سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

مهمانپرست:

بازگرداندن "خاوري" را از طريق شكايت در مجامع بين‌المللي پيگيري مي‌كنيم

سخنگوي وزارت امور خارجه گفت: جمهوري اسلامي ايران به‌صورت حقوقي از طريق شكايت در مجامع بين‌المللي، بازگرداندن خاوري را پيگيري مي‌كند؛ در كشورهاي اروپايي همه از فعاليت‌هاي تروريستي حمايت مي‌كنند ولي بايد در افكار عمومي مردم اين كشورها بسيجي ايجاد كرد تا آنها از دولت‌هاي خود بخواهند تا با متخلفين و مجرمين برخورد كنند.

به گزارش خبرنگار سياست خارجي باشگاه خبرنگارن، رامين مهمانپرست صبح امروز در نشست خبري خود در وزارت امور خارجه درباره ادعاي هيلاري كيلينتون درباره حمله نظامي به سوريه گفت: بحث سوريه راه حل نظامي ندارد و راه حل مناسب عدم دخالت كشورهاي خارجي و عدم تسليح گروه‌هاي مخالف در سوريه است و همه كشورها بايد در رايزني و مشاركت با هم، بحران سوريه را حل كنند.

وي در مورد برخي ادعاي رژيم صهيونيستي درباره  مسائل هسته‌اي ايران تصريح كرد: رژيم صهيونيستي در جايگاهي نيست كه بخواهد در مورد مسائل هسته‌اي ايران اظهار‌نظر كند.

سخنگوي وزارت امور خارجه در مورد نشست چهارجانبه ايران تركيه، مصر و عربستان در قاهره گفت: اين پيشنهادي است كه توسط مرسي رئيس جمهور مصر مطرح شده و ما از هر اقدام و عدم دخالت نظامي كه بتواند براي حل بحران سوريه مفيد باشد، حمايت مي‌كنيم.

مهمانپرست متذكر شد: توافق شده است كه اين اجلاس در سطح معاونين وزارت خارجه برگزار شود و امير عبداللهيان معاون عربي و آفريقايي وزارت خارجه در اين جلسه شركت كردند.

وي افزود: ما پيشنهادي از كشورهاي مشخص در مورد حضور در اين نشست دريافت نكرده‌ايم و عراق نيز به عنوان يك كشور تأثيرگذار در منطقه مي‌تواند در اين موضوع حائذ اهميت باشد.

مهمانپرست درباره سفر اخضر ابراهيمي به ايران افزود: همانطور كه قبلا كوفي عنان نماينده سابق سازمان ملل به ايران آمده بود، در صورت سفر اخضر ابراهيمي به كشورمان حتما اين موضوع اطلاع‌رساني خواهد شد.

سخنگوي دستگاه ديپلماسي در مورد بحث‌هاي ايران و آژانس اظهار داشت: بحث ايران و آژانس بايد در چارچوب خود طي شود و اين مسئله زماني مي‌تواند به شكل مطلوب به سمت جلو حركت كند كه توافق بين دو طرف صورت گيرد و هر وقت در بحث كارشناسي اين توافقات صورت بگيرد گام مثبتي در اين زمينه خواهد بود.

وي در مورد مسائل افغانستان در كشورهاي منطقه گفت: عدم دخالت كشورهاي خارجي در كشورهاي منطقه بسيار حائز اهميت است و حضور نظامي امنيتي كشورهاي غربي در افغانستان مسئله‌اي است كه بايد مورد توجه مقامات افغانستان قرار گيرد.

مهمانپرست در مورد رزمايش‌هاي منطقه افزود: تمام رزمايشات زيرنظر مسئولان ما قرار دارد و اين نيروهاي دفاعي كشورمان در‌صدد هستند تا امنيت در منطقه حفظ شود چرا كه برهم خوردن ثبات در منطقه به ضرر تمام كشورها خواهد بود.

وي در پاسخ به سوالي مبني بر خريد زميني توسط سفارتخانه استراليا در تهران افزود: طبق توافقاتي كه كشورها با يكديگر دارند‌ يا مجوز خريد ملك مي‌دهند يا به توافقاتي در اين زمين مي‌رسند، اين مسئله طبق روال عادي خودش دنبال مي‌شود.

