سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

ارومیه/

مسجد سردار ارومیه مشکل حفاظتی ندارد/مشاغل کاذب اطراف مسجد

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی گفت: هیچگونه مشکلی در حفاظت از مسجد تاریخی سردار ارومیه وجود ندارد.

کاظم غنی زاده در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران ارومیه با اعلام اینکه این مسجد تاریخی متعلق به دوره قاجاریه است، افزود: مسجد سردار یا ساعتلو، با واقع شدن در بافت اصلی شهر، یکی از مساجد اصلی ارومیه بوده که طی سالهای اخیر مرمتهای اساسی بر روی آن انجام شده و هیچ مشکل برای حفاظت و نگهداری این مسجد وجود ندارد.

وی با بیان اینکه آخرین مرحله حفاظتی این مسجد چهار سال پیش انجام شده که مربوط به احداث برج ساعت بود، اظهار داشت: این به معنای پایان اقدامات حفاظتی از این مسجد تاریخی نبوده و حفظ و نگهداری آثار تاریخی و معنوی شهر ارومیه بر اساس برنامه ریزیها انجام می شود.

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی اضافه کرد: مرمت کاشی های حاشیه ای که در نمای بیرونی وجود دارد و حذف برخی الحاقات از جمله کارهایی است که در آینده نزدیک با مطالعه و برنامه ریزی دقیق تر انجام می شود.

غنی زاده در ادامه یادآور شد: متاسفانه وجود مشاغل کاذب در اطراف مسجد سردار نمای واقعی مسجد را دچار مشکل کرده که با رفع آن منظر اصلی این مسجد احیا می شود.

مسجد سردار در خیابان امام و در امتداد راسته غلام خان ارومیه قرار دارد، این مسجد در دوره قاجار توسط "عبدالصمدخان" پدر"آقاخان"- جد اعظم "عظیم السطنه سردار"- ساخته شد، وی در سال 1330 هـ.ق ساعت بزرگی را بالای ورودی آن نصب می کند که به همین دلیل به این مسجد، مسجد "ساعتلو" نیز می گویند.

این مسجد از دو قسمت مجزا تشکیل شده است: قسمت اصلی و مهم مسجد را شبستان بزرگ آن تشکیل می دهد. شبستان دارای طرحی مستطیل شکل به طول دوازده و به عرض هجده متر است. گنبد این شبستان بر روی دوازده ستون سنگی هشت ضلعی قرار دارد. سرستون های آن به شیوه مقرنس تراش داده شده و زیبایی خاصی به این مسجد بخشیده است.

از دیگر تزیینات مسجد می توان به کاشی های هفت رنگ با نقوش گل و بته به رنگ های زرد، صورتی، آبی، سبز و سفید اشاره کرد. محراب زیبای مسجد در داخل یکی از طاق نماهای ضلع جنوب شبستان قرار دارد.

این محراب با کاشی های هفت رنگ به زمینه زرد با نقوش گل و بته به رنگ های آبی، صورتی، سفید و قهوه ای آرایش شده و آیه الکرسی در داخل یکی از حاشیه های دور محراب دیده می شود.

تاریخ مرمت این مسجد به تاریخ 1330 هجری قمری در گوشه محراب آمده است. در بالای قوس محراب در یک کادر مربع مستطیل اسامی الله، محمد، علی، فاطمه، حسن و حسین نوشته شده است./س

برچسب ها: ارومیه ، فرهنگی ، سردار
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.