سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

امروز رئيس جمهور جديد سومالي توسط پارلمان اين کشور انتخاب مي شود

پارلمان سومالی امروز با انتخاب رئیس جمهور جدید این کشور قدم دیگری برای پایان دادن جنگی بر خواهد داشت که بیش از ۲۰ سال جریان داشت.

به گزارش سرويس بين‌الملل باشگاه خبرنگاران ،نمایندگان پارلمان که اخیرا انتخاب شده اند، برای انداختن رای مخفی شان به صندوق در مرکز آموزش نیروهای پلیس در موگادیشو، پایتخت حضور خواهند یافت.

در میان ۲۵ نامزد ریاست جمهوری، "شریف شیخ احمد"، رئیس جمهوری فعلی و "عبدالولی محمد علی" نخست وزیر به رقابت می پردازند.

 این نخستین بار پس از چندین سال که در خاک سومالی انتخاباتی برگزار می شود که این نشان از بهبود امنیت در سومالی دارد.

در نخستین دور انتخابات، نامزدها برای راهیابی به مرحله بعدی باید دو سوم از آرا را به دست آوردند.

"شریف شیخ احمد "که از سوی اسلامگراها حمایت می شود، بخت بالایی برای پیروزی در این انتخابات دارد. او از سال ۲۰۰۹ ریاست جمهوری سومالی را عهده دار است.

مخالفان شیخ احمد او را به فساد مالی متهم می کنند؛ ادعایی که بارها از سوی او رد شده است.

"محمد عثمان الجواری"، رئیس مجلس سومالی از نمایندگان خواسته است، که از روی آگاهی و بر اساس قابلیت ها، برنامه و اعتبار نامزدها رای دهند.

او گفت: "خدا کمک کند که بتوانیم رهبر خوبی در این فضای آرام انتخاب کنیم. ما باید آینده روشنی به جوانان سومالی ارائه کنیم."

شرایط فعلی در سومالی تا حد زیادی مدیون قدرت های خارجی بوده که از نظر سیاسی و نظامی در کشور حضور پر رنگی داشته اند.

در روزهای اخیر سازمان ملل متحد، اتحادیه آفریقا، بریتانیا، آمریکا و کشورهای دیگر بیانیه های برای ادامه آرامش داده اند و برخی هشدار داده اند که خشونت نباید دوباره از سر گرفته شود.

 قدرت های خارجی پول، وقت و نیروی انسانی زیادی برای حل مشکل سومالی صرف کرده اند و برایش ان قابل قبول نیست که شاهد شکست آن باشند.

سومالی بیش از بیست سال درگیر جنگ داخلی بود و از زمان سقوط دولت نظامی محمد سیاد بری در سال ۱۹۹۱ این کشور شاهد درگیری میان جنگ سالاران و پیکارجویان اسلامگرا و دخالت کشورهای همسایه بوده است.

با کمک نیروهای اتحادیه آفریقا، دولت موقت نهایتا توانست تا حدود زیادی کنترل پایتخت در دست گیرد. با این حال گروه مسلح الشباب که با القاعده در ارتباط است همچنان بسیاری از مناطق جنوبی و مرکزی کشور را در کنترل خود دارد.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.