سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

بهرامی:

متولی فرش کشور خود بگوید چه کرده است!؟

مدیرعامل اتحادیه تعاونی های فرش دستباف شهری کشور گفت:مرکز ملی فرش بگوید که چه قدم هایی برای افزایش و بهبود تولید و صادرات برداشته و خروجی کار چه بوده است. وقتی هیچ حرکت مناسبی نشده، چطور می توان گفت که خروجی صادرات امسال ما دو برابر سال قبل است؟!

به گزارش خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران، عبداله بهرامی (مدیرعامل اتحادیه تعاونی های فرش دستباف شهری کشور) با اشاره به شعاری بودن هدفگذاری صادراتی برای فرش دستباف ایران می گوید: ما تولید کننده ایم. وقتی می بینیم که تعداد بافنده هایمان نسبت به سال گذشته کمتر شده است، نشان دهنده تولید کمتر است و با توجه به قیمت افزایشی مواد اولیه، سخن گفتن از افزایش صادرات در حد شعار و دست نیافتنی است. 

وی خواستار برشمردن اقدامات انجام شده از سوی متولی فرش کشور در این زمینه شده و می افزاید: مرکز ملی فرش بگوید که چه قدم هایی برای افزایش و بهبود تولید و صادرات برداشته و خروجی کار چه بوده است. وقتی هیچ حرکت مناسبی نشده، چطور می توان گفت که خروجی صادرات امسال ما دو برابر سال قبل است؟!

بهرامی در توضیح این نکته که افزایش قیمت پایه فرش های صادراتی ممکن است به افزایش رقم صادراتی بینجامد می گوید: ممکن است به لحاظ ریالی امسال نسبت به سال قبل صادرات بیشتری داشته باشیم چون با توجه به افزایش ارزش دلار، قیمت تمام شده مواد اولیه و فرش بالا رفته است اما به لحاظ تولید و صادرات واقعی نه تنها کاهش داشته ایم بلکه رسیدن به دو برابر افزایش نیز امری ناشدنی است.

مدیرعامل اتحادیه تعاونی های فرش دستباف شهری  کشور اعزام هیات های تجاری فرش دستباف و اقدامات بازاریابی برای این کالا را امری شایسته می داند که البته برونداد مناسبی نیافته است. 

وی در این زمینه می گوید: اعزام هیاتهای تجاری شامل بخش های مختلف تولید، طراحان و کلیه دست اندرکاران فرش کاری بسیار خوب است و بازاریابی کاری نیکوست ولی به شرط آن که بازخورد و برگشتی داشته باشند. تا به حال از اتحادیه سراسری تعاونی های فرش دستباف شهری  و روستایی کشور حتی یک نفر هم با این هیات های تجاری اعزام نشده است! 

بهرامی ادامه می دهد: البته مهم اعزام فرد نیست بلکه مهم خروجی این کار است. تا به حال به طور مثال نیاز و سلیقه کشور ژاپن یا چین به بدنه تولید کشور منتقل نشده و راهکاری تعریف نشده که تولیدکنندگان کشور چگونه آن را در دستور کار قرار دهند و تولید را بر اساس آن تغییر دهند.

عضو هیات مدیره اتحادیه سراسری فرش دستباف کشور همچنین می افزاید: متاسفانه هیچگونه انعکاسی از نتایج این هیات های تجاری و بازاریابی ها ندیده ایم و من به عنوان مدیرعامل اتحادیه تعاونی های فرش دستباف شهری  و روستایی کشور تا به حال حتی یک نامه هم در این خصوص دریافت نکرده ام. این نشاندهنده آن است که اعزام این هیات ها تشریفاتی است. 

وی در توضیح این که اعزام چه کسانی برای حضور در هیات های تجاری مناسب است می گوید: به نظر من کسانی باید به این هیات ها بروند که هم دست اندرکارند و هم هزینه انسانی و مالی کرده اند تا برای تولید بیشتر، بهتر و مناسب تر با سلایق کشورهای هدف قدم بردارند و بتوانند به خوبی نتایج و دستاوردهای سفر را به دیگران انتقال دهند.

این تولیدکننده فرش دستباف ایران مرکز ملی فرش را برای هدایت این هنر- صنعت در کشور کوچک می داند و معتقد است فرش دستباف ایران به سازمانی اختصاصی نیاز دارد.

وی در توضیح این مطلب می افزاید: تنوع و پراکندگی فراوانی در این حوزه وجود دارد و مرکز ملی فرش توانایی ساماندهی این پروسه عظیم چندین میلیون نفری جامعه فرش را ندارد. بیش از یک و نیم میلیون بافنده اختصاصی در فرش داریم و بیش از 4 میلیون نفر از این راه ارتزاق می کنند که اگر بخواهیم این هنر-صنعت باقی بماند و از اقتصاد ایران خارج نشود می بایست در فکر چاره باشیم.

مدیرعامل اتحادیه تعاونی های فرش دستباف شهری  کشور حضور دست اندرکاران فرش و ذینفعان این حوزه در تصمیم گیری ها را اندک می داند و به عنوان نمونه از ارایه طرح توجیهی برای تامین مواد اولیه سخن می گوید که فرجامی نیافته است.

وی می گوید: مدت ها می گذرد که طرح های توجیهی را به مرکز ملی فرش ایران ارایه داده ایم و در این طرح ها ایجاد و راه اندازی شبکه تولید مواد اولیه را بیان کرده ایم. این مسئله می تواند حرکتی باشد برای کاهش قیمت تمام شده و افزایش کیفی فرش، ولی هیچ قدمی در این راه برداشته نشده است. با آنکه می دانیم یکی از معضلات فرش دستباف کشور عدم وجود شبکه تهیه و تولید مواد اولیه است که تا به حال هیچ گامی برداشته نشده است. 

عبداله بهرامی در نمونه ای دیگر از بی توجهی به بخش تعاونی از سوی متولی فرش کشور می گوید: تفاهم نامه ای به امضا رسید که کل آموزش های کشور توسط اتحادیه انجام شود ولی مرکز ملی فرش هزینه کل آموزش را به بخش خصوصی می دهد ولی ما اتحادیه تعاونی ها که عده بسیار زیادی هستیم و در سطح کشور آموزشگاه هایی را ایجاد کرده ایم نه تنها حمایت مالی نشده ایم بلکه اعلام کرده اند که حتی اتحادیه ها نباید آموزش داشته باشند.
 به جایی اینکه از موقعیت های مکان، استاد، استانداردهای آموزشی، تجهیزات آموزشگاهی، مواد اولیه و ... ما استفاده کنند و ما را مورد حمایت قرار دهند، به سازمان فنی حرفه ای اعلام کرده اند که نباید با اتحادیه تعاونی ها تفاهم نامه آموزشی ببندید.
این مسئله با هیچ منطقی سازگاری ندارد. ما بیش از 3000 مربی متخصص در سطح کشور داریم که اگر وزارت صنعت، معدن و تجارت به ما کمک نکند موتور محرکه این هنر-صنعت در این بخش می ایستد./عب

برچسب ها: فرش ، دستباف ، صادرات ، بهبود
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.