سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

لاک پشتان دریایی قدمتی 275 میلیون ساله دارند؛

آلودگی نفتی عامل نابودی لاک پشتان دریایی

نفت وارد شده به دریا از طریق ایجاد مسمومیت حاد و مزمن عامل نابودی لاک پشتان سبز دریایی است.

به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران لاک بیضی شکل و گود که پهنایش حدود 88 درصد طولش است و سر کوچک از ویژگی های لاک پشت سبز دریایی است که شامل هفت گونه لاک پشت دریایی سبز، عقابی، سرخ، زیتونی و چرمی است.
خدیووند کارشناس محیط زیست در این باره می گوید: لاک پشت های دریایی جز رده خزندگان هستند موجوداتی با جثه ای بزرگ و با قدمت 275 میلیون ساله از عصر دایناسور ها تا کنون زندگی می کنند.
وی افزود: آنها با مهاجرت های طولانی اکثر سواحل اقیانوسها و دریاها را شنا می کنند،از 8 گونه لاک پشت دریایی 7 گونه ی ان در لیست سرخ iucn ثبت شده اند و از میان 5 گونه در آبهای خلیج فارس زندگی می کنند که در صورت عدم اجرای برنامه های صحیح حفاظتی برای حفظ زیستگاههای طبیعی آن به شدت آسیب خواهند دید.
وی ادامه داد: فقط دو گونه لاک پشت عقابی و سبز برای لانه گزینی و تخم گذاری به سواحل استان هرمزگان می روند. محل لانه گزینی این دو گونه در ایران و سواحل استانهای بوشهر، هرمزگان و سیستان  و بلوچستان است.
وی با بیان این که نفت وارد شده به دریا از طریق ایجاد مسمومیت حاد و مزمن عامل نابودی لاک پشتان دریایی است خاطر نشان کرد: صید بی رویه به خصوص صید بالغین ، ساخت و ساز در سواحل، فاضلاب های شهری، همچنین تردد شناورها، انفجارات، آلودگی حرارتی، تخریب آبسنگ های مرجانی، ذوب شدن یخهای قطبی و بدنبال ان افزایش سطح دریاها، فرسایش سواحل و مانورهای دریایی نیز از عوامل انقراض لاک پشت های دریایی است./ل
برچسب ها: لاک ، پشت ، محیط
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.