سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

كلينيك تغذيه؛

ارتباط بين هله هوله و آلزايمر

تنقلات فشار خون و کلسترول خون را بالا مي برد و سبب گرفتگي عروق مغزي و قطع جريان خون به مغز مي‌شود که اين گرفتگي رابطه مستقيم با آلزايمر دارد.

به گزارش خبرنگار کلينيک باشگاه خبرنگاران؛

 فهرست به درد بخور از تنقلات سالم ****
 
ذرت بو داده: اگر به صورت کارخانهاي در مايکروويو آماده شود روغن آن زياد است و اصلا خوب نيست.بهتر است ذرت بو داده در منزل با کمي مارگارين يا کره درست شود تا چربي کمتري داشته و قابل کنترل باشد.
 
ميوه و خوراکيهاي تهيه شده از ميوه (مثل مخلوطي از ميوه هاي خرد شده مختلف) ميتواند يکي از بهترين و مناسبترين تنقلات باشد.

بستني:هر چقدر خامه و شکلات آن بيشتر باشد، بدتر است. بهترين راه اين است که بستني را با حجم زيادي ميوه يا ژله مخلوط کنيد تا مقدار بستني مصرفي کمتر شود.در اين صورت بستي به يکي از تنقلات سالم تبديل ميشود.
 
شيريني: مصرف آن بايد گهگاه باشد وگرنه مصرف هر روز آن خطرناک است. در مجموع هر چه ميزان شيريني آن کمتر باشد بهتر است، ولي نبايد آن را ممنوع کنيد.اگر فرزند شما از توک يا همان ترد به مقدار زيادي مصرف ميکند ميتوانيد روي آن يک لايه پنير کم چرب بگذاريد تا حداقل پروتئين هم به او برسد.در اين صورت خوراک کاملتري خواهيد داشت.
 
غلات:مثل گندم بو داده، جوي بو داده يا موادي از اين قبيل بسيار سودمندند و فوايد زيادي دارند.ماست:ماست هم ميتواند يکي از تنقلات باشد، ضمن اينکه منبع خوبي از کلسيم است. بهتر است ماست را با ميوه ها مخلوط کنيد تا به يک خوراکي خوشمزه تبديل شود.
 
آب نبات و شکلات: بهتر است مصرف نشود، اما چون بچه ها به آن تمايل دارند چاره اي نيست ولي هر چه اندازه آن کوچکتر باشد بهتر است. در ضمن اگر هر روز از آنها استفاده شود چاقي بزودي از راه ميرسد.
 
آب ميوه:بسيار بهتر از نوشابه و ديگر نوشيدني هاي صناعي است. آب ميوه تازه يکي از بهترين خوراکيها براي فرزندان تشنه از گرماي تابستان محسوب ميشود.
 
سبزيهاي پخته:مثل نخودفرنگي، هويج، باقلا و غيره اگر به صورتي خوشمزه تهيه شده و خوب تزيين شوند بچه ها هم نسبت به آنها تمايل پيدا مي کنند.

کيک:
شکي نيست که بسيار خوشمزه است، ولي نبايد به عنوان تنقلات هر روزه مصرف شود. کيکهاي کوچک هفته اي يکبار کافي است.
تنقلات فشار خون و کلسترول خون را بالا مي برد و سبب گرفتگي عروق مغزي و قطع جريان خون به مغز مي‌شود که اين گرفتگي رابطه مستقيم با آلزايمر دارد.
 
يک مطالعه در مورد حيوانات نشان داد هورمون انسولين در مغز باعث آلزايمر مي‌شود و در ديابت نوع 2 تنقلات باعث تبديل انسولين به قند و قند به انرژي مي شوند.
 
انسولين براي فعاليت‌هاي شيميايي مغز و براي افزايش توانايي يادگيري و بالا بردن حافظه و تقويت سلول‌هاي مغزي و اکسيژن رگ‌هاي خوني مغز مورد نياز است و رگ‌هاي خوني در بيماران ديابتي تنگ مي شود و جريان خون کاهش مي يابد كه اين امر باعث آلزايمر مي شود.
 
اين مطالعه نشان مي دهد رژيم غذايي نامناسب باعث مي شود سلول‌هاي مغزي انسولين را درست دريافت نکنند و حالتي شبيه آلزايمر به وجود آيد. در تحقيقي که بر روي زنان و مردان به مدت يکماه انجام شد آنها از رژيم غذايي غذاهاي چرب و شيرين استفاده کردند و سطح انسولين آنها افزايش يافت و با افزايش ديابت زوال عقل نيز مشاهده شد.
چيپس: اشتباه نکنيد! بهتر است به جاي چيپس، سيب زميني را به شکلهاي مختلف سرخ کرده يا به مدلهاي متفاوت ببريد و به فرزندتان بدهيد.پيدا کردن تنقلات مناسب براي کودکان مثل پيدا کردن سوزن در انبار کاه است.
 مشکل اصلي اين است که از وقتي کودک بسيار کوچک است (مثل 2 سال)، والدين، نوشابه و شکلات و تنقلات اين چنيني را به او مي دهند.طبيعي است که کودک کم سن و سال اصلا آنها را نميشناسد و اگر هم بشناسد نميتواند خودش آنها را تهيه کند. /عط

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.