سخنگوي دستگاه ديپلماسي در مورد تعطيلي سفارت كانادا در تهران ادامه داد: اقدام سفارت كانادا، اقدامي شتاب‌زده، بي‌منطق تلقي مي‌شود و تنها منافع ملي خود كانادا به خطر افتاد و تمام ريشه اين مسائل از دولت افراط‌گراي فعلي كانادا است و وزارت خارجه در اين زمينه تمام تلاش خود را خواهد كرد تا كارهاي كنسولي اتباع كشورمان به بهترين شكل انجام شود.

وي ادامه داد: معاونت كنسولي وزارت امور خارجه كشورمان ستادي را براي حل مشكلات اتباع ايراني ايجاد كرده است.

مهمانپرست در پاسخ به سوالي مبني بر قوانين مربوطه در آب‌هاي بين‌المللي افزود: اين بحث‌ها در چهارچوب خود دنبال مي‌شود و همه بايد نسبت به اين مسائل متعهد باشند تا حقوق كشورها در محدوده حقوقي خود رعايت شود و كارشناسان بين‌المللي اين مسائل را دنبال خواهند كرد.

سخنگوي وزارت امور خارجه در مورد دو تبعه كشور آذربايجان افزود: اين دو تبعه به علت خلافي كه داشتند به جرم آنها رسيدگي شده و آنها به كنسولگري آذربايجان در تبريز تحويل داده شده و به آذربايجان برگشتند و هر اقدامي كه اين روابط را مخدوش كند، حتما خوشايند برخي افراد به ويژه رژيم صهيونيستي است چرا كه رژيم صهيونيستي بيشترين تلاش را براي مخدوش كردن روابط ميان دو كشور دارد.

مهمانپرست در مورد اتباع كشورمان در كشورهاي مختلف از جمله مالزي و تايلند ادامه داد: وزارت خارجه در حال پيگيري اين موضوع هستند و همكاري‌هاي بسياري در بخش‌هاي مختلف در اين زمينه دنبال مي‌شود.

سخنگوي دستگاه ديپلماسي همچنين در مورد بحث سفارت كانادا افزود: اين مسئله با اهداف سياسي خاصي دنبال مي‌شود و مطالب عنوان شده از سوي آنها مطالب قابل قبولي نيست چرا كه اگر بحث اهميت ديپلماتيك از سوي آنها مطرح مي‌شود برگزاري اجلاس عدم تعهد نمي‌توانست موفق برگزار شود.

وي ادامه داد: كشورمان بيشترين امنيت دنيا را دارد و دولت كانادا قطعا با اقدامات با موج اعتراضاتي روبرو خواهد شد و مردم اين كشور اين گونه اقدامات را تحمل نخواهند كرد.

مهمانپرست خاطرنشان كرد: جمهوري اسلامي ايران بهترين شرايط را براي تمام ديپلمات‌ها فراهم كرده و برگزاري اجلاس عدم تعهد بزرگترين اقتدار كشورمان را نشان داد و طبيعي است كه برخي كشورها از اين اقدام ايران عصباني باشند.

وي در پاسخ به سوالي مبني بر اجلاس مجمع تقريب مذاهب اسلامي در پنجم و ششم مهر ماه ادامه داد: بحران‌هايي كه در منطقه توسط عوامل خارجي به آن‌ها دامن زده مي‌شود، نشان‌دهنده آن است كه كشورهايي در منطقه فعال شده‌اند كه نگران از موج بيداري اسلامي در منطقه هستند؛ اين بحران‌ها به شكل‌هاي مختلف به دست عوامل خارجي ايجاد مي‌شود و همه كشورهاي منطقه بايد با درايت و دقت اين مسائل را كنترل كنند.

وي ادامه داد: يكي از عواملي كه مي‌تواند تأثير مثبت و سازنده‌اي در حل بحران‌ها داشته باشد، اجلاس تقريب اسلامي و حضور علماي جهان اسلام است چرا كه علمايي در اين اجلاس شركت مي‌كنند كه صاحب نظر و نفوذ بوده و برگزاري اين اجلاس زمينه مناسبي را براي حل بحران‌ها بوجود خواهد آورد.

