سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

تاثير ديابت بر روي شبكيه چشم چيست؟

با تاثير بيماري ديابت بر روي شبكيه چشم ‌آشنا شويد.

دكتر مهدي مدرس زاده متخصص چشم پزشكي در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران گفت: 2 نوع ديابت داريم ديابت نوع يك كه در سنين كودكي اتفاق مي افتد كه داراي علائم زيادي است كه كودك آب زياد مصرف مي كند، غذا زيادي مي خورند، ادرار زياد رفع مي كند.
وي ادامه داد: يكي از عوارض ديابت مشكل چشمي است، در اين نوع ديابت فرد از ابتدا مشكلات چشمي ندارد و بعد از چند سال بيماري چشمي خودش را نشان مي دهد.
كساني كه در كودكي دچار ديابت مي شوند 5 سال بعد از شروع بيماري نياز به تشخيص و كنترل و درمان دارند.
مدرس زاده افزود: ديابت نوع 2 در بزرگسالان و در سنين بالاي 40 سال اتفاق مي افتد و علائم ‌آن طوفاني نيست و علائمي مشخص ندارد و افراد معمولا متوجه بيماري خود نمي شوند.
وي بيان كرد: ديابت بر روي شبكيه چشم، كليه ها، انگشتان دست و پا آسيب مي رساند، در اين نوع ديابت فرد هر موقع متوجه بيماري خود شد بايد مورد معاينه چشمي قرار گيرد و كنترل براي جلوگيري از آسيب هاي چشمي انجام گيرد.
مدرس زاده تصريح كرد: اگر ديابت نوع 2 كنترل نشود بعد از 7 و 8 سال آثار خود را در شبكيه چشم ظاهر مي كند.
در مرحله اول رگ هاي پرده شبكيه چشم به طور غيرعادي مولكول ها و پروتئين، چربي همراه با آب از رگ خارج مي شود و در بافت هاي مختلف تجمع  پيدا مي كند كه از آن  جمله پرده شبكيه چشم است چون در پرده شبكه بافت هاي عروقي و خوني بيشتر دارد.
وي اظهار داشت: اگر ديابت در مرحله كنترل شده باشد تغييرات چشمي را مي توان با ليزر، تزريقات آمپول  در چشم کنترل و درمان کرد.
اگر دیابت کنترل نشود و خود فرد هم به این موضوع اهمیت ندهند چون در ظاهر سالم است و می گویند مشکلی ایجاد نمی شود ولی آرام آرام رگ های خونی پرده شبکیه بسته می شود و باعث ایجاد رگ های خونی غیر عادی شد که این رگ ها کار رگ های خونی سالم را انجام نمی دهند و مانند علف هرز عمل می کنند.
این رگ های غیر عادی باعث خون ریزی می شوند رگ های غیر عادی بافت های غیر عادی را ایجاد می کنند.
مدرس زاده تصریح کرد: این بافت های غیر عادی خاصیت انقباضی دارند و باعث می شود پرده شبکیه کشیده شده و از جایش جدا می کند و وقتی از جایش جدا شد وظیفه خود را به درستی انجام نمی دهد و باعث کم شدن دید می شود.
وی خاطرنشان کرد: ورم شبکیه خون ریزی و جدا شدن شبکیه باعث افت و کاهش دید خواهد شد.
اگر شبکیه جدا نشده باشد می توان با لیزر درمان کرد ولی اگر پرده شبکیه جدا شده باشد باید با عمل جراحی شبکیه را به حالت اول باز می گردانند و سر جایش می چسباند ولی باز با عمل جراحی به حالت طبیعی خود نخواهد شد.
وی تأکید کرد: کسانی مشخص شده دارای قند هستند باید همواره تحت نظر پزشک باشند و همواره قند خود را در مرحله کنترل شده نگه دارند تا دچار مشکلات کلیوی، چشمی و.... در اثر دیابت نشوند./عط
برچسب ها: دیابت ، چشمی ، کلیوی ، لیزر
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.