سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

پیام قادر آشنا به جشنواره تئاتر استانهای کشور

قادر آشنا ، مدیر کل هنرهای نمایشی، به جشنواره تئاتر استانی پیام داد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران و به نقل از روابط عمومی مرکز هنرهای نمایشی، در متن پیام قادر آشنا چنین آمده است: تئاتر ترجمان حال ِ آدمی و دغدغه های پنهان و آشکار اوست. در میان هنرهای گونه گون بشری، تئاتر در شمارِ نخستین هاست. تئاتر اوقات انسان را پر نمی سازد بلکه آن را سرشار می سازد. هنرِ تئاتر، امری فطری است. در هر نقطه از جهان که جماعت های انسانی بوجود آمده باشد، تئاتر نیز هست؛ اما میزان رشدیافتگی یا عدم توفیق آن بستگی به شرایط اجتماعی، سیاسی و فرهنگی هر جامعه ای دارد .

تئاتر، هنری زمان بنیاد و مکان شمول است و همین ساختمایه هاست که به این هنر انسانی ابعادی فراگیر و ماندگار می بخشد. این هنر ضمن نگرش به وضعیت فردی، موقعیت و شأنیت الهی، انسان را نیز مطمح نظر داشته و از همین حیث، اعتباری کائناتی دارد. هرچند درونمایه و سازگان تئاتر و در مجموع شیوه ها و شگردهایش حول محور انسان و مسایل مبتلا به اوست.

تئاتر سرچشمه زاینده ای است که شگردهای ابداعی طُرفه کاریهای تازه و بدیع را مطرح می سازد. هر عمل و حرکتی در تئاتر، توجیهات و ابعادی زیباشناسانه دارد. هر حرکت، منطقی دارد و هر رنگ توجیهی نمادگرایانه را به مخاطب القاء می کند. این امر با تصادف پدید نمی آید، بلکه هنرمند مدام باید اقامه دلیل کند تا تماشاگر را با خود همراه و همدل سازد. با این اوصاف، مصرحاً می توان تأکید کرد که مایه و پایه تئاتر، تماشاگر است. سرمایه ای لایزال و همیشگی که با حضور و همدلی خود بقای تئاتر را تضمین کرده وبدان جاودانگی می بخشد.

پرسش همیشگی و پیشِ رو همچنان این است که: چرا تئاتر کار می کنیم؟ و برای که کار می کنیم؟ شأن و جایگاه و منزلت تماشاگر(مخاطب) کجاست؟ مخاطب شناسی چه سهم و اهمیتی در تولید و خلق یک اثر نمایشی دارد؟

جای امیدواری است که تئاتر استانهای کشور، امسال رویکردی مخاطب گرایانه را در دستور کار خویش قرار داده و الزام و تعهد خود را در افق های این پویه جستجو می کند.

جشنواره تئاتر استانهای کشور از 23 شهریور تا 23 مهرماه از آذربایجان شرقی آغاز و در استان هرمزگان به پایان خواهدرسید./ي2
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.