ترك نكرده بود كه دوباره شروع كند، فقط به خاطر سلامتي بچه مدتي كمتر مصرف می‌کرد... دوماه است كه كسي از او خبري ندارد.

همان روزي كه سهيلا زايمان كرد، بچه هاي ديگري نيز به دنيا آمدند، يكي از آنها تا ابد از نعمت راه رفتن محروم بود. دكتر می‌گفت مادرش علاقه زيادي به خوردن انواع قرص‌ها داشته و مصرف يش از حد مکمل‌هاي غذايي و مولتي ويتامين‌ها باعث بروز ناهنجاري، نقص عضو و يا حتي عدم تشکيل اندام‌ها در نوزادان می‌شود.

حبيب سمناني، متخصص كودك در اين باره می‌گوید: زنان باردار نبايد در اين دوران هيچ نوع دارويي حتي داروهاي ساده مانند سرماخوردگي را بدون مشورت با پزشک مصرف کنند؛ حتي مادراني که مبتلا به بيماري‌هاي مزمن از قبيل صرع بوده و مجبور به مصرف دارو هستند بايد قبل از آغاز دوران بارداري با پزشک خود در مورد نوع و ميزان مصرف دارو مشورت کنند.

سمناني ادامه می‌دهد: بيماران ديابتي به دو دسته، ديابت نوع يک (وابسته به انسولين) و ديابت نوع دو (وابسته به قرص) تقسيم مي‌شوند. از طرفي مصرف انسولين در دوران بارداري عوارض و مشکلات کمتري براي جنين ايجاد مي‌کند به همين دليل پزشکان توصيه مي‌کنند براي کنترل قند خون در اين دوران از تزريق انسولين استفاده شود که ميزان تزريق انسولين بايد توسط پزشک کنترل شده تا بيمار دچار کاهش يا افزايش ناگهاني قند خون نشود. البته بعضي از زنان باردار در اواخر سه ماه دوم و يا اوايل سه ماهه سوم به ديابت دچار می‌شوند که اين نوع ديابت را مي‌توان با تزريق انسولين تحت نظارت پزشک کنترل کرد.

مرتضي شوهر سهيلا گاهي خدا را شكر می‌کند، اما گاهي هم آرزو می‌کرد بچه‌اش پا نداشت تا از خانه خارج شود!

حمایت نوشت: سمناني تصریح می‌کند: عوارض مصرف دارو در سه ماهه اول بر روي جنين بيشتر است و مصرف دارو در اين مدت ممکن است در تشکيل بافت‌هاي جنيني و تشکيل عضو اختلال ايجاد کند. مشکلاتي مانند مشكلات قلبي، عروقي، جسمي و اندامي از قبيل تشکيل نشدن دست و پا در جنين در اثر مصرف دارو در سه ماه اول بارداري است.

به گفته اين متخصص اغلب زنان مي‌توانند با صلاحديد پزشک خود از اسيدفوليک‌ها قبل از بارداري و يا قرص‌هاي آهن بعد از گذشت چهار ماه از شروع بارداري استفاده کنند. زنان باردار هنگام مراجعه به هر متخصصي بايد پزشک را از وضعيت خود آگاه کنند. بخصوص زناني که دچار بيماري‌هاي خاص و مزمن هستند بايد قبل از اقدام به بارداري با پزشک مخصوص خود در مورد نوع و ميزان مصرف دارو مشورت کنند.

حالا اين پسر 18 ساله است، پاك، پاك ... اما مرتضي تا ابد می‌ترسد، به گفته ميثم سماعي، آسيب شناس همه بچه‌هایی كه معتاد به دنيا می‌آیند تا اين حد خوشبخت نيستند، بيشتر آنهايي كه معتاد به دنيا می‌آیند، تمام اعضاي خانواده هاي آنها معتاد هستند و از همان ابتدا به اين نيت متولد می‌شوند كه متكديان آينده را تشكيل دهند و جاي تاسف آنكه آمار اين كودكان روز به روز در حال افزايش است!

منبع:حمایت

برچسب ها: باشگاه ، شبانه ، اعتیاد ، مادران
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.