سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

گرگان /

رها سازی بیش از 28 میلیون بچه ماهی کپور در سواحل استان گلستان

بیش از 28 میلیون بچه ماهی کپور در سواحل دریای خزر رهاسازی شد.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران گرگان ؛ مدیر کل شیلات گلستان گفت : این ماهی ها به روش تکثیر نیمه طبیعی تولید و پس از رسیدن به وزن 1 الی 2 گرم در دریا رها شده اند.

علی اکبر پاسندی افزود: تعداد مولد استفاده شده 723 قطعه که 355 قطعه آن نر و 368 قطعه آن ماده با اوزان 5/1 تا 3 کیلوگرم بوده، و این مولدین با مشارکت صیادان تعاونی صید شده است.

پاسندی با بیان اینکه این میزان تولید کپور دریایی در زمان فعالیت شیلات گلستان بی سابقه بوده است، گفت: از سال 76 تاکنون که شیلات استان در امر تکثیر ماهی کپور فعالیت می کند امسال بیشترین تولید را داشته ایم بطوریکه متوسط تولید بچه ماهی در هکتار 828 هزار و 440 قطعه بوده است.

وی افزود: این تعداد بچه ماهی کپور در دو مرکز تکثیر استان به نام های مرکز تکثیر سد وشمگیر در سطح 28 هکتار با تولید 24 میلیون و 693 هزار و 950 قطعه در شهرستان آق قلا و کلمه سیجوال در سطح 6 هکتار با تولید 3 میلیون و 473 هزار و 30 قطعه بچه ماهی در شهرستان بندرترکمن تولید شده است.

وی خاطر نشان کرد: ماهی کپور اکثراً در گلستان تکثیر، تولید و رهاسازی می شود و در سالجاری 30 درصد کل تولید بچه ماهی را در استان به خود اختصاص داده است.

مدیر کل شیلات گلستان بازسازی ذخایر دریای خزر را به عنوان یک اصل حاکمیتی و استراتژی ضروری شیلات استان عنوان کرد و افزود: ذخایر دریای خزر نياز به ساماندهی و برنامه ريزي هاي مدون دارد که این مساله می تواند به پایداری و اشتغال صیادان و ترمیم ذخایر کمک شایانی کند.

وي گفت: به منظور بازسازي ذخاير گونه هاي در حال انقراض بايد به سه اصل مهم؛ تنظيم فعاليتهاي صيد، بازسازي مكانهاي تخريب شده پرورش لارو و تخم ريزي، افزايش ذخاير از طريق تكثير و رهاسازي و عدم حضور صیادان غیرمجاز و بهره برداری غیرمسئولانه توجه كرد.

به گفته وی، از سال 76 تاکنون تعداد 150 میلیون و 627 هزار و 143 قطعه بچه ماهی کپور تولید و در رودخانه های منتهی به دریا رها شده است./ب

برچسب ها: کپور ، گلستان ، خزر
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.