سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

نديمي در گفتگو با باشگاه خبرنگاران:

حذف دلار از مراودات تجاري کشورهاي عضو جنبش نم نيازمند عزم جدي اعضاء است

عضو کميسيون اقتصادي مجلس با بيان اينکه حذف دلار از مراودات تجاري کشورهاي عضو جنبش عدم تعهد نياز به عزم جدي اعضاء دارد، گفت: واقعيت اين است که در حال حاضر چنين نيازي از سوي ديگر کشورهاي عضو جنبش عدم تعهد احساس نمي‌شود.

ايرج نديمي نماينده مردم لاهيجان و سياهکل در مجلس شوراي اسلامي در گفتگو با خبرنگار پارلماني باشگاه خبرنگاران با اشاره به طرح حذف دلار از مبادلات تجاري کشورهاي عضو جنبش عدم تعهد، گفت: حذف دلار از مبادلات تجاري ميان کشورهاي عضو جنبش عدم‌تعهد امري امکان پذير است، اما اين مسئله که آيا چنين عزمي ميان کشورهاي عضو جنبش نم وجود دارد، جاي  بحث است.

وي در ادامه با اشاره به اينکه جنبش عدم‌تعهد بيشتر يک جنبش سياسي است تا اقتصادي افزود: کشورهاي عضو جنبش نم از ماهيت مشترك، هدف سياسي مشترك و اقتصاد برابري برخوردار نيستند، بنابراين اين طرح بايد ابتدا بررسي و مطالعه شود که اگر اين موضوع دنبال شود جواب خواهد داد و يا اگر جواب دهد چه آثاري به دنبال دارد.

عضو کميسيون اقتصادي مجلس با بيان اينکه يکي از مهمترين تصميمات و برنامه‌هاي دبيرخانه جنبش عدم‌تعهد حذف دلار از مراودات تجاري ميان کشورهاي عضو است، اظهار داشت: اينکه جمهوري اسلامي تصميم سران اجلاس در بحث پول مشترک، حذف دلار از مبادلات تجاري و تشکيل بانک مشترک ميان اعضا که در حد پيشنهاد مطرح شده را پيگيري کند، خوب است، اما واقعيت اين است که در حال‌حاضر حذف دلار از مبادلات تجاري اعضادر ذهن ديگر اعضاي جنبش عدم تعهد نقش نبسته است.

نماينده مردم لاهيجان و سياهکل در مجلس با بيان اينکه اگر 10 درصد هم بتوان اين طرح را به تحقق رساند پيروزي بزرگي براي جمهوري اسلامي است، گفت: ايران مي‌تواند راسا حدف دلار از مبادلات تجاري خود را در صورت تفاهم طرفهاي مقابل دنبال كند که در اين صورت نيز سه سناريوي مراودات تجاري کالا به کالا، خريد و فروش با واحد پولي طرفين معامله يا استفاده از ارزهاي ديگر به جزء دلار نيز مي‌تواند بين طرفين بررسي شود.

وي در خاتمه با اشاره به رياست سه ساله ايران بر جنبش عدم تعهد خاطر نشان کرد: ايران در اين دوره سه ساله مي‌تواند ايده حذف دلار از مراودات تجاري ميان کشورهاي عضو جنبش عدم تعهد را پيگيري و آن را به تحقق برساند، چرا که دنيا با طرح ايده‌هاي متفاوت اداره شده و خواهد شد.

انتهاي پيام/

برچسب ها: دلار ، جنبش ، مبادلات
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.