سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

زنجان/

حل مشکل بحران انرژی با فتوسنتز مصنوعی

با فتوسنتز مصنوعی و تقلید ازگیاهان مشکل بحران انرژی حل می‌شود.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران مرکز زنجان، نفراول دوازدهمین جشنواره خوارزمی در بخش پژوهش‌های بنیادی گفت: گیاهان در فرایند فتوسنتز از آب و دی اکسید کربن، اکسیژن، قند و مواد متنوع دیگر تولید می‌کنند و به تازگی توجه پژوهشگران به تقلید هوشمندانه از طبیعت در فرایند فتوسنتز جلب شده است که هدف آن تقلید از گیاهان برای تولید مواد و انرژی مورد نیاز بشر است.

نجف‌پورافزود: تجزیه آب به اکسیژن و هیدروژن و استفاده از هیدروژن تولید شده به‌عنوان سوخت اهمیت زیادی دارد، زیرا از یک طرف سوخت‌های فسیلی گران و تمام شدنی است از سوی دیگر آلودگی محیط زیست را به همراه دارد که می‌تواند بحران مهمی در زندگی بشرایجاد کند واگر ترکیبات مهمی یافت شوند که با سرعت مناسب و با انرژی خورشیدی بتوانند آب را به اکسیژن و هیدروژن تجزیه کنند یکی از مهمترین مشکلات بشر که مربوط به بحران انرژی است حل می‌شود.

وی اظهارکرد: این ایده که سال‌ها قبل ارائه شده بسیارمهم است زیرا از هیدروژن تولید شده می‌توان به‌عنوان منبع ذخیره انرژی مثل گاز و بنزین استفاده کرد و این جزئی از هدف فتوسنتز مصنوعی است که تلاش می‌کند ترکیباتی را برای تجزیه آب معرفی کند که ارزان، در دسترس وغیر سمی باشند. چنین ترکیباتی هنوز کشف نشده‌اند ولی در صورت یافت شدن این ترکیبات می‌توان انواع انرژی‌ها را حتی انرژی باد و جذر و مد دریا را به صورت الکتریسیته در آورد و توسط آن آب را تجزیه کرد به عبارت دیگر انواع انرژی‌ها را بصورت هیدروژن ذخیره کرد.

نفراول دوازدهمین جشنواره خوارزمی خاطرنشان کرد: ترکیباتی را برای تجزیه آب مورد توجه قرار داده ایم که حاوی یون منگنز هستند. گروه پژوهشی ما با تقلید از گیاهان ترکیباتی را مطالعه کردیم که از جنبه های مختلف با ترکیباتی که در گیاهان نقش مشابه را دارند مشترک اند و تاکنون ترکیبات متنوعی با ویژگی های مختلف در این گروه پژوهشی مورد مطالعه قرار گرفته است./س

برچسب ها: بحران ، فتوسنتز ، انرژی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.