سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

ارومیه /

12 معدن كشور دارای رتبه جهانی از نظر ذخایر هستند

معاون اکتشاف سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی گفت: از یک هزار و 200 معدن کشور، 12 معدن دارای رتبه جهانی از نظر ذخایر هستند.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران ارومیه ، بهروز برنا در همایش کاربردی معدن و صنایع معدنی که در اتاق بازرگانی آذربایجان‌غربی با حضور فعالان این عرصه و مسئولان استانی و کشوری برگزار شد، اظهار داشت: 68 نوع ماده معدنی در کشور وجود دارد که 15 نوع آن در حال فرآوری است.

وی با بیان اینکه هشت درصد ذخایر روی جهان در کشور قرار دارد، تصریح کرد: سه درصد ذخایر روی جهان در ایران قرار دارد.

برنا با بیان اینکه ایران دارای 4.7 میلیارد تن ذخایر مس و آهن است، افزود: در ذخایر سنگ تزئینی رتبه سوم جهان را به خود اختصاص داده‌ایم.

وی با اشاره به وجود 5 هزار و 923 معدن در کشور، خاطرنشان کرد: از این تعداد 4 هزار و 373 معدن فعال، یک هزار و 388 معدن غیر فعال و 182 معدن در حال تجهیز هستند.

معاون اکتشاف سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی با اشاره به رتبه 12 ایران در تنوع مواد معدنی در دنیا، گفت: سه درصد ذخایر شناخته شده جهان در ایران قرار دارند و ایران در این زمینه رتبه سوم آسیا و رتبه نخست خاورمیانه را دارد.

برنا با بیان اینکه 21 هزار صنایع معدنی در کشور تشکیل شده است بر لزوم تشکیل چنین صنایعی تاکید کرد و گفت: کمربند آهن، روی، سرب، مرمریت، طلا و مس در کشور وجود دارد.

وی اعلام کرد: در زمینه معادن نمک نیز ایران کشوری غنی است به طوری که 200 گنبد نمکی در کشور وجود دارد.

معاون اکتشاف سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی در ادامه با اشاره به اینکه آذربایجان‌غربی 2.65 درصد مساحت کشور را دارد، اظهار داشت: آذربایجان‌غربی استان ویژه برای سازمان زمین‌شناسی کشور است.

برنا، مهم‌ترین مواد معدنی موجود در آذربایجان‌غربی را مس، طلا، سرب، جیوه، میکا و معادن تیتان و آنتیوان اعلام کرد.

در پایان این همایش یک روزه از پنج نفر از فعالان و پیشکسوتان بخش معدن آذربایجان‌غربی تجلیل به عمل می‌‌آید./ع

برچسب ها: کشور ، معدن ، ارومیه
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.