سخنگوي دستگاه ديپلماسي در مورد حل بحران سوريه افزود: بايد در سوريه شرايطي فراهم شود تا بدون دخالت‌هاي خارجي زمينه‌هاي گفتگو ميان دولت و معارضين ايجاد شود و جمهوري اسلامي ايران همانطور كه قبلا اعلام كرده آماده ميزباني اين گفتگو خواهد بود.

مهمانپرست ادامه داد: برخي كشورها بدنبال حل بحران سوريه نيستند مثل كشورهاي اروپايي و آمريكا كه تاكنون نقش مثبتي را براي حل بحران‌هاي منطقه دنبال نكرده‌اند و بحران سوريه توسط كشورهاي خارجي دامن زده مي‌شود و مردم اين كشور به هيچ وجه حاضر به درگيري و جنگ نيستند.

مهمانپرست ادامه داد: در اجلاس جنبش عدم تعهد 120 كشور عضو به اتفاق نقطه‌نظراتي را اعلام كردند كه به صورت مشخص به تحريم‌هاي يك‌جانبه عليه سوريه مخالفت كردند و اين نشانگر آن است كه جامعه جهاني و بين‌الملل با اين اقدامات يك جانبه غرب مخالف است و كشورهاي خارجي بايد رفتارهاي خودسرانه خود را متوقف كنند.

وي در پاسخ به سوالي در مورد حل مسئله فلسطين ادامه داد: رئيس جمهور كشورمان همانطور كه اعلام كرده، راه حل مشكلات فلسطين را وحدت گروه‌هاي فلسطيني مي‌داند و مردم فلسطين بايد متحد و منسجم باشند و از تمام مسائل خود حمايت كنند. جمهوري اسلامي ايران بحث فلسطين را بعنوان يك بحث اصلي خود در سياست خارجي مي‌داند.

مهمانپرست در مورد ادعاهاي برخي كشورهاي عربي در مورد ميادين مشترك افزود: اين موضوعات در دستور كار ما با كشورهاي همسايه وجود دارد و اينها موضوعاتي است كه در دستور كار قرار دارد و ما مايل نيستيم كه حقوق كشور ديگري زيرپا گذاشته شود.

سخنگوي وزارت خارجه در پاسخ به سوالي مبني بر حمايت برخي از كشورها از متخلفين و بازگرداندن خاوري به ايران ادامه داد: اين موضوع مي‌تواند اعتبار كشورها را از بين ببرد و شرايط نابهنجاري را براي آنها ايجاد كند و مجرمين بايد به كشور بازگردانده شود.

وي ادامه داد: در كشورهاي اروپايي همه از فعاليت‌هاي تروريستي حمايت مي‌كنند ولي بايد در افكار عمومي مردم اين كشورها بسيجي ايجاد كرد تا آنها از دولت هاي خود بخواهند تا با متخلفين و مجرمين برخورد كنند.

مهمانپرست خاطرنشان كرد: جمهوري اسلامي ايران به صورت حقوقي از طريق شكايت در مجامع بين‌المللي بازگرداندن خاوري را پيگيري مي‌كند.

سخنگوي وزارت خارجه در پاسخ به سوالي مبني بر بالا رفتن نرخ ارز در كشور ادامه داد: مسئولين ما تمام تلاش خود را در اين زمينه انجام مي‌دهند چرا كه اين مسئله غيرطبيعي است و قطعا مسئولين ما با دقت اين موضوع را كارشناسي كند چرا كه خيلي از افراد در خارج و داخل كشور مايل نيستند تا پيروزي‌هاي ايران را ببينند.

وي در مورد انفجارهاي عراق گفت: ما با بازماندگان اين حادثه همدردي مي‌كنيم و اين توانايي را ملت و دولت عراق دارند تا با اين مسائل برخورد كنند و ما هر مسئله و اقدامي در اين خصوص را محكوم مي كنيم‌.

وي ادامه داد: جمهوري اسلامي ايران به دنبال جهاني عاري از اينگونه اقدامات است و همانطور كه مسئله يازده سپتامبر اتفاق افتاد كه توسط هر گروه يا كشوري انجام شده است ولي ما باز هم به خطر انداختن جان انسان‌ها را محكوم مي‌كنيم چرا كه كشورهاي مستقل بايد امكان مديريت در جهان را داشته باشند و ما به دنبال صلح پايدار هستيم.
انتهاي پيام/
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.